Afaceri de la zero
Un business ce castiga de fiecare data cand cineva cumpara un chibrit sau un bilet de autobuz

Un business ce castiga de fiecare data cand cineva cumpara un chibrit sau un bilet de autobuz

09.10.2006, 12:58 Autor: Anca Rif, ZF Transilvania
Crestere economica de peste 6% pe an, companii care isi stabilizeaza pozitia pe piata, asa arata economia romaneasca acum, cand singura posibilitate a unei companii mici de a rezista pe piata este o idee originala. La aceasta s-au gandit si cativa intreprinzatori care au decis ca vanzarea de spatii publicitare pe bilete de autobuz si cutii de chibrituri le poate aduce venituri anuale de peste 500.000 de euro.
Doi clujeni au gasit un suport inovativ pentru piata romaneasca: biletele de transport in comun. Iulian Haba si Liviu Alexa, promotorii noii idei, aveau fiecare o afacere proprie, inainte de ideea cu reclama pe biletele de autobuz si tramvai. In luna mai insa, au hotarat sa isi uneasca portofoliile de clienti si sa lanseze pe piata un nou concept, publicitatea pe un mijloc de comunicare, aparent nesemnificativ: biletele de transport in comun.
"Ne trebuia ceva care sa ne ajute sa sarim niste pasi, pentru a putea concura cat de cat cu companiile de publicitate locale si regionale. Publicitatea pe bilete ni s-a parut o idee buna, mai ales ca in tari precum Anglia aceasta modalitate de a promova un brand este des folosita, iar bugetele sunt mult mai mari decat la noi. Chiar si in Ungaria, expunerea pe acest suport este mult mai uzuala decat la noi", este de parere Iulian Haba, online manager cauta-ne.ro.
Acesta a precizat ca publicitatea pe acest suport nu este la prima incercare, insa toate celelalte au avut un caracter local. "Aceasta este si principala cauza pentru care la un moment dat nu au mai putut sa se dezvolte sau chiar au falimentat. Lucrand doar cu o regiune restransa nu poti sa abordezi clienti mari, trebuie sa te limitezi la magazinul de la colt. Am avut si noi aceasta problema in momentul in care nu acoperea sase judete. Am abordat un client mare, care ne-a spus ca e o idee stralucita, dar ca avem nevoie de o expunere mai mare", isi aminteste Haba.
Inceputul acestei afaceri nu a fost usor, mai ales ca a presupus drumuri de mii de kilometri prin toata tara si intalniri cu conducerile regiilor de transport in comun.
De fapt investitia initiala de 2.000 de euro in aceasta afacere a constat in cheltuielile cu logistica si transportul pentru a negocia cu regiile locale.
"Ne-a fost foarte greu sa ii convingem ca afacerea pe care le-o propunem le aduce doar beneficii si nicio cheltuiala in plus. In plus, din banii obtinuti de la clientii care aleg sa-si faca publicitate pe bilete, regiile de transport pot sa faca investitii in modernizare", explica Alexa.
Potrivit acestuia, firma cauta-ne.ro face publicitate pe bilete in judetele Cluj, Brasov, Bihor, Sibiu, Arad si Alba. "In acest moment, avem publicitate pe 5 milioane de bilete lunar, ceea ce inseamna aproximativ 10 milioane de afisari. Toate publicatiile din zona Transilvania nu au un tiraj asa de mare. In plus, costurile pentru expunerea pe bilete este de aproximativ zece ori mai mica decat reclama in alte medii", mai spune Haba. O companie care doreste sa-si faca publicitate pe biletele de transport in comun prin firma celor doi clujeni plateste in 7.000 de euro pentru o saptamana de difuzare in sase judete.
Cei doi investitori sunt convinsi ca potentialul pietei in domeniu este mare, iar afacerea se va dezvolta in urmatoarea perioada. "Beneficiarii transportului in comun nu sunt motivati de argumente intelectuale cand isi propun sa achizitioneze biletul de transport, ca si in cazul ziarelor, ci il considera o necesitate. De aceea exista o siguranta ca mesajul va ajunge la cel putin cinci milioane de oameni. In aceste conditii, este doar o chestiune de timp pana cand agentiile de publicitate ne vor include in bugetul lor", crede Alexa.
Promotorii acestui concept sunt constienti ca publicitatea pe bilete are si neajunsuri. "E clar ca pe acest gen de suport nu se poate transmite un mesaj foarte amplu, se poate face mai mult o consolidare de brand. De asemenea, exista ideea preconceputa ca oamenii care calatoresc cu mijloacele de transport in comun sunt dintr-o anumita clasa sociala, astfel ca doar un anumit gen de mesaj ajunge la ei", mai spune Alexa.
Publicitatea pe bilete nu e prima afacere pe care cei doi au inceput-o, iar pentru perioada urmatoare au in plan exploatarea altor doua nise de piata, proiecte despre care cei doi nu vor sa spuna nimic, deocamdata.
"Avem tot timpul tot felul de idei, iar unele chiar le-am materializat si cateva ne-au adus chiar pierderi materiale", povestesc cei doi zambind.
"Am avut la un moment dat o revista de copii, proiect care este inca in mintea noastra, iar in momentul in care vom avea suficienti bani il vom relansa", au marturisit Alexa si Haba.
Tot in conceptul new-media se incadreaza si publicitatea pe cutiile de chibrituri, o piata de peste 500.000 de euro ce este impartita intre companiile Match Point din Cluj-Napoca si Grafinet din Bucuresti.
In 2003, Ciprian Banciu si Mircea Popescu au infiintat firma Match Point, ce activa initial in importul si distributia de chibrituri. Dupa un an de zile, cei doi au decis sa foloseasca cutiile de chibrituri ca suport pentru reclama pentru a compensa cheltuielile mari cu transportul. "Era o nisa de piata foarte putin exploatata, dar nu neaparat noua in Romania. Noi nu am facut decat sa reluam o prospera traditie interbelica. Aceasta forma de publicitate prezinta avantaje incontestabile datorita numarului mare de vizualizari, la preturi accesibile oricarui buget de marketing", declara Anca Eremie, director de vanzari in cadrul Match Point.
Daca la inceput firma trimitea oferte peste oferte pentru a se face cunoscuta, acum foarte multi clienti contacteaza firma pentru ca au vazut si cunosc produsele. In opinia conducerii companiei, piata chibriturilor publicitare este o piata a carei evolutie a fost intrerupta timp de peste 40 de ani, din cauza regimului comunist. "In tari cu economii puternice, ca SUA, de exemplu, greu gasesti o firma, indiferent de marimea ei, care sa nu-si promoveze brandul sau produsele pe cutiile de chibrituri. La noi lucrurile se misca mai lent, dar reactiile din piata sunt incurajatoare", explica Eremia.
Proiectele de dezvoltare ale companiei pentru 2006 sunt orientate inspre consolidarea prezentei pe piata externa prin lansarea produselor proprii in Ungaria, Serbia si Austria. Ca urmare a acestei strategii de dezvoltare firma clujeana estimeaza pentru acest an o crestere a valorii exportului pana la aproximativ 300.000 de euro. "Am inceput exporturile unor produse proprii la sfarsitul anului trecut, primele piete vizate fiind cele din Elvetia, Italia si Bulgaria. Ne-am orientat inspre export deoarece piata romaneasca, desi in dezvoltare, nu este suficient de matura pentru acest tip de produse", precizeaza Eremia.
Potrivit conducerii companiei, proiectele de investitii pentru 2006 vor fi orientate inspre dezvoltarea capacitatilor de productie pentru chibrituile personalizate si se vor cifra la aproximativ 150.000 de euro. Compania a inceput productia de chibrituri in urma cu un an, investind 50.000 de euro in utilaje si tiparire.
Firma clujeana se ocupa si de designul cutiilor de chibrituri pentru clientii care nu au o idee clara despre ceea ce vor. Furnizorii de materie prima, pentru productia proprie a companiei, sunt in proportie de 25%, producatori externi de bete de chibrituri.
"Muncim foarte mult la promovarea si explicarea faptului ca nu e suficient sa-ti pui numele pe un chibrit. Produsul respectiv trebuie sa fie de calitate, atat cartonul si tiparul, cat si betele si suprafata de aprindere", precizeaza Eremia.
Compania detine pe langa punctul de productie din Cluj-Napoca, unde anual sunt produse chibrituri publicitare in valoare de 800.000 de euro, si un depozit in Bucuresti. Clientii firmei pentru segmentul de chibrituri publicitare sunt companii din diferite domenii, in timp ce pentru chibriturile de menaj, compania colaboreaza cu majoritatea magazinelor de retail prezente pe piata romaneasca, dar si cu principalele lanturi de benzinarii. Tot potrivit propriilor estimari, compania detine o cota de piata de aproximativ 65%. Match Point are 21 de angajati si doua puncte de lucru la Bucuresti si Timisoara, sediul central fiind la Cluj-Napoca.

Afacere de la zero
primul lucru de care aveti nevoie este o idee originala de spatiu pentru publicitate
in vanzarea de spatiu publicitar pe biletele de transport in comun nu aveti nevoie de mai mult de 2.000 de euro
esential in afacerea cu vanzarea de spatii publicitare pe biletele de transport este sa incheiati afaceri cu regii de transport in comun din mai multe orase, pentru a nu va limita atat afacerea, cat si clientii
daca vreti sa vindeti spatiu de publicitate pentru chibrituri, este indicat sa aveti si o mica fabrica de chibrituri
investitia intr-o fabrica de chibrituri este de 50.000 de euro, iar cifra de afaceri anuala poate ajunge si la 800.000 de euro
vanzarea de chibrituri publicitare poate aduce proprietarilor venituri anuale de 150.000 de euro
daca aveti o fabrica de chibrituri puteti chiar sa exportati, veniturile anuale putand ajunge si la 300.000 de euro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania