Mariana Gheorghe, CEO al OMV Petrom: Asistăm deja la cea de-a patra revoluţie industrială. Vom vedea din ce în ce mai multe schimbări pe care noile tehnologii le vor aduce atât la nivelul societăţii, cât şi în mediul de business

12 iun 2017

Mariana Gheorghe este unul dintre cei mai puternici executivi din România, aflându-se la conducerea OMV Petrom, ce a deţinut ani de-a rândul titlul de cea mai valoroasă companie din România. Cariera Marianei Gheorghe a început în producţia chimică, a continuat cu comerţ intern şi internaţional, apoi cu macroeconomie, iar de la mijlocul anilor ‘90 cu banking în cadrul BERD. În 2005, a fost recrutată de OMV de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, iar în 2006 a început derularea mandatului pe care îl numeşte „cea mai mare provocare a vieţii mele profesionale“. Ea va rămâne la cârma singurului producător local de petrol şi gaze până în primăvara anului 2019, după ce a acceptat în 2015 un al treilea mandat.

Întrebare: Care este întrebarea pe care dvs. o consideraţi esenţială pentru un viitor mai bun al României?

Mariana Gheorghe, CEO OMV Petrom: Întrebarea mea pentru un viitor mai bun este ce facem pentru a ne asigura că resursele umane vor fi în continuare un factor de competitivitate pentru România şi cum abordăm provocările din sistemul de educaţie?

Ca CEO, pentru mine, capitalul uman este unul dintre cele mai importante active. Este valabil atât la nivel micro, al companiilor, cât şi la nivel macro, pentru o naţiune.  Istoric vorbind, România a avut avantajul unei baze foarte bune de ingineri, de oameni tehnici şi, mai recent, de IT-işti.

Pe piaţa forţei de muncă asistăm la o serie de evoluţii îngrijorătoare: mulţi tineri superdotaţi care părăsesc ţara; deteriorarea învăţământului tehnic şi profesional şi numeroase tentative de reformare a învăţământului, precum şi lipsa de corelare între cerere şi ofertă pe piaţa forţei de muncă. Însă, pe de altă parte, statisticile arată o rată ridicată a şomajului în rândul tinerilor – de peste 20%, faţă de o rată medie de  5,6% la nivel naţional. Această lipsa a corelării între cererea şi oferta de muncă nu este o problemă doar la nivelul OMV Petrom, este o problemă la nivelul întregii economii.

Cred că succesul pentru viitor poate veni doar dacă mediul de afaceri, instituţiile educaţionale şi cei care definesc politicile din educaţie acţionează împreună, cu mintea deschisă. Educaţia din Romania trebuie să pună în centrul ei elevul, studentul, cu nevoile lui, dar şi dezvoltarea ofertei profesionale. Este necesară o mai buna conectare la mediul economic, trebuie să modernizăm curricula, trebuie incluse şi aspecte care ţin de antreprenoriat, de soft-skills.

Întrebare: Cum preconizaţi că se va schimba, la modul general, piaţa pe care activează compania dvs. în România în următorii 25 de ani?

Mariana Gheorghe, CEO OMV Petrom: Urmărim îndeaproape transformările şi tendinţele din sectorul energetic, la nivel internaţional, şi în România. Provocările menţionate mai sus vor determina schimbarea configuraţiei industriei, dar şi posibile noi oportunităţi de dezvoltare. Studiile arată că hidrocarburile vor continua să fie principala sursă de energie şi în următoarele decade. România este avantajată din acest punct de vedere: dispune de propriile resurse energetice, ceea ce face ca rata dependenţei energetice să fie mai redusă faţă de celelalte ţări din UE şi, în plus, are potenţialul descoperirilor recente de gaze din Marea Neagră, dacă acestea vor fi puse în producţie.

La nivel european se discută din ce în ce mai mult despre unificarea pieţelor de energie şi cred că în perioada următoare, interconectarea la nivel European va fi una din principalele schimbări pe pieţele pe care activăm. Noi vom lucra cu piaţa pentru a asigura soluţii sustenabile pentru dezvoltarea companiei.

Întrebare: Din punctul dvs. de vedere, ce industrii vor lua avânt în România în următorii 25 de ani?

Mariana Gheorghe, CEO OMV Petrom: Cred că asistăm deja la cea de-a patra revoluţie industrială, datorată tehnologiei informaţiei. Noile tehnologii ne-au schimbat stilul de viaţă - de exemplu internetul a luat locul mass-media tradiţionale ca principal sursă de informaţii. Şi la nivelul companiilor, IT-ul a determinat modificări profunde, de la informatizarea contabilităţii şi a sistemelor de raportare, la utilizarea noilor tehnologii chiar şi în procesele de producţie. De exemplu, la OMV Petrom am avut un amplu proiect de digitalizare şi automatizare a zăcămintelor. Cred că şi în următorii 25 de ani, vom vedea din ce în ce mai multe schimbări pe care noile tehnologii le vor aduce atât la nivelul societăţii, cât şi în mediul de business.

Acest articol face parte din campania 25 de întrebări pentru viitorul României realizată de EY si Ziarul Financiar.

O campanie Storia în parteneriat cu Ziarul Financiar