Analiză

Finanţele au terminat normele pentru verificarea persoanelor cu venituri mari. Cum vor fi aplicate în practică?

Autor: Claudia Medrega

01.03.2011, 23:58 149

Persoanele fizice ale căror venituri reale depăşesc cu cel puţin50.000 lei sumele declarate vor plăti impozit de 16% aplicat ladiferenţa dintre cele două valori. Până acum însă decizia adoptatăde Guvern la sfârşitul anului trecut a fost inaplicabilă încondiţiile în care nu au existat norme metodologice pentruprocedura de utilizare a metodelor indirecte de control.

Metodele indirecte care vor fi utilizate de Fisc pentrustabilirea bazei impozabile ajustate sunt metoda sursei şicheltuirii fondului, metoda fluxurilor de trezorerie şi metodapatrimoniului.

Astfel, metoda fluxurilor de trezorerie va putea furniza indiciipentru identificarea veniturilor nedeclarate pornindu-se de laanaliza valorii şi frecvenţei depunerilor în conturile bancare şi asurselor acestor depuneri, conform proiectului de norme.

"Metoda fluxurilor de trezorerie constă în analiza intrărilor şiieşirilor de sume în conturile bancare, precum şi a intrărilor şiieşirilor de sume în numerar, pentru a stabili mişcările dedisponibilităţi băneşti şi asocierea acestor mişcări cu sursele devenit şi utilizarea acestora".

Determinarea veniturilor sustrase de la impozitare constă încompararea disponibilităţilor băneşti din conturile bancare şievidenţiate în documente sau folosite la plata cu numerar, cu toateveniturile din surse impozabile depuse în conturile bancare saufolosite la plata cu numerar a unor cheltuieli în perioada supusăcontrolului. Prin aplicarea metodei poate rezulta fie o diminuare avenitului declarat, fie o majorare a cheltuielilor declarate sau ocombinare a celor două.

În ce constă metoda patrimoniului

Metoda patrimoniului permite stabilirea bazei impozabileajustate pentru o persoană fizică verificată, analizând creşterea,respectiv descreşterea patrimoniului net al acesteia.

Metoda constă în determinarea venitului impozabil pe bazacreşterii valorii patrimoniului net al unei persoane fizice peparcursul unui an fiscal, după ajustarea cu cheltuielile efectuateşi veniturile neimpozabile.

Creşterea sau descreşterea valorii patrimoniului net sedetermină prin compararea valorii patrimoniului net la începutulperioadei cu cea de la sfârşitul perioadei. Metoda se bazează pefaptul că, pentru orice an, venitul unei persoane fizice estefolosit pentru elemente de cheltuieli inclusiv pentru creştereapatrimoniului net sau pentru scăderea obligaţiilor.

În viziunea Finanţelor, metoda oferă indicii cu privire laefectele pe care le au asupra patrimoniului net achiziţionarea deactive, reducerea de obligaţii şi cheltuielile efectuate din sursede venit care nu sunt declarate ca fiind impozabile.

Cea de-a treia metodă, respectiv metoda sursei şi cheltuiriifondului, constă în compararea cheltuielilor efectuate de opersoană fizică cu veniturile declarate în perioada verificată.

Metoda se bazează pe principiul că orice cheltuială în excesfaţă de valoarea declarată a veniturilor reprezintă venit impozabilnedeclarat.

Pentru reconstituirea venitului obţinut atât din surseimpozabile, cât şi din surse neimpozabile, care este luat înconsiderare la stabilirea bazei impozabile ajustate, se au învedere fluxurile de numerar. Acestor fluxuri li se asociazăcheltuielile şi veniturile persoanei fizice, determinându-se astfelîn întregime numerarul utilizat pentru efectuarea cheltuielilorcare va fi comparat cu numerarul încasat din orice sursă.

Pentru stabilirea bazei impozabile ajustate se va calculabalanţa veniturilor şi cheltuielilor efectuate, fiind luate înconsiderare veniturile, respectiv sumele încasate, cheltuieliletotale, veniturile neimpozabile, creşterile şi descreşterile neteale activelor în perioada verificată.

Determinarea veniturilor sustrase de la impozitare constă încompararea cheltuielilor efectuate cu veniturile declarate înperioada supusă verificării.

Cum se va face verificarea?

Verificarea persoanelor cu venituri mari se va realiza în maimulte etape care vor determina starea fiscală reală, în funcţie decare se va stabili dacă se poate dovedi provenienţa veniturilor şidacă se va aplica impozit.

În prima etapă, autorităţile fiscale vor face o analiză de risc,iar ulterior vor stabili grupul de persoane care vor fi supuseverificării fiscale prealabile documentare. Această verificare seface fără notificarea persoanelor vizate.

Selectarea persoanelor fizice ce urmează a fi supuse verificăriifiscale prealabile documentare se face din lista persoanelor caredepăşesc riscul minim acceptat de administraţia fiscală, în funcţiede nivelul riscului şi de capacitatea de efectuare a verificărilorfiscale prealabile.

Dacă rezultatul verificării fiscale prealabile documentarereprezintă o diferenţă semnificativă între veniturile realizate depersoana fizică, calculate în baza situaţiei fiscale personale, şiveniturile declarate de aceasta sau de plătitorii de venit, organulfiscal comunică avizul de verificare persoanei fizice ce a făcutobiectul verificării fiscale prealabile documentare.

Rezultatul verificării se va consemna într-un raport scris careva sta la baza emiterii deciziei de impunere sau, după caz, a uneidecizii de încetare a procedurii de verificare, în cazul în care nuse ajustează baza impozabilă.

Ce au stabilit Finanţele în proiectul de norme pentrupersoanele cu venituri mari

Etapele verificării

Pentru verificarea situaţiei fiscale a persoanelor fizice,autorităţile fiscale realizează o analiză de risc, selecteazăgrupul de persoane care vor fi supuse verificării, realizeazăverificarea fiscală prealabilă documentară şi, dacă este cazul,verificarea fiscală; activitatea de verificare fiscală prealabilădocumentară se desfăşoară fără notificarea persoanei.

Documentele pe care se bazează Fiscul

Fiscul stabileşte situaţia fiscală personală pe bazainformaţiilor, documentelor şi a altor mijloace de probă deţinutedeja, obţinute de la terţi prin exercitarea dreptului de a solicitadocumente sau obţinute de la autorităţi sau instituţii publice.Autorităţile fiscale pot solicita persoanelor verificate situaţiacheltuielilor personale, situaţia bunurilor imobile şi mobiledeţinute, intrările şi ieşirile de patrimoniu în cursul perioadeiverificate, participaţii sau mandate deţinute în firme, împrumuturiacordate şi/sau contractate, tranzacţii cu metale preţioase,obiecte de artă şi alte bunuri de valoare sau donaţii, sponsorizărişi/sau succesiuni.

Perioada verificării

Perioada pentru care se determină starea de fapt fiscală apersoanei fizice verificate este, de regulă, perioada impozabilă.În cazul verificării fiscale, persoana fizică are la dispoziţie 60de zile de la primirea avizului să prezinte documente justificativepentru situaţia sa fiscală; perioada poate să fie prelungită cu 30de zile o singură dată. Durata efectuării verificării fiscale estede maximum 3 luni.

Când se folosesc metodele indirecte decontrol

Dacă în urma verificărilor se constată o diferenţă semnificativăîntre veniturile declarate şi situaţia fiscală personală bazaimpozabilă este stabilită prin metodele indirecte. Dacă se constatăcă declaraţiile fiscale, documentele şi informaţiile prezentate depersoanele fizice sunt incorecte, incomplete, false sau dacăpersoana verificată refuză prezentarea documentelor pentruverificare sau acestea nu sunt prezentate în termenul legal saupersoana se sustrage de la verificare, organele fiscale stabilescbaza impozabilă ajustată pentru impozitul pe venit prin utilizareametodelor indirecte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO