Eveniment

Comerţul a încheiat cel mai bun an de după criză şi a trecut de 100 mld. euro. Cum au crescut în 2016 sectoarele în care lucrează 800.000 de oameni

Comerţul a încheiat cel mai bun an de după criză şi...

Autor: Dana Ciriperu

17.02.2017, 17:04 808

Cifra de afaceri în comerţul cu amă­nun­tul, cel mai important indicator pentru con­sum, a revenit pe creştere încă din 2012, însă avansurile au fost mai timide iniţial, pentru ca în 2014 să fie vizibil un avans semnifi­cativ al consumului intern. În 2015 creşterea a accelerat după ce reducerea TVA la alimente la 1 iunie de la 24% la 9% a readus apetitul românilor pentru cum­părături. Anul trecut avansul a atins un nou maxim, de 13,5%. În prima jumă­tate a anului, reducerea TVA la alimente din 2015 şi-a făcut încă simţit efectul. Apoi, de la 1 ianuarie a avut loc o nouă reducere a TVA, însă la bunuri nealimentare, de la 24% la 20%. La rândul ei, aceasta împreună cu majorările sala­riale a susţinut o creştere importantă a con­su­mului. Astfel, vânzările de ali­men­te, băuturi şi tu­tun au avansat anul trecut cu 13,7%, în timp ce românii au cheltuit cu 15,2% mai mult pe bunuri nealimentare. Vânzările de car­bu­ranţi au avansat la rândul lor cu peste 10%.

Avansul se vede în toate cele trei sectoare din comerţ, de la cel cu ridicata – cel mai mare ca valoare – până la cel auto – segment care în 2016 a cunoscut cel mai puternic avans, de 18%, potrivit datelor INS. „Cifra de afaceri din comerţul cu ridicata (cu excepţia comerţului cu autove­hicule şi motociclete), serie brută, în anul 2016 comparativ cu anul 2015, în termeni nomi­nali, a înregistrat o creştere cu 7,7%, da­torită creşterii comerţului cu ridicata al altor maşini, echipamente şi furnituri (+25,5%), comerţului cu ridicata al pro­duselor agricole brute şi al  animalelor vii (+19,0%), comerţului cu ridicata nespe­cializat (+11,0%), co­mer­ţului cu ridicata al produselor alimentare, al băuturilor şi al tutunului (+10,1%), comer­ţului cu ridicata al bunurilor de con­sum, altele decât cele alimentare (+8,7%), şi comerţului cu ridicata al echipamentului informatic şi de telecomunicaţii (+4,2%). Scăderi au înregistrat activităţile de inter­me­diere în comerţul cu ridicata (-4,1%) şi comerţul cu ridicata specializat al altor produse (-0,3%)”, notează INS. Creş­­terile din comerţ au făcut ca anul tre­cut peste 31.500 de companii noi să intre în co­merţ, în creştere cu aproape 7% faţă de 2015, fiind unul dintre puţinele sectoare din eco­­nomie în care numărul de firme noi a crescut.

În România s-au înmatriculat anul trecut 105.000 de companii (SRL, SA, PFA, intreprinderi individuale), în scădere cu 6,35% faţă de 2015. Din 20 de domenii mari de activitate indentificate de Registrul Comerţului, 15 au fost pe scădere şi doar cinci pe plus.

Creşterea consumului s-a văzut astfel şi în creşterea numărului de companii din comerţ, care au reprezentat anul trecut aproape o treime din numărul total de înmatriculări, după cum arată datele de la Registrul Comerţului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO