François Bloch, CEO al BRD: Într-un sistem bancar global, banii lichizi vor dispărea şi vor fi înlocuiţi de soluţii electronice de plăţi directe

7 iul 2017

Francezul François Bloch a venit la sfârşitul anului trecut la conducerea BRD-SocGen. El a preluat banca într-un moment favorabil pentru instituţia financiară: în 2016 aceasta a înregistrat un câştig net de 728,3 milioane de lei, cel mai bun rezultat anual de după 2009. Al patrulea director al BRD după 2008 are experienţă internaţională, atât în retail, cât şi în investment banking, lucând în Franţa, Germania, SUA şi Rusia. Înainte de a ajunge în România, el a fost prim-vicepreşedinte executiv la Rosbank, subsidiara din Rusia a grupului francez Société Générale.

Întrebare: Care este întrebarea pe care dvs. o consideraţi esenţială pentru un viitor mai bun al României?

François Bloch, CEO, BRD Groupe Société Générale: Suntem martorii unei revoluţii tehnologice care va schimba fundamental modul în care trăim, muncim şi relaţionăm unii cu ceilalţi. Naţiunile trebuie să-şi adapteze strategiile în aşa fel încât să-şi găsească locul în cadrul noii economii. Această schimbare este determinată, pe de o parte, de schimbarea generaţiilor, şi, pe de altă parte, de tehnologie. Rezultatul este un pas înainte de la simpla digitalizare către inovarea bazată pe colaborarea şi combinarea de tehnologii.

Una dintre tendinţe este, de exemplu, dezvoltarea platformelor tehnologice care pun în acelaşi loc cererea şi oferta, perturbând industria şi serviciile tradiţionale, aşa cum vedem că se întâmplă în aşa-numita economie “partajată” sau “la cerere”. Platformele tehnologice accesibile prin telefoane inteligente adună la un loc oameni, active şi date şi creează feluri noi de a consuma bunuri şi servicii. În plus, ele înlătură obstacolele pe care companiile şi întreprinzătorii le întâlneau până de curând în demersul lor de a crea avuţie. La fel ca în orice organizaţie, va exista o categorie de ţări care se vor adapta acestei provocări, ţări care vor vinde servicii şi vor produce valoare adăugată, şi o altă categorie de ţări care doar vor consuma acele servicii.  În acest context, întrebarea este dacă România poate crea condiţiile necesare unui mediu de afaceri care să susţină o astfel de transformare şi să formeze resursele – inclusiv capitalul uman –  necesare pentru acest proces.

Întrebare: Cum preconizaţi că se va schimba, la modul general, piaţa în care activează compania dvs. în România în următorii 25 de ani?

François Bloch, CEO, BRD Groupe Société Générale: Piaţa bancară românească va fi complet aliniată la noile tehnologii şi integrată într-un sistem mai vast, european şi chiar mondial. Ne putem imagina că în acest sistem bancar global, banii lichizi (bancnote şi monede) vor dispărea, la fel ca şi cardurile de debit şi credit şi că vor fi înlocuite sau pe cale să fie înlocuite de soluţii electronice de plăţi directe.

Este foarte posibil ca accesul la serviciile bancare şi incluziunea financiară în general să crească graţie conectivităţii la distanţă (centre de apeluri telefonice sau video, aplicaţii mobile, platforme internet, ATM-uri inteligente, obiecte conectate), însă vor mai exista, cu toate acestea, şi unităţi bancare fizice  disponibile pentru produse şi servicii mai avansate.

Cel mai probabil, băncile vor acţiona ca părţi ale unor ecosisteme mai mari, împreuncă cu fin-tech-urile, pentru a satisface nevoile noilor generaţii de clienţi, nativii digitali. Atributele-cheie vor evolua în jurul ideilor de accesibilitate, personalizare, automatizare, integrare, securitate şi sustenabilitate.

Întrebare: Din punctul dvs. de vedere, ce industrii vor lua avânt în România în următorii 25 de ani?

François Bloch, CEO, BRD Groupe Société Générale: România are câteva active cu potenţial important. Dacă toate celelalte lucruri necesare (mediu de afaceri favorabil, stabilitate, investiţii în infrastructură, politici de educaţie şi sociale care pot contribui la oprirea exodului de creiere) sunt îndeplinite, mă aştept la dezvoltarea mai multor sectoare, cum sunt agricultura, sectorul IT&C, serviciile personale, energia şi soluţiile de mobilitate.

Acest articol face parte din campania 25 de întrebări pentru viitorul României realizată de EY si Ziarul Financiar.

 
O campanie Storia în parteneriat cu Ziarul Financiar