Analiză

De ce au operatorii telecom tarifele în euro

22.09.2010, 23:55 475

Cei mai mari operatori telecom din România au tarifele exprimateîn euro, situaţia fiind explicată de companii prin faptul că o mareparte dintre serviciile şi echipamentele achiziţionate de laparteneri externi sau români sunt tarifate, de asemenea, în monedaeuropeană. "Majoritatea costurilor noastre sunt în euro, iarexprimarea preţurilor în euro este un mod de a stabiliza relaţiaîntre venituri şi cheltuieli şi de a îmbunătăţi astfelpredictibilitatea rezultatelor financiare ale societăţii", explicăoficialii Orange România, cel mai mare operator telecom de pe piaţalocală, cu afaceri de peste 1 mld. euro anul trecut.

Şi Vodafone, numărul doi pe piaţa locală telecom pune exprimareatarifelor în euro pe seama faptului că aceasta este monedapreferată de partenerii companiei. "Tarifele Vodafone România suntexprimate în euro ca urmare a faptului că, la rândul nostru,achităm contractele către furnizorii noştri tot raportat la monedaeuro", au spus oficialii Vodafone. "Facem parte dintr-o industriecare depinde în permanenţă de tehnologie şi de importul deechipamente, dar şi de o prezenţă puternică în retail. Astfel, fiecă este vorba despre furnizorii externi de echipamente şi terminalesau de cei interni, pentru contractele de închiriere (clădiri,site-uri), ori cele de publicitate, moneda de referinţă pentruplăţile noastre este euro. În aceste condiţii, este firesc să nealiniem structura cheltuielilor şi cea a veniturilor prinraportarea la aceeaşi monedă, anume euro, strategie urmată deîntreaga industrie." Oficialii Vodafone nu au precizat, pe de altăparte, cum se explică faptul că grupul britanic are tarife înmoneda naţională (forinţi) pe piaţa din Ungaria, unde de asemeneacheltuielile pentru echipamente sunt în euro. Şi subsidiara localăa grupului elen Cosmote invocă preferinţa spre euro a companiilordin diverse industrii din România atunci când explică de ceoperatorul îşi exprimă tarifele în moneda europeană. "Cosmote aintrat pe o piaţă unde o mare parte din preţurile bunurilor şiserviciilor erau deja exprimate într-o monedă străină (spreexemplu, în domeniul auto, telecom şi internet, mobilă etc.), iarcompania s-a adaptat şi a urmat tendinţa pieţei", au precizatoficialii Cosmote. Orange, Vodafone şi Cosmote au practicat laintrarea pe piaţă tarife în dolari americani, pe care ulteriorle-au transformat în euro.

Nu toate companiile telecom din România au însă tarifele exprimateîn euro. UPC, numărul doi pe piaţa locală TV, are tarifele doar înlei, în timp ce RCS&RDS, cel mai mare furnizor de servicii TVşi internet din România, are cea mai mare parte a tarifelor în lei,dar şi câteva exprimate în euro. Oficialii UPC explicau anterior căoperatorul are tarifele exprimate în lei pentru că şi bugetul şitoate contractele companiei cu furnizorii sunt calculate tot înmoneda naţională. Şi autoritatea de reglementare în domeniuutilizează moneda europeană pentru a stabili anumite tarife."Tarifele pentru serviciile de acces necondiţionat la bucla localăau fost determinate pe baza unui model tehnico-economic carereflectă costurile eficiente asociate instalării, operării şiîntreţinerii unei reţele de acces la puncte fixe ale cărui date deintrare, ca de exemplu costurile echipamentelor, cheltuielileoperaţionale, sunt exprimate în euro. Ca atare, şi tarifeledeterminate pe baza rezultatelor modelului sunt exprimate în euro",explică utilizarea euro reprezentanţii autorităţii de reglementareîn comunicaţii (ANCOM). Adrian Seceleanu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO