Analiză

Economia începe să-şi revină, dar incertitudinile persistă

Economia începe să-şi revină, dar incertitudinile persistă

Economia începe să-şi revină, dar incertitudinile persistă

Autor: Mihaela Claudia Medrega

04.04.2011, 23:58 118

O primă evaluare a trimestrului I din punct de vedere economicarată că incertitudinea persistă şi consumul populaţiei întârziesă-şi reia creşterea, dar investitorii imobiliari au început săprindă curaj, semn că au acces la finanţări şi pariază pe orevenire în a doua parte a anului.

În plus, producţia industrială îşi continuă creştereadeterminată de cererea externă. Exporturile au crescut pesteaşteptări, astfel că în ianuarie au ajuns să depăşeascăimporturile, ceea ce s-a întâmplat foarte rar în ultimii 20 de ani.Creşterea exporturilor a fost de 47,8% faţă de aceeaşi lună din2010.

Deşi au apărut uşoare semne pozitive în construcţii, semnalelenu sunt încă încurajatoare, iar problema principală rămâneconsumul.

În ceea ce priveşte retailul, esti­mările jucătorilor sunt că vaieşi din recesiune în trimestrul trei. "Trimestrul unu a fost untrimestru de recesiune în comerţ. La fel va fi şi trimestrul aldoilea. Abia apoi vom vedea o stabilizare a situaţiei. Pot spuneînsă că dacă facem comparaţie între primele trei luni ale acestuian şi perioada similară a anului trecut, se observă totuşi ostabilizare a situaţiei", explică Alexandrul Vlad, directorulgeneral al Selgros Cash&Carry România.

Pentru piaţa închirierilor de birouri din Bucureşti, primultrimestru din 2011 a fost cel mai bun din ultimii trei ani, încondiţiile în care companiile au semnat contracte noi pentru spaţiicu o suprafaţă de circa 20.000 de metri pătraţi, respectiv 1% dinstocul existent în oraş.

Piaţa auto a înregistrat o creştere de aproape 8% în primeledouă luni ale acestui an, la peste 8.600 de autoturisme potrivitstatisticilor Asociaţiei Producă­torilor şi Importatorilor deAutomobile. Pe de altă parte, volumele de benzină şi motorinăcomercializate în primele două luni ale anului au fost cu până la5% mai mici comparativ cu vânzările din aceeaşi perioadă a anuluitrecut.

Scăderea pieţei în volume poate fi con­siderată destul de micăţinând cont de creşterile de preţ de peste 20% din pe­rioadaanalizată, dar şi de multiplele pro­teste din benzinării sau dedecla­ra­ţiile dure pornite din partea me­diului po­litic la adresamarilor com­panii petroliere.

Firmele se împrumută din nou, ceea ce arată că au afaceri încreştere şi ne­voie de finanţare. Pe de altă parte scă­de­reacontinuă a împrumuturilor acor­date populaţiei afectează consumulşi lasă firmele locale fără piaţă de desfa­cere pentru produselelor. Pe zona de retail, creditul de consum co­boară apa­rent fărăfrână, în timp ce ipo­­tecarul este an­grenat doar de pro­gramul"Prima casă". La com­panii ce­rerea de finanţări este mai mare, iarsoldul creşte, cei mai opti­mişti dintre analişti văzând în aceastăevoluţie un semn al reluării investiţiilor.


"Prima Casă"

Plafonul de garanţii de 200 mil. euro stabilit de Guvern pentruPrima casă 3 se consumă rapid, iar Guvernul lucrează deja la o nouăformă a programului. Fondul de Garantare a Creditelor pentruIMM-uri a avut în martie în analiză 200 de dosare pe zi, ritmulaccelerând vizibil de la 70-80 de dosare pe zi în toamna anului2010. Programul a redevenit operaţional la începutul luniifebruarie, când au fost realocate aceste garanţii din plafonulaprobat iniţial pentru 2010. BCR şi BRD, băncile cu cele mai marialocări în cadrul programului, cumulau în februarie un plafon degaranţii de circa 100 de milioane de euro, adică jumătate dintotalul disponibil.


Investiţiile publice

Bugetul statului a continuat în februarie să încaseze veniturimai mari datorită plusului consistent adus de TVA, însăautorităţile amână cheltuielile pentru investiţii care ar trebui sătragă economia din recesiune. Cheltuielile de investiţii făcute destat au scăzut în primele două luni ale anului cu peste 17%comparativ cu aceeaşi perioadă din 2010, însumând numai 1,3 mld.lei. Guvernul se lăuda că a primit acceptul FMI pentru a da drumulcheltuielilor de investiţii încă de la începutul anului, însăcifrele nu arată un proces investiţional încurajator din parteastatului. Potrivit MFP, cheltuielile totale pentru investiţii careinclud cheltuielile de capital, precum şi cele aferente programelorde dezvoltare finanţate din surse interne şi externe au fost peprimele două luni în sumă de 3,7 mld. lei.


Creditul de retail

Creditul pentru populaţie - fie de consum, fie ipotecar - a avutîncă un început de an slab, promoţiile aruncate pe piaţă debancheri nereuşind să trezească interesul clienţilor. La fel ca înlunile precedente, creditul în lei a continuat să se contracte, încondiţiile în care cererea de finanţări a fost concentrată pevalută. Perspectivele pentru revenirea creditului de retail seamână din nou pentru a doua jumătate a anului, atunci cândsalariaţii ar trebui să simtă în buzunare revenirea afacerilorcompaniilor la care lucrează. După ce au ţinut creditarea aproapeîngheţată timp de mai bine de doi ani, bancherii se văd presaţi săaccelereze vânzările, pentru că un sold mai mic de împrumuturiînseamnă o bază mai mică de venituri.


Inflaţia

Inflaţia a răbufnit în februarie, rata anuală sărind brusc de la6,9% la 7,6%. Chiar dacă era vizibilă atât pe bonurile emise însupermarketuri, cât şi la tarabele din piaţă, scumpirea alimentelorcu 1,8% lună la lună calculată de Statistică a reprezentat o maresurpriză şi pentru analişti, şi pentru BNR. Preţul cartofilor asărit cu peste 10% în februarie, făina s-a scumpit cu 2%, uleiul cu2,7%, iar pâinea cu 2,3%, în timp ce preţul laptelui a urcat cu2,4%. Potrivit calculelor ZF pe baza preţurilor culese de larafturile din hipermarketuri, făina, zahărul, uleiul şi cartofiis-au scumpit cu peste 30% în perioada iulie 2010 - februarie 2011.Producătorii de alimente au avertizat din toamna anului trecut căvine un val de scumpiri determinate în principal de majorareapreţurilor materiilor prime.


Exporturi

Exporturile au avut un început de an excepţional. Au crescutpeste aşteptări, astfel că în ianuarie au ajuns să depăşeascăimporturile, ceea ce s-a întâmplat foarte rar în ultimii 20 de ani.Exporturile au înregistrat în prima lună a anului o creştere de47,8% faţă de aceeaşi lună din 2010, la 3,4 mld. euro.

La valorile exprimate în lei creşterea a fost de 51,8%. Valoareaimporturilor a fost de 3,6 mld. euro, mai mult cu 29,4% faţă deaceeaşi lună de anul trecut. BNR a anunţat pentru luna ianuarie unexcedent comercial de 91 de milioane de euro, acesta fiind primulexcedent înregistrat de România în istoria recentă.


Comerţ

Comerţul nu a venit cu veşti bune nici la începutul lui 2011,după doi ani de scăderi aproape continue. Cifra de afaceri dincomerţul cu amănuntul, cu excepţia celui cu autovehicule, acontinuat să scadă în februarie comparativ cu aceeaşi lună a anuluitrecut, atât ca serie brută, cât şi ca serie ajustată în funcţie denumărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 4,8%, respectiv5,2%.

Evoluţia din februarie s-a îmbunătăţit însă faţă de ianuarie,cifra de afaceri crescând cu 5,4% ca serie brută şi cu 1,1% caserie ajustată. În primele două luni, volumul cifrei de afaceri dincomerţul cu amănuntul a scăzut, faţă de aceeaşi perioadă din 2010,atât ca serie brută, cât şi ca serie ajustată cu 6% şi respectiv5,7%. Anul trecut, doar în iunie s-a înregistrat o uşoară creşterecomparativ cu aceeaşi lună din 2009.


Producţia industrială

Producţia industrială, unul dintre cei mai importanţi indicatoridin economie, a continuat ascensiunea în ianuarie, conformaşteptărilor. Creşterea a fost de 10,6% comparativ cu aceeaşi lunădin 2010, ca urmare a creşterilor înregistrate în industriaprelucrătoare de 12,9%, în producţia şi furnizarea de energieelectrică şi termică de 3,4% şi în industria extractivă de0,6%.

Pe marile grupe industriale cele mai mari creşteri s-auînregistrat în industria bunurilor intermediare (15,3%), înindustria bunurilor de folosinţă îndelungată (14,1%) şi înindustria bunurilor de capital (10,3%). Notă discordantă a făcutindustria energetică, care a scăzut cu 1,3%. La sfârşitul anuluitrecut, producţia industrială a adus o surpriză plăcută accelerând,după ce dăduse semne de oboseală. Menţinerea producţiei industrialepe creştere în termeni anuali s-a datorat în cea mai mare măsurăcererii externe.


Retailul va ieşi din recesiune în trimestrultrei

În primul trimestru din acest an sectorul de retail a continuatsă scadă, potrivit jucătorilor din domeniu şi datelor InstitutuluiNaţional de Statistică.

"Trimestrul unu a fost un trimestru de recesiune în comerţ. Lafel va fi şi trimestrul al doilea. Abia apoi vom vedea ostabilizare a situaţiei. Pot spune însă că dacă facem comparaţieîntre primele trei luni ale acestui an şi perioada similară aanului trecut, se observă totuşi o stabilizare a situaţiei",explică Alexandrul Vlad, directorul general al SelgrosCash&Carry România, cu afaceri de circa 720 mil. euro în 2009.Compania, care deţine 18 magazine la nivel naţional, nu a anunţatîncă rezultatele pentru 2010.

Consumul a continuat să scadă şi în primele două luni ale anuluicu peste 5%, menţinând astfel trendul negativ al ultimilor doi ani,potrivit INSSE.

O familie care deţine un chioşc în centrul Capitalei, înapropiere de Piaţa Romană, sintetizează situaţia din comerţulromânesc în câteva cuvinte: "Mergem din rău în mai rău". "Înfiecare lună observăm o scădere a vânzărilor. Am ajuns să cred căvom ieşi din criză peste trei ani. Am analizat chiar posibilitateade a închide magazinul (care vinde în principal produse alimentareşi băuturi, n. red)."

Consumul de produse alimentare şi băuturi a scăzut cu aproape10% în primele două luni ale anului. Printre produsele ale cărorvânzări au scăzut se numără şi berea. În ianuarie, vânzările debere au scăzut cu 2,2% potrivit calculelor ZF pe baza datelorInstitutului Naţional de Statistică. Cristina Roşca


Farma, plus 10%

Printre domeniile care au fost pe creştere anul acesta se numărăindustria de medicamente, cu un plus de 10% în primele două luniale anului, potrivit datelor companiei de cercetare de piaţă IMSHealth.

Evoluţia din această perioadă este superioară estimării făcutede IMS pentru întregul an, de 6-7%, însă sub media anilor trecuţi,când piaţa de medicamente a crescut cu 16% în 2010 şi cu 18,5% în2009. Industria a fost trasă în sus atât de medicamentele care seeliberează pe bază de reţetă (RX-uri), cât şi de produsele care nunecesită prescripţie (OTC-uri).

Cea mai bună evoluţie din piaţă au avut-o OTC-urile, medicamentecare au preţul liber, nefiind îngrădit de reglementări în vigoare,aşa cum este cazul celorlalte produse.

Potrivit IMS Health, OTC-urile deţin peste un sfert din piaţă înunităţi şi 11% din valoare. Datele prezentate de IMS sunt calculatela intrarea în farmacii la nivelul de preţ la care distribuitoriiîşi vând produsele în farmacii. Ioana David


Revine cererea pentru birouri

Primul trimestru din 2011 a fost cel mai bun din ultimii treiani pentru piaţa închirierilor de birouri din Bucureşti, încondiţiile în care companiile au semnat contracte noi pentru spaţiicu o suprafaţă de circa 20.000 de metri pătraţi, respectiv 1% dinstocul existent în oraş.

Cele mai importante contracte au fost semnate de către grupulaustriac Volksbank şi germanii de la E.ON, care au închiriat 8.000de metri pătraţi în Nusco Tower, respectiv 2.600 mp în City Gate,tranzacţii prin care cele două proiecte de birouri au ajuns la ungrad de ocupare de peste 90%.

Aceste contracte arată faptul că firmele sunt în continuareinteresate de birouri, dar în prezent pot obţine cu bani mai puţinispaţii în clădiri noi, cu o bună vizibilitate.

Astfel, proiectele secundare, fără acces facil, vor avea încontinuare de suferit până la reluarea creşterii economice şi aangajărilor, în condiţiile în care corporaţiile cu sedii centraleîn Capitală ar trebui să realizeze circa 20.000 de noi angajăripentru a reduce gradul de neocupare al birourilor de la 17% la5-7%, considerată o marjă acceptabilă. Cristi Moga


Luna martie, decisivă pentru auto

Piaţa auto a înregistrat o creştere de aproape 8% în primeledouă luni ale acestui an, la peste 8.600 de autoturisme, potrivitstatisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor deAutomobile (APIA).

În condiţiile în care începutul programului "Rabla" a fostamânat pentru data de 18 martie, şi luna trecută dealerii auînregistrat vânzări similare lunii februarie.

Având în vedere însă că anul trecut programul de casare ademarat la finele lunii februarie, iar în martie 2010 s-au vândutde două ori mai multe maşini decât în luna anterioară, anul acestavânzările totale de maşini din primul trimestru ar putea fi readusepe minus de situaţia din luna martie, despre care nu suntdeocamdată date disponibile. Bogdan Alecu


Cu 5% mai puţini carburanţi

Volumele de benzină şi motorină comercializate în primele douăluni ale anului au fost cu până la 5% mai mici comparativ cuvânzările din aceeaşi perioadă a anului trecut.

Scăderea pieţei în volume poate fi considerată destul de micăţinând cont de creşterile de preţ de peste 20% din perioadaanalizată, dar şi de multiplele proteste din benzinării sau dedeclaraţiile dure pornite din partea mediului politic la adresamarilor companii petroliere.

Astfel, Rompetrol, al doilea mare jucător din piaţă, spune că înprimele două luni ale anului volumele vândute au fost cam laacelaşi nivel cu cel înregistrat în primele două luni ale anuluitrecut, în timp ce MOL România crede că piaţa de carburanţi ascăzut cu până la 5% în perioada ianuarie - februarie 2011 faţă deintervalul similar din 2010.

Evoluţia pieţei din primele două luni ale anului continuătendinţa înregistrată pe parcursul ultimilor doi ani când volumelede carburanţi comercializaţi au scăzut cu cel puţin 5% anual.Roxana Petrescu

Pentru a vizualiza pagina clickaici

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO