Analiză

Electrocasnicele incorporabile, un moft care se apropie de 15.000 de unitati anual

23.04.2004, 00:00 279



Pe masura ce tot mai multi romani isi cumpara apartamente in complexuri rezidentiale sau isi construiesc vile, se dezvolta cererea si pentru produse care acum 10-15 ani nu prea isi gaseau locul si mai ales rostul in clasicele bucatarii: produsele incorporabile. Vanzarile de produse incorporabile de pe piata romaneasca (in principal plite, cuptoare si hote) au ajuns in aceste conditii la 10-15.000 de unitati anual, potrivit estimarilor din piata.



"Produsele incorporabile au inregistrat an de an cresteri, indiferent de modul cum au evoluat celelalte segmente ale pietei de electrocasnice. Anul trecut insa, cresterea vanzarilor a fost, ca si la nivelul intregii piete de electrocasnice, mult mai ridicata", este de parere Eugen Paturan, country manager pentru Romania al grupului italian Merloni Elettrodomestici, ce detine marca Ariston.



"Pentru noi au mers foarte bine pe piata produsele scumpe, Ariston fiind un brand premium. De altfel, am avut cereri si pentru cuptoare incorporabile de 800 de euro, care au in memorie programe pentru diferite retete de produse, dar care descarca in plus si alte retete de pe Internet. Nu pot spune insa daca aceste produse au fost cumparate strict pentru a fi conectate la Internet si descarcate retete sau doar pentru faptul ca erau cele mai scumpe", adauga Paturan.



Si celelalte segmente ale pietei au inregistrat plusuri.



"An de an vanzarile cresc, insa este o evolutie buna atat pe segmentul de produse incorporabile din gama scumpa, cat si pentru cele din gama medie si chiar si cele ieftine", spune Lucian Ghitescu, product manager pentru produse incorporabile la Whirlpool Romania.



Potrivit acestuia, grupul american va fi prezent anul acesta mai puternic pe acest segment al pietei de electrocasnice, prin lansarea unor noi modele, care beneficiaza de un design nou, acesta fiind unul dintre argumentele care vand un produs incorporabil.



Insa pana la urma, spun jucatorii in domeniu, acest tip de produse reprezinta o nisa a pietei si nu vor avea cum sa ajunga la nivelul pietei de aragazuri sau al produselor frigorifice.



"In principiu, produsele incorporabile sunt in categoria premium, adica se adreseaza oamenilor cu venituri peste medie. Este normal ca in aceste conditii sa mearga foarte bine produsele performante, cum este cazul cuptoarelor electrice care inglobeaza multe functii, precum curatarea automata", completeaza Carmen Georgescu, marketing manager la Elelctrolux Romania.





Ce stie sa faca?



De altfel, tehnologia este cuvantul de ordine in cazul vanzarilor de produse incorporabile. Cu cat inglobeaza mai multe tehnologii si au mai multe functii, cu atat acestea devin mai interesante pentru clienti care in general nu se uita foarte mult la banii pe care ii platesc pentru acest tip de produse.



Culoarea si materialul din care este realizat, alaturi de curatarea automata cuptorului sunt poate cel mai importante elemente in decizia de achizitie a unui cuptor incorporabil.



"Unul dintre cele mai cautate produse ale noastre este un cuptor cu autocuratare pirolitica. Aceasta inseamna ca procesul de curatare se desfasoara automat si implica arderea la temperaturi foarte inalte a murdariilor de pe pereti, dupa ce cuptorul a fost folosit pentru prepararea anumitor tipuri de mancare", sustine Eugen Paturan.



Ideea este sustinuta si de Cristian Spirea, reprezentantul Incasso Electrocasnice Srl, companie care activeaza de peste 8 ani in segmentul produselor electrocasnice incorporabile. "Mobilierul de bucatarie si produsele incorporabile solicitate de clienti sunt cu atat mai scumpe cu cat casa in care sunt acestea montate este mai scumpa", spune Spirea.



Compania este in prezent importator si distribuitor pe piaa romaneasca al marcilor de produse electrocasnice incorporabile marcile Ariston, Bosch-Siemens, Franke asu Whirlpool.





Doar plita si cuptorul



Nu toate produsele incorporabile au mare cautare pe piata romaneasca.



"Se prefera plita si cuptorul incorporabile, iar cand vine vorba de frigider sau combina frigorifica, romanii opteaza pentru unul clasic", este de parere Carmen Georgescu. Nici cand vine vorba de masini de spalat vase incorporabile lucrurile nu stau mai bine.



"La nivelul de baza, la care se afla in prezent piata romaneasca, plita, cuptorul si hota raman principalele produse electrocasnice incorporabile solicitate", adauga Ghitescu.





Noi si rusii



O alta particulritate a pietei romanesti de produse incorporabile este, potrivit jucatorilor din piata, preferinta pentru produsele pe gaz.



"Diferenta de pret la energia electrica si cea termica a facut ca pana acum electrocasnicele incorporabile pe gaz sa fie preferate celor electrice. Din acest punct de vedere piata romaneasca este unicat in Europa alaturi de cea a Rusiei, deoarece gazul este mai ieftin decat energia electrica" sustine Lucian Ghitescu. Lucrurile sunt pe cale sa se schimbe, crede el, pe fondul alinierii si in Romania a pretului la utilitati. "Acest avantaj al gazului tinde sa dispara, iar clientii tind sa se reorienteze catre produsele incorporabile electrice", adauga Ghitescu.





Kitchen-cum?



Lipsa asa numitelor "kitchen-studio", adica a magazinelor unde se vinde in general mobilier de bucatarie si implicit produse electrocasnice incorporabile "asortate", este unul dintre argumentele pe care o parte dintre importatorii de astfel de produse le invoca pentru volumul redus al pietei. Altii, precum reprezentantul Merloni Elettrodomestici, sustin contrariul.



"Chiar daca nu suntem la nivelul pietelor situate mai la vest de noi, exista totusi destul de multe kitchen studio sau magazine similare pe piata romaneasca, iar numarul lor este in crestere. Ca si strategie noi am decis sa fim prezenti cu produsele noastre in apropierea oricaror producatori de mobila, si mai ales a designerilor de mobila de bucatarie, avand in vedere perceptia premium a marcii", spune Paturan. Potrivit acestuia, prezenta produselor Ariston in showroom-uri precum Roma Casa, din Otopeni, Maria Design, Rovere Mobili sau bucatariile Antares din cadrul showroom-urilor Innova au permis companiei anual cresteri ale vanzarilor de produse electrocasnice incorporabile de 10-20%.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO