Analiză

Care sunt decalajele dintre România şi Vest care se vor constitui în motoare de creştere în următorii ani

Care sunt decalajele dintre România şi Vest care se vor constitui în motoare de creştere în următorii ani

Care sunt decalajele dintre România şi Vest care se vor constitui în motoare de creştere în următorii ani

Autor: Cristina Roşca, Dana Ciriperu

18.01.2012, 00:08 3869

Decalajele dintre România şi Vest se pot constitui însă în viitor în motoare de creş­te­re, de relansare a consu­mu­lui pentru că nu mai poate trece mult timp până în momentul în care primul televizor al familiei trebuie înlocuit sau casa de la sat se va echipa cu o maşină de spălat automată.

"În mod cert în România a fost deja atins punctul critic, iar decalajul faţă de ţă­rile vestice este atât de mare încât tendinţa pentru următorii ani nu poate fi decât de creştere", spune Adrian Olteanu, directorul executiv al Flanco Retail, companie care operează retailerul de electronice, electro­cas­nice şi produse IT cu acelaşi nume.

Statisticile din Polonia urmăresc de câţiva ani numărul de laptopuri din fiecare gospodărie, al maşinilor de spălat vase sau al roboţilor de bucătărie, în timp ce nemţii nu mai includ de mult în rapoartele sta­tis­tice numărul de maşini de spălat sau al aspi­ra­toarelor, pentru că în cazul lor s-a atins pra­gul de 1:1 în fiecare gospodărie şi nu mai au ce număra.

De cealaltă parte, doar 75% din gospo­dă­riile din România au o maşină de spălat ru­fe şi în doar 60% din locuinţe se află un aspi­rator. Gradul de echipare al gospo­dă­ri­ilor româneşti rămâne încă departe de cel din Vest în condiţiile în care încă se mai vor­beşte despre locuinţe fără apă curentă, electricitate sau o toaletă în casă.

"Consumul în România pe anumite seg­mente este încă extrem de mic, chiar ra­por­tat la puterea de cumpărare a consu­ma­torului", a spus Dan Minulescu, 44 de ani, care a dezvoltat de la zero Macromex, cel mai mare distri­bui­tor de produse con­gelate până la afa­ceri de circa 100 de milioane de euro.

În acest context, singura direcţie posi­bilă este cea de creştere. Omul de afaceri Dan Şucu crede că cel mai mult de suferit din cauza crizei economice a avut-o clasa de mijloc. Acest lucru nu înseamnă că a dispărut nevoia, doar că deciziile de cum­părare sunt amânate, fie din cauza lipsei de încredere în viitor, fie pentru că bugetele familiilor nu mai sunt suficiente. Ne apro­piem de momentul în care decizia privind anumite categorii de produse, aşa cum este cazul canapelelor, nu mai poate fi amânată, a mai spus Şucu.

Adrian Olteanu de la Flanco explică însă că creşterea consumului de produse electroIT spre exemplu este corelată cu inves­tiţiile în infrastructură - dacă ne re­ferim de exemplu la dotarea cu maşini de spălat sau alte electronice şi electrocasnice în mediul rural -, precum şi cu evoluţia veniturilor populaţiei.

"Actualul context economic european ne face să credem că nu putem vorbi despre o creştere semnificativă a pieţei decât pe termen mediu şi lung, odată cu reluarea creş­terii consumului, prin încurajarea creditării", adaugă el.

De aceeaşi părere este şi Dan Ostahie, care deţine retailerul de electronice şi electro­casnice Altex. El spune că sunt evi­dente decalajele dintre România şi statele dez­voltate, însă achiziţiile de produse electro­casnice şi IT sunt corelate cu veni­tu­rile şi salariile. "O creştere a economiei s-ar re­flecta într-o creştere a productivităţii şi ulte­rior într-o creştere de venituri. Este greu însă de făcut previziuni acum cu pri­vire la momentul când vom vedea aceste creş­teri." Ostahie spune că spre finalul anu­lui situaţia din zona euro se va mai calma, şi atunci şi orizonturile României vor deveni mai clare. "Există o serie de riscuri care influenţează sau pot influenţa situaţia locală."

Cu toate acestea, România are un po­ten­ţial mare de creştere, potenţial maxi­mizat chiar de criza economică actuală.

"România are un potenţial mare de creştere. În 2008, atunci când am început să resimţim efectele crizei, piaţa era pe trend puternic ascendent. Cu toate acestea, ne aflăm sub nivelul pieţelor europene, mult mai mature din acest punct de vedere. În plus, pe noi criza ne-a afectat cel mai mult, adâncind decalajul faţă de celelalte ţări. Acest lucru înseamnă că avem foarte mult de recuperat. Rămâne să vedem însă când veniturile românilor, încă foarte mici, ne vor permite să reducem această distanţă", spune Ciprian Hatneanu, director Retail and Technology GfK România.

În România un produs electrocasnic are trei vieţi

Decalajul României faţă de ţările din jur este unul ridicat atât la nivel de prime achiziţii ale unor produse precum maşinile de spălat vase, dar mai ales la nivelul înlocuirii produselor electronice şi electro­cas­nice, crede Adrian Olteanu, şeful Flanco. Acest lucru se datorează atât pro­ble­melor financiare, cât şi faptului că nu avem în general cultura investiţiilor în mod cu­rent în noile modele din aceste categorii de produse, pentru a ne îmbunătăţi viaţa, adaugă el. "Astfel, în România rata medie de înlocuire a produselor este de 3 ori mai mare decât durata de viaţă (18,5 ani vs. 5,4 ani). Mai ales în ultimii ani, românii şi-au schimbat produsele electro-IT numai dacă acestea nu au mai funcţionat."

El crede însă că întreaga piaţă va creşte. "Estimăm o creştere accentuată pe piaţa televizoarelor LED şi LCD, respectiv televizoarele 3D, în condiţiile în care gra­dul lor de penetrare este unul încă scă­zut, iar preţurile devin tot mai accesibile pentru populaţia cu nivel mediu, chiar şi mai scă­zut al veniturilor. De asemenea, o evoluţie pozitivă va cunoaşte şi segmentul IT (notebook-uri, netbook-uri, tablete, care vin puternic din spate) precum şi segmen­tul telecom (smartphone-uri)."

În cazul României statisticile conto­ri­zează numărul de televizoare, fără a face o separare pe tipul de aparat - alb-negru, CRT, LCD sau LED. În Germania însă gradul de penetrare al televizoarelor LCD este de aproape 50%, în timp ce în România acestea abia sunt la început de drum.

De unde vin decalajele?

Oamenii de afaceri cred că decalajele dintre România şi alte state europene se datorează şi faptului că aproape jumătate din populaţia ţării trăieşte în mediul rural şi are venituri mult sub medie.

"Decalajul se explică atât prin pro­centul mare al populaţiei României care trăieşte la sate, cât şi prin situaţia finan­ciară mai mult decât precară a majorităţii popu­laţiei din mediul rural", spune Alexan­dru Vlad, directorul executiv al lan­ţului de magazine cash&carry Selgros.

El mai spune că România nu a reuşit să implementeze măsuri care să ducă la o stabilizare şi creştere economică în agri­cultură şi implicit o îmbunătăţire a situaţiei financiare a populaţiei de la sate. "Şi, din păcate, este vorba de 40% din populaţia ţării. Spre deosebire de situaţia locală, în Polonia doar 25% din populaţie trăieşte în mediul rural, iar procentul din toate celelalte state europene este mult mai mic."

La rândul său, Dan Ostahie spune că România este împărţită în două - cea rura­lă şi cea urbană. El explică faptul că în cazul locuitorilor din zona rurală nu ne putem aştepta la o creştere a numărului de maşini de spălat, spre exemplu, până când nu va fi realizată o infrastructură de cana­lizare.

"În cazul frigiderelor, televizoarelor, tele­foa­nelor mobile şi laptopurilor situaţia este mai bună. Internetul, spre exemplu, a pătruns în toate zonele ţării. Ţine de posibili­tatea de penetrare mai uşoară a unor produse în cele două Românii."

Ostahie mai explică faptul că şi în viitorul apropiat va fi mai uşoară penetrarea în zonele rurale a unor produse precum telefoanele mobile şi laptopurile în condiţiile în care deja există infrastructura pentru ele. Pentru maşini de spălat încă nu.

Creşterea vine din zona rurală

În acest sens Alexandru Vlad, şeful Selgros în România, vine cu o soluţie, respec­tiv crearea bazelor pentru o agricultură mo­der­nă şi eficientă.

"Terenuri fertile avem sufi­ciente, de asemenea premise bune pentru dez­voltarea zootehniei. Atunci când se va întâm­pla acest lucru vom putea creşte consumul prin dotarea gospodăriilor din mediul rural. Iar aici potenţialul este enorm. Să nu uităm că este vorba de 40% din populaţia ţării." El mai spune că este evident că nu sectorul alimentar va creşte cel mai mult, ci cel nealimentar, res­pectiv produsele electronice şi electro­cas­nice, autoturismele, dar mai ales maşinile şi utila­jele agricole. "Oricum este vorba de un proces lung. Orice măsură ce ar duce la crearea de mari exploataţii agricole şi-ar arăta roadele în câţiva ani."

În prezent, 16 agricultori români împart câte un tractor. În Polonia raportul este de doi la unu. La o suprafaţă agricolă de 9,4 mi­lioane de hectare, România are o flotă de 175.000 de tractoare, în timp ce în Polonia la 14 milioane de hectare sunt în funcţiune 1,5 milioane de tractoare, conform datelor Organizaţiei pentru Alimente şi Agricultură (OAA) din cadrul ONU. Astfel, fiecare tractor din Polo­nia acoperă o suprafaţă de circa zece hectare, în timp ce în România fiecare tractor func­ţional este responsabil de o suprafaţă de cinci ori mai mare.

O piaţă lovită, dar care e încă departe de media Uniunii Europene

România se află pe ultimul loc în UE şi în ceea ce priveşte numărul de maşini la mia de locuitori, cu 198 de autoturisme/1.000 de locuitori, fiind depăşită de departe şi de Bulgaria (331/1.000 de locuitori) sau Ungaria (301/1.000 loc.) Media la nivelul UE era în 2009 de 473 de maşini la mia de locuitori, ceea ce arată că potenţial de creştere există şi în piaţa auto, unul dintre cele mai lovite sectoare din economia locală în anii de criză. Cele mai recente date privind înmatriculările de maşini noi în România în 2011 arată că piaţa a scăzut pentru al patrulea an consecutiv şi că volumul de vânzări ajuns la nivelul din 1999. Atunci însă în România erau doar 124 de maşini la 1.000 de locuitori, pentru ca astăzi pragul să ajungă aproape de 200 de unităţi. Date arată însă că şi în prezent loc de creştere încă există. Acesta este însă doar unul dintre sectoarele unde România se află încă departe de media europeană şi chiar mai departe de state dezvoltate din Occident.

În cazul României statisticile conto­ri­zează numărul de televizoare, fără a face o separare pe tipul de aparat - alb-negru, CRT, LCD sau LED. În Germania însă gradul de penetrare al televizoarelor LCD este de aproape 50%, în timp ce în România acestea abia sunt la început de drum.

Oamenii de afaceri cred că decalajele dintre România şi alte state europene se datorează şi faptului că aproape jumătate din populaţia ţării trăieşte în mediul rural şi are venituri mult sub medie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO