Analiză

Campionatul de fotbal, o afacere cu un potenţial de 500 mil. euro, începe fără echipe şi fără stadioane

Campionatul de fotbal, o afacere cu un potenţial de 500 mil. euro, începe fără echipe şi fără stadioane

Campionatul de fotbal, o afacere cu un potenţial de 500 mil. euro, începe fără echipe şi fără stadioane

Autor: Cristi Moga, Cristina Roşca

21.07.2011, 20:34 1186

Cel mai important produs sportiv românesc, Campionatul naţionalde fotbal, începe astăzi ediţia 2011-2012 într-un anonimat aproapetotal, cu stadioane în paragină şi un dezinteres mai mare caniciodată din partea suporterilor, dar cu aceiaşi conducători şifinanţatori care au depreciat în ultimul deceniu un produs cu unpotenţial de business de 500 de milioane de euro pe an.

La nivel naţional interesul pentru fotbal poate fi estimat laaproape 10 milioane de oameni, dar când spre exemplu SteauaBucureşti, echipa din România cu cei mai mulţi fani, începecampionatul fără a şti unde va juca meciurile de acasă, situaţia nueste departe de dezastru.

Nici cei de la Rapid nu ştiu unde vor juca în acest an, în timpce Craiova şi Timişoara, cele mai iubite echipe din afaraCapitalei, au ajuns să fie conduse de către finanţatori mai celebridecât fotbaliştii, care însă nu au reuşit să menţină echipele înprima divizie fotbalistică.

Drept urmare, numărul de telespectatorilor per etapă a scăzut înultimii trei ani la jumătate, până la circa un milion de oameni (înetapele fără derbi), în timp ce audienţele pe stadioane sunt înmedie de sub 5.000 de spectatori, în condiţiile în care viitorulstadion Naţional Arena din Bucureşti se pregăteşte de inaugurare cuo capacitate de 10 ori mai mare.

Întrebarea care se ridică: pentru cine este făcut acest stadion?Pentru Messi la meciul de deschidere, dar apoi? Cum vor reuşi Torjesau Tănase să aducă 50.000 de spectatori la meci, când Borcea sauBecali sunt mai prezenţi decât ei la televizor, dar la capitolulinvestiţii au rămas corigenţi în fiecare an.

"Am ţinut şi ţin cu Dinamo, dar din cauza căderii profunde aechipei şi a degradării campionatului nu mai stau cu ochii peechipă cum stăteam în urmă cu câţiva ani, nu mai merg pe stadion şisar chiar şi unele meciuri la televizor. Un meci este prilej deemoţie, de bucurie sau de tristeţe, dar cum în ultimul timp au fostmai mult «tristeţi», am început să le evit", spune MihneaŞerbănescu, directorul firmei de consultanţă imobiliară DTZEchinox.

Câţi bani se învârt în fotbal?

Nume grele din economie, precum OMV Petrom sau Automobile Dacia,care în urmă cu câţiva ani erau printre sponsorii echipelor locale,Petrolul Ploieşti, respectiv Dacia Mio­veni, spun acum că nu maisponsorizează echi­pele de fotbal de club, astfel că principaliiinvestitori în fenomen rămân oameni de afaceri locali, precumAdrian Porumboiu (Vaslui), Nicolae Badea (Dinamo), Ioan Niculae(Astra Ploieşti) sau George Copos (Rapid).

Pe de altă parte, miliardarul indian Lakshmi Mittal, cel carecontrolează com­bi­na­tul siderurgic din Galaţi, a continuat săsusţină echipa Oţelul, ajunsă campioană a României, fără să alergecu valize de bani prin oraş sau dansuri "din buric" în vedereapregătirii pentru Liga Campionilor.

Cu toate acestea, fotbalul este o afacere greu de cuantificat:dacă iei valoarea de piaţă a jucă­torilor, calculată de site-ultransfer­markt.de, principalele "active" ale cluburilor de fotbalar fi evaluate la aproape 230 de milioane de euro, cele mai"scumpe" echipe fiind Rapid, CFR Cluj, Steaua şi Dinamo.

Pe de altă parte, ţinând cont de cifrele de afaceri alecluburilor în 2009, cel mai recent an pentru care sunt date laRegistrul Comerţului, echipele din Liga 1 au venituri anuale decirca 60 de milioane de euro, bani obţinuţi din drepturile detelevizare, de la sponsori, bilete şi transferuri.

Per total, cu vânzări de fulare şi tricouri, bere,publicitatea din timpul meciurilor sau abonamente, aceastăcompetiţie ar avea potenţialul unei afaceri de 500 de milioane deeuro anual, cu condiţia ca fiecare din cei 10 milioane de româniinteresaţi de fotbal să fie convinşi să cheltuiască 4 euro lunar încontul acestei activităţi.

Porumboiu vs. Copos

Sezonul care începe astăzi cu meciul Rapid - FC Vaslui, care vaavea loc pe stadionul Sportului Studenţesc, cu porţile închise, nupromite însă prea mult spectacol şi nici audienţe.

Poate un duel mai interesant ar fi cel din afaceri, întrehotelurile de lux ale lui George Copos şi lanurile de grâu ale luiPorumboiu, două afaceri contradictorii, dar care generează venituride zeci de milioane de euro celor doi investitori care la rândullor par a-şi fi pierdul interesul pentru fotbal.

"Dacă vreţi să vorbim despre afaceri, putem sta de vorbă. Esteun an agricol excelent, cu perspective bune pentru investiţii.Despre fotbal însă nu mai vorbesc de o lună de zile. Nu mă maiimplic direct la echipă, sunt alţii care se ocupă", spune AdrianPorumboiu, finanţatorul echipei din Vaslui şi cel mai mareproducător român de grâu, cu o recoltă de 92.500 de tone anultrecut.

Porumboiu a început să investească în fotbal în urmă cu maipuţin de zece ani, când echipa din Vaslui era în Liga a treia, iarîn acest an va juca în cupele europene. Cu toate acestea, el pareîn aceste zile să facă un pas înapoi.

Stadionul din Giuleşti nu este singurul care probabil nu va maigăzdui meciuri de Liga 1 în acest an, în situaţia de a fi părăsitede spectatori fiind şi alte trei arene care au găzduit în ultimeledecenii cele mai urmărite derbiuri din România - Ghencea (Steaua),Dan Păltinişanu (Timişoara) şi Ion Oblemenco (Craiova).

Stadioanele din Bucureşti "nu mai sunt bune şi au chirii preamari" pentru finanţatorii de la Steaua şi Rapid, care trag cuochiul către Arena Naţională, stadionul de 200 de milioane de eurocare va fi gata peste câteva săptămâni, în timp ce echipa dinTimişoara a fost retrogradată din motive care nu ţin deperformanţele de pe teren, ţinând cont că bănăţenii s-au bătutpentru titlu până în ultimele etape, în timp ce Craiova a fostdezafiliată de la Federaţie, decizie luată de asemenea în birouri,nu pe gazon.

"Cu Craiova ţin, din păcate, dar cred că actualii suporteri ţinmai mult cu istoria, din nostalgie, deoarece fotbalul de acum estedenaturat şi parcă nici fotbaliştii nu mai joacă de plăcere. Mă voiuita în continuare la meciuri, la ce a mai rămas, dar nu are cum sămai fie acelaşi lucru", spune Alin Buftea, avocat în cadrul firmeiDLA Piper.

"S-a făcut curăţenie în fotbal"

Retrogradarea echipelor Poli Timişoara şi Gloria Bistriţa şidezafilierea Craiovei sunt privite cu ochi buni de către o parte aconducătorilor echipelor de fotbal, care consideră că acum pornesccu şanse egale din punct de vedere financiar, în condiţiile în careacele echipe aveau datorii neachitate.

"Maxime sunt aşteptările, să câştigăm campionatul", spuneglumind Ioan Neculaie, omul de afaceri care controleazăproducătorul de autocamioane Roman Braşov şi finanţează echipa FCBraşov.

,"Tragem şi noi speranţe că ne vom califica într-o cupăeuropeană, ca toate echipele, că altfel de ce am mai participa? Maiales acum că s-a făcut curăţenie (prin retrogradarea echipelor PoliTimişoara şi Gloria Bistriţa - n.red.) se va juca mai mult pe terenşi vom avea toţi aceleaşi şanse, deoarece nu sunt unii mai proştidecât alţii", consideră Neculaie.

În lipsa spectatorilor de pe stadioane, un rol important îljoacă televiziunile, care în acest an nu s-au mai îngrămădit niciele să arunce cu bani pentru transmiterea meciurilor. Astfel,pentru meciurile din următorii trei ani trei televiziuni aucumpărat drepturile de televizare pentru 81,6 mil. euro plus TVA,astfel că RCS&RDS (prin Digi Sport) va transmite şapte din nouămeciuri în fiecare etapă, în timp ce Antena 1 şi Romtelecom (prinDolce Sport) vor difuza câte un singur meci fiecare.

La prima licitaţie au fost vândute doar trei meciuri din nouă,iar următoarele şase pachete au fost cumpărate de RCS & RDSpentru preţul minim acceptat de Liga Profesionistă de Fotbal.

Acestor bani din drepturile TV li se vor adăuga doar circa 3milioane de euro pe biletele de la meciuri (circa 2 euro per biletla 40.000 de spectatori plătitori per etapă), circa două milioanede euro din merchandising, din care Steaua ia cam jumătate şi altetrei milioane de euro din panotaj, bani din care de asemenea Steauaar trebui să încaseze cea mai mare sumă - aproximativ 600.000 deeuro.

Banii pot fi consideraţi "mărunţiş", ţinând cont depopularitatea acestui sport, dar până când acţionarii nu vor puneîn prim-plan spectacolul oferit pentru milioanele de fani, fotbalulse va pierde în lista de priorităţi.

Câţi bani plătesc televiziunile pentru trei ani demeciuri
  • Operatorul RCS&RDS, controlat de omul de afaceri ZoltanTeszari, a cumpărat iniţial cu 13,2 mil. euro primul pachet demeciuri, cu derbiurile etapei, iar ulterior a cumpărat alte şasemeciuri din cadrul etapei pentru un preţ total de 45 mil. euro,meciuri ce vor fi transmise prin televiziunile Digi Sport;

  • Romtelecom a cumpărat pentru postul Dolce Sport pe care îldeţine un meci din fiecare etapă a campionatului pentru următoriitrei ani, plătind un preţ de 12,9 mil. euro;

  • Antena 1 a cumpărat de asemenea pentru 10,5 milioane de euro unpachet de meciuri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO