Tendinte in business

Codurile de bare, o piata sensibila la pret ce asteapta primele achizitii

9 nov 2007 Autor: Anca Rif, ZF Transilvania

Piata codurilor de bare este estimata la circa 45-50 de milioane de euro de principalii jucatori de pe acest segment, trendul de crestere urmand evolutia economiei.

Una dintre cele mai importante surse de crestere a pietei codurilor de bare este generata de relocarea in Romania a capacitatilor de productie ale multor companii multinationale, care gasesc aici un mediu socio - economic compatibil cu planurile lor de dezvoltare si de profitabilitate.
Pentru companiile care activeaza pe acest domeniu concurenta este din ce in ce mai mare, iar in perioada urmatoare se asteapta un val de achizitii si fuziuni, care sa concentreze o piata inca sensibila la pret.
"In plus, o data cu aderarea tarii noastre la Uniunea Europeana au intrat in vigoare o serie de reglementari legislative legate de trasabilitatea produselor alimentare, ceea ce ar trebui sa impulsioneze chiar si companiile mici si mijlocii in directia implementarii de sisteme de marcare. Acest sistem porneste de la codul de bare", declara Dana Zaharia, marketing manager al Logicode.
Piata codurilor de bare este, de fapt, piata echipamentelor de marcare, aplicare si citire a echipamentelor cu coduri de bare, iar principalii jucatori care activeaza in acest domeniu sunt Logicode, Novensys, Sunimprof, Romprix, Eutron, Total Technologies, Romtrust Printers si Base Consulting.
"Piata codurilor de bare este, in fond, o piata de IT, care este inca o piata sensibila la pret. Dupa intrarea Romaniei in zona UE si pe piata europeana, lupta pe acest segment s-a accentuat, in primul rand datorita intensificarii competitiei", precizeaza Dana Zaharia. El crede ca un prim efect al intensificarii concurentei va fi acela ca jucatorii mici si slabi vor iesi de pe piata, iar cei mici sau medii, dar cu potential de crestere, vor fi preluati de jucatorii mari.
"Ne asteptam ca in perioada urmatoare sa creasca ritmul achizitiilor si al fuziunilor, cu alte cuvinte se va produce o concentrare a acestei piete", a mai spus marketing manager -ul Logicode.
Codul de bare a devenit deja omniprezent in multe sectoare industriale si chiar in servicii, iar interesul pentru aplicatii de acest gen a crescut rapid.
Potrivit lui Zaharia, compania Logicode detine in acest moment o cota de aproximativ 4,5% din piata codurilor de bare. Compania clujeana Logicode estimeaza pentru acest an o crestere de cel putin 30% a cifrei de afaceri fata de anul trecut, cand acest indicator s-a cifrat la 1,6 milioane de euro.
Potrivit conducerii companiei, evolutia estimata pentru acest an este generata de dezvoltarea portofoliului de produse.
Anul acesta Logicode a lansat pe piata romaneasca cea mai recenta versiune a programului de design al etichetelor, BarTender 8.0. Potrivit reprezentantilor Logicode, produsul BarTender dezvoltat de compania Seagull Scientific este liderul programelor de design al etichetelor cu coduri de bare.
"Ceea ce diferentiaza BarTender de alte programe similare este usurinta cu care creeaza etichete complexe, fie ca sunt tiparite, fie ca sunt sub forma de tag-uri RFID, precum si faptul ca incorporeaza diferite functionalitati pentru generarea codurilor de bare conform cu standardele fiecarei industrii", a declarat Zaharia.
In iulie 2005, compania a incheiat certificarea Intermec, pentru implementarea in Romania a solutiilor RFID. Potrivit reprezentantilor Logicode, interesul clientilor pentru noua tehnologie este in crestere, desi costurile pentru implementarea ei sunt mai ridicate decat in cazul codurilor de bare, pentru care implementarea costa intre 10.000 si 200.000 de euro, in functie de cerintele fiecarui client.
Portofoliul de servicii pe care compania clujeana il ofera include, pe langa aplicatii pentru codurile de bare si tehnologii de tiparire, si marcare industriala sau tehnologii de comunicare wireless.
Un alt jucator important pe piata codurilor de bare este compania Novensys, iar pentru dezvoltarea acestui sector Novensys a incheiat parteneriate strategice cu producatori internationali precum Symbol (echipamente coduri de bare) si Zebra (imprimante coduri de bare).
Momentan, reprezentantii companiei estimeaza o cota de piata de peste 70% si o cifra de afaceri de peste 12 mil. euro in 2007, in crestere cu 30% comparativ cu nivelul de 9,3 mil. euro raportat in 2006. Factorii care vor contribui la cresterea indicatorilor financiari sunt dezvoltarea portofoliului de produse si parteneri, precum si extinderea centrelor de lucru.
Compania a deschis anul trecut cel de-al doilea punct de lucru din tara, in Cluj, dupa Timisoara in anul 2005, iar in prezent Novensys detine cel de-al treilea birou din tara la Brasov.
Compania a functionat pana in 2004 sub numele de Bar Code Systems (BCS), fiind infiintata in 1996. Dupa procesul de rebranding, compania a abordat si alte domenii de activitate, precum managementul informatiei. Actionarii Novensys sunt fondul de investitii ICB, cu sediul central in Cipru si patru oameni de afaceri romani, nici unul dintre actionari nu detine insa pachetul majoritar.
O alta companie care se situeaza in primele trei locuri pe piata codurilor de bare este Eutron Invest Romania, care lucreaza in acest moment cu peste 3.000 de clienti la nivel national.
"Colaboram in principal cu marile companii de comert, cu bancile, cu operatorii de telefonie mobila, cu distribuitorii de produse petroliere, dar si cu companiile farmaceutice sau medicale", a declarat Dan Tone, director general al Eutron Invest Romania.
Potrivit conducerii, in anii precedenti, activitatea legata de codurile de bare a reprezentat 35-40% din cifra de afaceri realizata de companie, dar in prezent aceasta pondere este in crestere. Compania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de peste 6,2 milioane de euro, potrivit informatiilor disponibile pe site-ul Ministerului Finantelor.
Eutron Invest Romania este o companie cu capital privat care a fost infiintata in 1994, avand ca obiect de activitate vanzarea de masini de numarat si de verificat banii. Departamentul destinat codurilor de bare a fost dezvoltat ulterior, ca urmare a cererilor din sectorul de retail. In ultimii ani, cifra de afaceri a companiei a inregistrat un ritm de crestere de 20-40%.
Desi pe plan international au aparut noi tehnologii, etichete "inteligente" pe baza de unde radio care vor permite simpla trecere a carucioarelor prin fata caselor de marcat si aflarea instantanee a pretului pentru toate produsele cumparate (RFID), "nlocuirea codului de bare nu este iminenta, in opinia jucatorilor din piata. Rapiditatea cu care apar noile tehnologii obliga "nsa firmele care activeaza in acest domeniu sa-si dezvolte anual portofoliul de produse, atat prin initierea de noi parteneriate, cat si prin dezvoltare interna de produse.


Urmeaza consolidarea
Piata codurilor de bare sau a echipamentelor de marcare, aplicare si citire a echipamentelor cu coduri de bare se cifreaza la aproximativ 45-50 mil. euro;
Principalii jucatori care activeaza pe acesta piata sunt Logicode, Novensys, Sunimprof, Romprix, Eutron, Total Technologies, Romtrust Printers si Base Consulting;
Cele mai noi tehnologii pe piata codurilor de bare sunt etichetele RFID (Radio Frequency Identification);
Primul efect al intensificarii concurentei va fi acela ca jucatorii mici si slabi vor iesi de pe piata, iar cei medii cu potential de crestere, vor fi preluati de jucatorii mari.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.11.2007

 
Cuvinte cheie:
Codurile
, de
, bare
, o
, piata
, sensibila
, la
, pret
, ce
, asteapta
, primele
, achizitii
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide