Analiză

Dupa aparitia marilor retaileri, oferta de sucuri naturale a explodat pe piasa romaneasca

Autor: Georgiana Stavarache

09.03.2004, 00:00 1976


Spune-mi ce suc de portocale bei dimineata, ca sa-ti spun din ce categorie sociala esti. Noul proverbul inventat in Occident incepe sa se verifice si in Romania, unde oferta de sucuri naturale a devenit atat de diversa, incat nimeni nu se poate plange ca nu are de unde alege.



Dintre bunurile de larg consum, sucurile naturale au reprezentat anul trecut una dintre cele mai dinamice piete, arata studiile de piata.



Si romanii, asemeni occidentalilor, incep sa se obisnuiasca sa consume tot mai mult suc natural. Mai ales odata cu deschiderea noilor hipermarketuri aceasta piata este in crestere alerta, numarul jucatorilor creste, strategiile de marketing sunt tot mai inovative.



Intreaga piata - incluzand atat sucurile naturale (juices) cat si nectarurile - s-a ridicat anul trecut la circa 900 de miliarde de lei, adica aproape 24 de milioane de euro, potrivit unui studiu datelor furnizate de firma de cercetare de piata ACNielsen Romania.



Studiul monitorizeaza vanzarile prin retelele de super si hipermarketuri cat si prin retelele HoReCa (hoteluri, restaurante, catering).



Conform aceleiasi surse, principalii producatori din categoria de sucuri naturale sunt European Drinks cu marca Frutti, Parmalat cu Santal si Coca-Cola cu Cappy, care detin impreuna 80% din totalul categoriei.



Reprezentantii companiilor producatoare sau importatoare spun ca, deja, consumatorii romani nu se mai uita numai la pret ci incep sa puna intrebari legate de compozitie, termen de valabilitate sau ambalaj.



Sucurile naturale se numara printre produsele relativ noi pentru consumatorul roman, care este inca in faza de experimentare, acesta fiind unul dintre motivele pentru care ritmul de crestere in volum anul trecut, de 30% la sucuri naturale si 22% la nectaruri, a fost atat de ridicat.



Inca de la introducerea lor pe piata, sucurile naturale au reprezentat pentru consumatori imaginea unui standard de viata occidental, fiind asociate cu micul dejun, ocazie de consum care nu a fost foarte dezvoltata pe piata noastra .



Pretul mai ridicat al acestora precum si cultura de consum din Romania au facut ca acestea sa nu fie atat de accesibile publicului larg. In ultimii ani insa, pe fondul cresterii economice, consumatorii au inceput sa se orienteze si catre sucurile naturale si sa le introduca in dieta lor zilnica.



Dar cine sunt jucatorii pe aceasta piata atat de dinamica? Ce strategii de marketing au pentru a-si adjudeca o cota de piata cat mai mare?



 



Sucul adevarat nu este nectar



Teoretic, denumirea de suc natural (juices) cuprinde numai bauturile cu o concentratie de fruct de 100%, insa de multe ori consumatorii include in aceeasi categorie si nectarurile, care au o concentratie de fruct intre 26% si 99%. Ambalajele pot fi cutii de carton de 1 litru, 1,5 litri sau doi litri, sau pot fi sticle de diverse dimensiuni.



 



Prigat mizeaza pe ambalaj



Compania Quadrant Amroq Beverages (QAB), imbuteliatorul bauturilor Pepsi pentru piata romaneasca, este prezenta pe piata sucurilor naturale si a nectarurilor cu marca Prigat. Citand un studiu al firmei de cercetare de piata ACNielsen, reprezentantii de marketing ai QAB spun ca marca Prigat a incheiat anul trecut cu o cota de piata de 37%, in crestere fata de 2002. "Marca Prigat a crescut in 2003 cu 23% in volum, in timp ce piata a crescut cu 20%. Valoric, vanzarile de sucuri Prigat au crescut anul trecut cu 26%", spune Eusediu Margasoiu, directorul de marketing la QAB.



Compania acorda o atentie deosebita ambalajului, realizand investitii majore in acest sens. Strategia anului 2004 o va continua pe cea a anului trecut, insemnand noi investitii in diversificarea gamei si ambalaje.



"Vanzarile prin marile retele de magazine au atins un nivel de 16% din valoarea totala a vanzarilor Prigat, in urma unei cresteri cu aproape 40% fata de nivelul anului trecut", adauga el.



Sortimentele din gama Prigat sunt portocale, ananas, grapefruit, lamaie, pere, piersici, caise, kiwi, grapefruit rosu, banane si capsuni.



QAB a anuntat anul acesta investitii de 8 milioane de dolari. Compania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de peste 74 de milioane de dolari, dupa o crestere de 45,8% fata de 2002.



 



Parmalat: Nu ne afecteaza problemele din Italia



Una dintre marcile cel mai bine pozitionate pe piata din Romania este Santal, produsa de compania italiana Parmalat, aflata acum in reorganizare judiciara dupa ce a intrat in incapacitate de plati. Parmalat detine si o fabrica in Romania la Baia Mare unde imbuteliaza sucuri naturale, atat pentru piata interna cat si pentru export. "Anul trecut vanzarile de sucuri naturale ambalate tetra-pak (tip de ambalaj la cutie de carton produs de firma Tetra Pak - n.red.) au crescut cu 23%, iar cele la sticla cu 40%, in volum", spune Giamparlo Manzonetto, directorul din Romania al producatorului italian.



Pe segmentul de sucuri naturale gama Santal include arome de portocale, mere, grepfruit, fructe exotice, iar pe cel de nectaruri piersici, caise, pere, ananas, si grepfruit roz, care a fost lansat pe piata in urma cu cateva saptamani. Santal mai are o gama denumita "red line" , care include sucuri cu aroma de portocalele rosii, rodii, cirese si fructele de padure. "Cele mai mari vanzari le au portocalele, piersicile si portocalele rosii, care detin cumulat circa 60% din vanzari", mai spune Manzonetto.



Parmalat Romania are programate pentru acest an noi investitii in noi linii de productie. "Vrem sa ne dezvoltam afacerile in Romania si anul acesta vom lansa produse inovative pentru piata romaneasca", adauga Manzonetto. Potrivit datelor detinute de companie, pe segmentul HoReCa, sucurile naturale Santal ocupa primul loc pe piata, cu o cota de piata de 60%, iar in retelele de retail ocupa locul secund. Potrivit lui Manzonetto, activitatea din Romania nu va fi afectata de scandalul financiar prin care trece firma-mama.



 



European Drinks: producem integral, deci ieftin



Cea mai mare cota de piata pe segmentul de sucuri naturale o detine are grupul European Drinks, cu marcile Aloha si Frutti. "In 2003, cota de piata in volum a firmei European Drinks pe piata romaneasca la Juices (sucuri naturale 100%), era de 58%, conform AC Nielsen Retail Audit, mai mare cu 6% fata de perioada iunie-iulie 2002", spune Dora Gabor, director de PR in cadrul companiei European Drinks.



Principala diferenta intre sucurile European Drinks si sunt preturile mai reduse. "Datorita productiei integrate - producem totul de la ambalaje pana la etichete, neavand nici un intermediar de care sa depindem - preturile sunt mai reduse", mai spune Gabor.



Sortimentele de sucuri naturale din portofoiul European Drinks sunt portocale, tomate, mere (pentru sucuri naturale) si portocale tutti-frutti, caise, piersici pere, portocale si piersici (nectar).



"Avem in vedere lansarea de noi sortimente anul acesta chiar in momentul de fata testam piata pentru sase produse noi. Acestea au un ritm de crestere promitator pe pietele din Europa de Vest", adauga Gabor.



Compania European Drinks apartine fratilor Ioan si Viorel Micula si a realizat anul trecut o cifra de afaceri estimata la peste 500 de miliaone de dolari, dupa o crestere de 19%. Principalele companii din cadrul grupului sunt European Drinks, Scandic Distilleries, Transilvania General Import Export si European Food.



 



Crestere de 53% pentru Cappy



Un alt jucator important este Coca-Cola HBC Romania, imbuteliatorul bauturilor Coca-Cola pentru piata romaneasca. Pe piata de sucuri naturale CCHBC este prezenta cu brandul Cappy.



"Anul 2003 a fost un an record pentru Cappy, in care s-a inregistrat cel mai mare volum de vanzari de cand acest brand a fost lansat pe piata romaneasca. Vanzarile au crescut cu 53% in volum anul trecut fata de 2002", spun reprezentantii Coca-Cola. Acesia adauga ca vanzarile prin retelele de hipermarketuri au inregistrat o crestere in ultimul an, dar ca sunt inca sub nivelul celor din statele dezvoltate.



Cappy este o marca a companiei Minute Maid, care in 1960 a fost cumparata de Coca-Cola. Minute Maid este printre cei mai mari producatori de sucuri naturale din lume fiind prezenta in 109 tari.



Cappy in Romania are trei subcategorii: Cappy Tempo, Cappy Nectar si Cappy Selectii. Imbuteliatorul Coca-Cola HBC Romania detine in Romania cinci fabrici si a avut anul trecut o cifra de afaceri de circa 200 de milioane de euro. Reprezentantii companiei au spus ca vor mai lansa produse noi pe piata romaneasca, dar nu au oferit detalii. Compania a fost anul trecut pe locul trei in topul investitorilor in publicitate din Romania.



 



Noutatile Happy Day si Bravo



Alaturi de marcile mentionate, o alta marca prezenta in hipermerketuri este marca austriaca Rauch. Sucurile naturale marca Rauch sunt importate in Romania de compania cu acelasi nume, Rauch Romania SRL. Infiintata in 2001, compania Rauch Romania a avut anul trecut o cifra de afaceri de 1,75 miliaone de euro, in crestere cu 30% fata de 2002, potrivit informatiilor transmise. Marcile de suc natural aduse de Rauch pe piata romaneasca sunt Happy Day si Bravo. Alaturi de acestea firma mai importa doze Ice Tea, sucurile Yippy, destinate copiilor si ceai verde Nativa Green Tea. "Vanzarile de sucuri naturale au avut o evolutie pozitiva in retele de super si hipermarketuri crescand cu 25% si au ajuns la o pondere de 50% din total", spun reprezentantii Rauch Romania SRL. Pentru Rauch vanzarile de sucuri naturale au crescut anul trecut cu 20% fata de anul precedent.



In general, studiile de piata demonstreaza ca consumatorii romani nu fac distinctia intre suc natural si nectar", mai spun reprezentantii Rauch. Sucul natural are o concentratie de fruct de 100%, in timp ce la nectar concentratia de fruct variaza intre 26% si 99%.



 



Granini si Sio, din Ungaria



Compania De Silva Intermed a fost infiintata in 1990, ca firma romano-germana avand ca obiect de activitate importul si distributia de produse alimentare - cafea, bauturi alcoolice si non-alcoolice.



Marcile de suc natural importate de De Silva sunt Granini, Hohes C si Sio, ambalate tetra-pak. Producatorul acestor marci este compania maghiara Sio Eckes.



"In 2003, volumul vanzarilor de sucuri naturale a crescut cu 10% fata de anul precednt", spune Claudiu Itoafa, director de marketing la De Silva. In cazul marcilor comercializate de compania De Silva Intermed, cele mai bune vanzari se realizeaza prin retelele HoReCa, si mai putin prin retelele de hiper si super marketuri.



"Luand in considerare toate cele trei marci pe care le avem pe piata romaneasca, sortimentul de portocale detine aproximativ 50% din vanzarile totale", adauga el.



 



Polonezii au venit cu Teddi si Ciao



Compania La Festa a vandut anul trecut mai mult cu 20% fata de anul 2002. Marcile vandute de La Festa pe piata romaneasca sunt Duo Fruo, Carotella, Ciao si Tedi. Marca Tedi este un suc natural produs pe baza de fructe si pulpa de morcovi. Duo Fruo este o bautura racoritoare necarbonatata bazata pe o combinatie de doua fructe. Carotella este un nectar obtinut din morcovi si fructe, iar Ciao este nectar obtinut din concentrat de portocale, piersici si fructe exotice. Compania are o fabrica la Valenii de Munte unde sunt in derulare investitii de peste 20 de milioane de euro."Consumul de sucuri naturale de calitate este inca scazut in Romania, departe de media inregistrata in alte state europene", spune Alin Visan, PR manager in cadrul companiei La Festa. Compania si-a props pentru acest an lansarea de noi sortimente pe piata, primul dintre acestea fiind Tedi morcov-mere-pere. In urma cu cateva zile, La Festa a demarat o noua campanie publicitara pentru sucurile Tedi, prin realizarea unui nou spot publicitar. La Festa este prezenta pe piata romaneasca din 1995 si in prezent are 400 de angajati.



 



Ultimiii intrati, Gabry si Yarden, din Spania



Unul dintre ultimii intrati pe piata sucurilor naturale este compania Euro Jus SRL din Bucuresti, importator al marcilor spaniole Gabry si Yarden. Produsele importate de Euro Jus se gasesc in magazinele Carrefour, Mega Image, benzinariile Shell, urmand ca din aceasta luna sa intre si in Cora. "Strategia noastra de marketing este sa vindem produsele sub preturile de achizitie, astfel incat sa atragem cat mai multi consumatori. Nu vom investi in publicitate obisnuita - TV sau presa", spune Yosef Vantzovski, directorul firmei Euro Jus. De asemenea, strategia de marketing include promovarea faptului ca sucurile marca Gabry sunt singure de pe piata care nu sunt realizate din concentrat de fruct. Firma Euro Jus a fost infiintata in urma cu sapte luni si propreitarul este Yosef Vantzovski, cetatean de origine israeliana.



 



Pfanner va aduce nectar de lamaie galbena&verde



Marca austriaca Pfanner a fost pana recent importata in Romania de compania de Eurocafe, insa incepand cu 1 februarie noul importator este compania Platinium Leaf din Bucuresti. "Avem un contact mai strans cu firma austriaca Pfanner decat Eurocafe si obiectivul nostru este ca anul acesta sa ne dublam vanzarile " a declarat Catalin Tapi, director de vanzari in cadul firmei Platinium Leaf. Anul acesta este proiecta lansarea a cel putin cinci noi game de sucuri natuale. In scut timp, compania va lansa pe piata un nou sortiment de suc natural la ambalaj de 2 litri, de mere. Tapi spune ca marca Pfanner detine cea mai mare cota de piata pe segmentul sucurilor naturale ambalate la cutii de carton de doi litri. "Tot anul acesta vom lansa doua marci din asa numitele produse 'bio' , vom creste importurile de nectar de mere verzi si in cel putin o luna vom introduce nectarul de lamaie galbena combinata cu lamaie verde", adauga el. De asemenea compania intentioneaza sa reintroduca pe piata romaneasca marca de sucuri naturale Gourmet, la ambalaj de sticla de 0,2litri. Pfanner este o companie austriaca, afacere de familie, care anul acesta va implini 150 de ani de la infiintare.



 



Esticii consuma tot mai mult sucuri naturale



Consumul de bauturi racoritoare in tarile din Europa Centrala de Est a crescut cu noua procente, in 2003, la un volum total de 25,9 miliarde de litri, datorita diversificarii ofertei, se arata intr-un studiu publicat la inceputul anului de firma de consultanta Zenith International.



Segmentul sucurilor naturale si al nectarelor a obtinut rezultate pozitive, consumul avansand cu 14%, pana la o proportie de 13% din vanzarile totale.



Analistii preconizeaza ca piata bauturilor racoritoare din Europa Centrala si de Est va continua sa extinda in mod sustinut, cu un ritm de circa 7-8%, in urmatorii cinci ani. Aceasta evolutie ar majora consumul cu peste 10 miliarde de litri, la un total de 36,5 miliarde de litri, in 2008.



Vanzarile de sucuri naturale s-ar putea majora cu aproape 70%, in urmatorii cinci ani, in urma investitiilor sustinute realizate de producatorii locali si datorita constientizarii beneficiilor alimentare pe care le presupun aceste bauturi.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO