Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Familia Hriţcu din Iaşi a dezvoltat o reţea de şase magazine cu deserturi tradiţionale şi estimează că vânzările vor ajunge la 1,7 milioane de euro în 2019

07.10.2019, 00:08 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Reţetele sunt, în principal, de inspiraţie românească, dar şi din Republica Moldova – de unde este originară Nicoleta Hriţcu, şi din Canada – unde a locuit mai mulţi ani Radu Hriţcu.

Nicoleta şi Radu Hriţcu deschi­deau, în urmă cu şase ani, pri­mul lor local cu dulciuri tra­di­ţionale, în Iaşi. Anual, şi-au ex­tins reţeaua cu câte un nou ma­gazin Cuptorul Moldovencei, iar anul tre­cut au adus un nou brand pe piaţa ieşeană, Glazurai, tot cu dulciuri, dar ambalate şi vân­du­te într-un mod diferit. Astăzi, există cinci ma­ga­zine Cuptorul Moldovencei şi unu Glazurai.

Povestea acestui business cu plăcinte, prăjituri, cozonaci şi deserturi din copilărie a început cu adevărat în urmă cu mai bine de un deceniu.

„Încă din anul 2006, împreună cu soţia mea Nicoleta, am vrut să deschidem o aface­re şi momentul a venit în 2012, când Nicoleta a depus un proiect guvernamental, în valoare de 10.000 de euro, pentru un SRL-debutant. Am adăugat încă 11.000 de euro din vân­zarea unui teren, ne-am luat inima în dinţi şi, în 2013, am deschis primul magazin cu plăcinte şi prăjituri Cuptorul Moldovencei”, povesteşte Radu Hriţcu.

Îşi aminteşte că piaţa locală încă resim­ţea, pe atunci, criza economică, astfel că nu le-a fost simplu la început. Iniţial, au avut doar doi angajaţi, dintre care una era chiar Nicoleta Hriţcu, ajutată de o salariată cu experienţă în domeniul cofetăriei.

„În şase luni, ne-am dat seama că există po­tenţial, dar nu ne puteam descurca într-un spa­ţiu de 40 de metri pătraţi şi am deschis un la­borator mai mare, având o suprafaţă de 130 de metri pătraţi, într-o zonă cu vad mai bun, în­chizându-l pe cel vechi”, spune Radu Hriţcu.

În noul spaţiu, vânzările au crescut sem­ni­fi­cativ, ceea ce i-a impulsionat pe cei doi an­tre­prenori să mai deschidă câte un ma­gazin nou în fiecare an. După investiţia iniţială, în 2014 familia Hriţcu a mai investit 25.000 de euro dintr-un credit bancar plus tot profitul obţinut în anii anteriori, pentru a-şi dezvolta afacerea.

Reţetele sunt, în principal, de inspira­ţie ro­mânească, dar şi din Republica Moldo­va – de un­de este originară Nicoleta Hriţcu, şi din Cana­da – unde a locuit mai mulţi ani Ra­du Hriţcu. Pre­gă­tirea lor profesională include studii în dome­niul teatrului – Nicoleta, şi economic – Radu.

„Am căutat reţete şi le-am îmbună­tăţit. Voiam produse fără conservanţi şi fără za­hăr foarte mult, aşa că am redus can­tita­tea de zahăr pentru a fi po­trivite şi pentru copii”, spune Radu Hriţcu.

În 2018, familia Hriţcu din Iaşi a avut vânzări de 3,4 milioane de lei (740.000 euro), iar profitul a ajuns la 930.000 de lei (202.000 de euro), cu 44 de angajaţi. Cifra de afaceri de anul trecut a fost deja egalată în prima jumătate a lui 2019, numărul de angajaţi crescând şi el, la 53. Astfel, pentru tot anul, Radu Hriţcu estimează că vânzările vor ajunge la 1,7 milioane de euro.

„Plănuim să inaugurăm un laborator nou, în care să le relocăm pe celelalte două – cofetărie şi patiserie – într-o hală de 600 de metri pătraţi. De asemenea, ne dorim inaugurarea unei a doua locaţii Glazurai.”

Diferenţa între cele două concepte constă în oferta de produse şi modul de prezentare. Astfel, dacă la Cuptorul Moldovencei gama include 70 de produse de cofetărie-patiserie, Glazurai este un concept „to go”, vânzând mini-prăjituri la cutie, ambalate ca un cadou. De asemenea, toate magazinele Cuptorul Moldovencei sunt stradale, în diferite cartiere din Iaşi, în timp ce Glazurai este amplasat în mallul Palas din oraş.

O plăcintă făcută în laboratorul familiei Hriţcu are un preţ de 6 lei, un cozonac ajunge la 70-90 de lei, în funcţie de gramaj, iar kilogramul de prăjituri costă între 60 şi 90 de lei, în funcţie de tip. Cel mai ieftin produs este ciocolata de casă, care costă 5 lei.

„Ne gândim la extindere, avem multe solicitări de francizare. Tocmai de aceea, Glazurai este conceptul pe care l-am făcut special pentru a fi francizat şi sperăm ca anul viitor să apară prima franciză Glazurai.”

Deschiderea unui laborator Glazurai ar costa între 10.000 şi 20.000 de euro, în vreme ce spaţiul de vânzare ar ajunge la 15.000-20.000 de euro.

Pe lângă cele două branduri – Cuptorul Moldovencei şi Glazurai – familia Hriţcu lucrează acum la un nou concept pe piaţa de patiserie, de asemenea francizabil, pe care îl vor inaugura în iunie 2020. Ce va fi diferit acolo este reţeta de plăcintă, altfel decât la Cuptorul Moldovencei.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania