Daniela Lulache, Nuclearelectrica: Trebuie să se ofere investitorilor cuvintele magice pentru România: predictibilitate şi stabilitate. Cert este că România are nevoie de reindustrializare

21 iun 2017

Daniela Lulache a terminat studiile ASE în urmă cu două decenii şi visa să lucreze în comerţul exterior. A prins în facultate trecerea de la comunism la capitalism, iar comerţul exterior era o dovadă a libertăţii şi a deschiderii dobândite atunci de societatea românească. Primul job a fost de contabil la întreprinderea de transporturi turistice auto, dar a renunţat repede la statutul de angajat pentru a intra în antreprenoriat, cu o firmă de contabilitate. Ulterior, împreună cu soţul ei, a încercat un alt proiect antreprenorial, de import de haine pentru copii. Perioada antreprenorială nu a durat mult, iar Daniela Lulache şi-a început cariera cu mize mai mari la mijlocul anilor ’90. Până în 1999 a lucrat în cadrul băncii de investiţii Expandia, unde a intrat ca analist financiar şi a plecat din funcţia de director general. Apoi, până în 2002, a lucrat la AVAB, iar ulterior la Raiffeissen Bank. În 2006 a intrat în conducerea Fondului Proprietatea, iar în perioada 2012 - 2013 a fost consilier în cadrul BNR. Din mai 2013 Daniela Lulache conduce Societatea Naţională Nuclearelectrica SA.

Întrebare: Care este întrebarea pe care dvs. o consideraţi esenţială pentru un viitor mai bun al României?

Daniela Lulache, CEO Nuclearelectrica: Când vom începe să gândim constructiv pentru România, nu pentru noi, ca indivizi? În esenţă, orice demers şi orice progres ţin de voinţa şi profesionalismul oamenilor.

Întrebare : Care este principala provocare cu care se va confrunta sectorul dvs. de activitate în perioada următoare?

Daniela Lulache, CEO Nuclearelectrica: Situaţia provocărilor este una generalizată pentru sectorul energetic din România: o piaţă a energiei cu disfuncţionalităţi, o legislaţie neadaptată necesităţilor actuale care practic împiedică producătorii să beneficieze de anumite oportunităţi de piaţă, fie că vorbim de export sau de reglementări şi necesitatea flexibilităţii. Din aceste probleme curente, dar şi istorice,  apar altele care ţin de derularea şi/sau iniţierea programelor de investiţii. Discutăm constant de dezvoltare, creştere atât a producătorilor, dar şi de efecte benefice în industria orizontală, dar dacă nu eliminăm aceste bariere, vom rămâne doar cu idei şi proiecte de investiţii nerealizabile pentru că sunt nebancabile. Identificarea mecanismelor suport este o reacţie fără precedent a industriei energetice la nivel European pe fondul acestor probleme pentru că între timp, în lipsa măsurilor de corectare, unele state au înţeles că demararea proiectelor de investiţii necesare pe termen lung pentru siguranţa energetică a statului respectiv nu pot fi amânate pe termen nelimitat.

 Industria nucleară se poate confrunta în viitor cu fenomenul masiv al migrării specialiştilor către proiecte  nucleare noi  din cauza diferenţelor salariale. Este un risc major care trebuie gestionat în prezent şi care depinde doar de modificare legislativă.  Nevoia de schimbare şi adaptare  apare şi în domeniul achiziţiilor publice ale unui producător nuclear. Tipul de acţiune pro-activă specific unui producător nuclear nu permite tratarea acestuia prin generalizare şi asimilare în domenii extrem de largi.

Întrebare: Din punctul dvs. de vedere, ce industrii vor lua avânt în România în următorii 25 de ani?

Daniela Lulache, CEO Nuclearelectrica: Îmi este foarte greu să spun ce industrii vor lua avânt în următorii 25 de ani pentru că şi acest având depinde de existenţa unei serii de condiţii care să conducă la dezvoltarea de industrii, fie că vorbim integral de capital autohton, fie că vorbim de atragere de investitori. Trebuie să existe un suport investiţional care să ofere ambelor categorii de investitori cuvintele magice pentru România: predictibilitate şi stabilitate, legislativ, fiscal şi ale mediului de business. Cert este că România are nevoie de reindustrializare.

Acest articol face parte din campania 25 de întrebări pentru viitorul României realizată de EY si Ziarul Financiar.

 

 

O campanie Storia în parteneriat cu Ziarul Financiar