Martin Zmelik, CEO CEZ: România trebuie să devină din nou atractivă pentru oameni, fiindcă ei reprezintă cel mai de preţ bun al ţării

11 iul 2017

Martin Zmelik a preluat în urmă cu mai bine de doi ani mandatul de conducere al CEZ România, unul dintre cei mai puternici jucători din domeniul distribuţiei şi furnizării de energie din România şi totodată cel mai mare producător de energie verde de pe plan local. Martin Zmelik a venit în România în iarna anului 2010, ca director operaţional al companiei, iar patru ani mai târziu a preluat funcţia de CEO. În timpul mandatului său au fost finalizate parcul eolian CEZ din Dobrogea şi proiectul de retehnologizare a microhidrocentralelor de la nord de Reşiţa. Înainte de a veni la CEZ, Martin Zmelik a lucrat în domeniul financiar, IT şi management de proiect la Komercni Banka şi la Ceska Pojistovna.

Întrebare: Care este întrebarea pe care dvs. o consideraţi esenţială pentru un viitor mai bun al României?

Martin Zmelik, CEO CEZ România: Întrebarea mea pentru un viitor mai bun este ce facem pentru a ne asigura că resursele umane vor fi în continuare un factor de competitivitate pentru România şi cum abordăm provocările din sistemul de educaţie?

Ce lipseşte României pentru a fi mai atractivă în ochii oamenilor şi a investitorilor? Răspunsul la această întrebare ar trebui să ne indice soluţiile pentru a stimula investitorii să aducă know-how şi afaceri sustenabile în România, mai ales în care mediul local de afaceri este unul valoros. Ar trebui să ne aducă în mijlocul unei dezbateri legată de modul în care putem duce România la nivelul de forţă economică în regiune, cu viziune clară pe termen lung despre ce se poate oferi şi ce se poate obţine. În opinia mea, România trebuie să devină din nou atractivă pentru oameni, fiindcă ei reprezintă cel mai de preţ bun al ţării. Pentru ca acest lucru să se întâmple, comunitatea locală de business trebuie să fie susţinută de un mediu cu o mai mare predictibilitate, o infrastructură îmbunătăţită şi o regândire a sistemului de taxare astfel încât acesta să fie adaptat tendinţelor curente ale pieţei. Sistemul educaţional ar trebuie de asemenea să fie o ţintă a investiţiilor şi a ajustărilor în funcţie de cerinţele comunităţii de business, închizându-se astfel cercul natural al dezvoltării.

Întrebare: Cum preconizaţi că se va schimba, la modul general, piaţa pe care activează compania dvs. în România în următorii 25 de ani?

Martin Zmelik, CEO CEZ România: Ca în orice alt sector, cred că şi acesta va fi complet digitalizat. Principalul avantaj al acestui domeniu este faptul că trebuie să fii la curent cu evoluţia celorlalte domenii şi să te adaptezi la evoluţia clienţilor. Cred că cei mai mulţi dintre clienţi vor avea un control absolut asupra sistemului energetic, de la producţie la consum, în vreme ce companiile se vor concentra mai mult pe a oferi uneltele necesare şi informaţii bazate pe norme flexibile, dar în acelaşi timp suficient de complexe pentru a reflecta noul mediu şi pentru a asigura competiţia între jucătorii de pe piaţă.

Întrebare: Din punctul dvs. de vedere, ce industrii vor lua avânt în România în următorii 25 de ani?

Martin Zmelik, CEO CEZ România: Cu siguranţă sectorul energetic, pentru că el stă la baza celorlalte activităţi - reinventat, digitalizat, ajustat la schimbările fundamentale şi la dezvoltarea rapidă. Urmărind acelaşi raţionament, şi agricultura ar putea trece printr-o transformare profundă şi ar putea progresa în următoarele decenii. Suntem din ce în ce mai atenţi la alimentaţie şi de unde provine, iar România are o tradiţie importantă şi un mare potenţial în acest sens.

Digitalizarea va servi, cel mai probabil, şi sectorului telecom. Limitele de astăzi în comunicaţii sau business vor fi împinse pentru a reajusta felul în care ne adresăm unii altor sau pieţei. Cred că specialiştii români şi unii dintre cei mai creativi şi mai bine pregătiţi specialişti din regiune, indiferent de sectorul în care activează. Din acest motiv, dacă vom reuşi să găsim răspunsul la întrebarea de mai sus şi să creştem puterea ţării într-un mod consistent, România va fi un jucător-cheie în mediul de business european, şi poate chiar mai mult.

Acest articol face parte din campania 25 de întrebări pentru viitorul României realizată de EY si Ziarul Financiar.

 
O campanie Storia în parteneriat cu Ziarul Financiar