Analiză

Cum văd executivii businessul pe final de an: pentru exportatori e mai bine, retailul şi consumul stagnează în cel mai bun caz

Cum văd executivii businessul pe final de an: pentru exportatori e mai bine, retailul şi consumul stagnează în cel mai bun caz
05.10.2010, 23:53 52

Exporturile şi revenirea economiilor din Vest aduc primeletonuri mai optimiste în rândul executivilor şi antreprenorilorromâni, care deşi prudenţi şi cu o voce critică la adresa mediuluipolitic, spun însă că trimestrul patru din acest an ar putea fipentru unele industrii mai bun faţă de aceeaşi perioadă din2009.
"Este un pic mai bine comparativ cu sfârşitul anului trecut. Şi lanivelul întregii economii cred că acest sfârşit de an va fi mai bunpentru că au început să-şi revină alte economii, exporturile şi-aurevenit şi chiar şi statul are în pregătire anumite lucrări", aspus Cristian Secoşan, directorul general al Siemens România,compa­nie cu afaceri bugetate la 260 de milioane de euro în acestan.

Tot despre comenzile din străinătate ca motor de creştere abusinessului vorbeşte şi Gheorghe Căescu, director general alIaşitex, companie care îşi concentrează afacerile pe contractele curetailerul suedez de mobilă Ikea. "Dacă mă uit la activitateaIaşitex şi a firmei Nova Textile, pot spune că trimestrul patrueste mai bun decât toate celelalte trimestre, fiind în ton cu ce seîntâmplă pe pieţele externe, care chiar dacă nu au început să sedezvolte, s-au oprit cel puţin din recesiune. Pentru aceastăperioadă comenzile au crescut cu 10%-15% pentru pieţeleexterne."
Semne pozitive vede şi Adrian Mihai, acţionar al companiei decurierat Fan Courier, cu afaceri de 41 mil. euro anul trecut, carese aşteaptă ca trimestrul patru să aducă o creştere a veniturilorcu aproape 10% pe fondul atragerii de noi clienţi.
"Probabil că pe ansamblul economiei se va vedea o revigorare întrimestrul patru al anului, dacă iau în considerare şi situaţiaunor firme cu care lucrăm", a spus Mihai.

Efectele creşterii TVA

Cu toate acestea, antreprenorii români spun categoric că revenireaeconomiei româneşti nu se poate baza doar pe exporturi, iarcreşterea TVA de la 19% la 24% şi reducerea cu 25% a salariilorbugetarilor în luna iulie din acest an au fost noi lovituri dateconsumului, care începuse în lunile de vară să sestabilizeze.
"Creşterea TVA a dus în prima lună de aplicare (iulie) la un regresmai accentuat al vânzărilor companiei, însă acestea s-au stabilizatulterior. La nivelul comerţului alimentar, scăderea a fost mai linăîn ultimele două trimestre faţă de primele trei luni din an",explică Alexandru Vlad, directorul executiv al Selgros Cash &Carry România, a cincea mare reţea de magazine din comerţ, cuafaceri de 718 mil. euro în 2009.
De altfel, Vlad spune că în cel mai bun caz se aşteaptă ca ultimultrimestru din acest an să fie la fel de bun precum cel din 2009 şivede un factor pozitiv în stabilizarea economiei "relativastabilitate" a cursului leu/euro. "În lipsa acesteia, lucrurile arfi fost şi mai complicate."
Managerii din retailul alimentar, un sector în care românii lasăanual în jur de 20 de miliarde de euro, simt cel mai bine pulsulconsumului, mai ales că sunt cei care văd în fiecare zi cumevoluează bonul de casă al cumpărăturilor din marile magazine. Caun exemplu al reducerii cheltuielilor unei familii, Patrick Espasa,directorul general al hipermarketurilor Auchan, spunea recent căromânii au început să vină la cumpărături cu o singură bancnotă de50 de lei cu care încearcă să cumpere în jur de 20 deproduse.
Tot despre "chibzuinţa" arătată de consumatori când vine vorba debugetul familiei vorbea recent şi Lorand Szarvadi, di­rec­to­rulgeneral şi acţionar minoritar al Domo, retailerul deelectro­casnice cu afaceri de 171 mil. euro anul trecut. Şeful Domoa ex­plicat că românii sunt din ce în ce mai atenţi la ofertele dincata­loagele retailerilor şi compară încă de acasă preţurileproduselor oferite de mai mulţi comercianţi, astfel că un magazinajunge să aibă 40% din vânzări pe baza produselor din catalog.Potrivit esti­mărilor ZF, în jur de 1% din produse generează 40%din vânzări, luând în calcul că un catalog promovează în jur de 200de produse, iar oferta dintr-un magazin Domo ajunge la 15.000 derepere.
Szarvadi se aşteaptă ca electro-retailul să înregistreze un ritm dedeclin single digit (sub 10%) în ultimul trimestru din an faţă deaceeaşi perioadă din 2009. "Mă aştept să văd o continuare atendinţei de temperare a declinului pieţei în acest an. Ritmul descădere de 15%, înregistrat în trimestrul al doilea, a fostinferior celui din T1 (20%)", a afirmat Szarvadi. El a mai spus căîn iulie compania a avut prima scădere lunară de vânzări din 2010(comparativ cu 2009) din cauza creşterii TVA.
Şi Dan Şucu, proprietarul Mobexpert, cel mai mare jucător dinindustria mobilei, cu afaceri de 115 mil. euro anul trecut, spunecă "majorarea cu cinci puncte procentuale a TVA nu are cum să nuafecteze piaţa legală de mobilă".
"Piaţa pe care activez mă aştept să se comprime în trimestrul patrufaţă de anul trecut. În ceea ce priveşte Mobexpert încerc să nuscădem", a spus omul de afaceri care a precizat că nu mai facepreviziuni financiare pentru Mobexpert.
În ceea ce priveşte evoluţia din acest an a vânzărilor Mobexpert,Şucu a spus că trimestrul doi a fost "în regulă", pentru că pefondul aşteptărilor privind majorarea TVA au crescut achiziţiile pefinal de iunie. În acest fel o parte dintre vânzările care s-ar fifăcut în iulie-august s-au mutat în iunie. Şucu explică faptul căvânzările au avut această evoluţie în condiţiile în care au fostdeschise două noi magazine.

Vocea critică la adresa clasei politice
Dacă exporturile şi revenirea pieţelor externe sunt un motor deredresare şi pentru o parte din businessul românesc, lipsa unormăsuri coerente de relansare şi instabilitatea politică frânează încontinuare intrarea pe plus a economiei locale.
"Ca să ieşi din criză trebuie să faci ceva sau să speri că te scotalţii", a răspuns Şucu la întrebarea când ar putea economia să iasădin recesiune.
Dragoş Damian, CEO al producătorului de medicamente TerapiaRanbaxy, a avansat primul trimestru din 2011 ca termen la care oparte din sectoarele economice vor ieşi din criză. În restuleconomiei, lucrurile vor depinde de modul în care se va reluaconsumul "cu sau fără sprijin bancar".
"Dacă va continua instabilitatea politică, acest lucru va avea unimpact negativ şi în ceea ce priveşte atragerea acestor surse definanţare şi nu ne mai revenim nici în 2011", spune CristianSecoşan de la Siemens, referindu-se la creşterea absorbţieifondurilor europene care ar putea contribui la creştereaeconomică.
"Dacă ne bazăm revenirea numai pe resurse proprii, tot greu ne vafi".
Şi şeful Iaşitex spune că în timp ce comenzile externe cresc cu10-15% faţă de anul trecut, piaţa internă este în continuare înscădere, norocul producătorului fiind că doar 10% din comenzi vinde pe piaţa internă. "Diferenţa este dată de măsurile anticriză.Bulgarii, ungurii, de exemplu, au luat măsuri de încurajare aconsumului în momentul apariţiei recesiunii, iar noi am redusconsumul. Este normal ca piaţa textilelor, ca şi celelalte să secontracte", a spus Căescu. Nova Trade şi Iaşitex fac parte din SCRGrup, controlat de omul de afaceri Ştefan Vuza.
Imprevizibilitatea din economia românească este criticată şi deAlin Burcea, proprietarul agenţiei de turism Paralela 45, unadintre primele zece agenţii de pe piaţă, cu afaceri de 10 mil. euroanul trecut. "Din punctul meu de vedere, nici la nivelul economieinu va avea loc o creştere, pentru că nu există nimic care să steala baza unei evoluţii. Totul continuă să fie foarteimprevizibil."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO