Analiză

Maşini în euro, dar cu plata în lei

22.09.2010, 23:56 1664

Preţurile la automobile după 1989 au fost fixate în monedăstrăină, în mărci germane, dolari sau franci francezi, în funcţiede provenienţă. Importatorii au adoptat această strategie pentru ase proteja de pierderile determinate de fluctuaţiile mari de cursdin anii '90, când inflaţia era de trei cifre.

La fel s-a întâmplat şi după 2003, atunci când s-a făcut trecereala euro. Diferenţa faţă de atunci o reprezintă faptul că în prezentnu mai sunt permise tranzacţiile directe în valută, ci numai înlei, ceea ce afectează atât dealerii, cât şi clienţii în anumitecazuri. Astfel, dacă un client deţine euro, acesta trebuie să-ischimbe în lei la cursul de cumpărare de la casa de schimb şi săachite maşina la cursul băncii dealerului, ceea ce automatreprezintă o pierdere pentru client. Datorită fluctuaţiilor decurs, dealerii prefereau în multe cazuri să aibă mai multe maşiniîn curte, decât lei. "În 1997 noi am avut lei şi se estima odepreciere a monedei naţionale de la 4.000 la 6.000 de lei pentruun dolar şi s-a ajuns la 7.000 de lei.

La vremea respectivă noi am avut 50 de maşini în stoc, în valoarede 500.000 $, echivalentul a 2 mld. lei. După devalorizare,maşinile au rămas la 500.000 $, dar banii ar fi ajuns la 285.000 $.Aşa că de multe ori noi preferăm să ţinem banii în maşini, deoarecela asta ne pricepem noi mai bine, nu suntem bancheri", spuneNicolae Sorescu, directorul diviziei auto a grupului Rădăcini, caredeţine dealeri Opel, Chevrolet, Mazda şi Suzuki. Inclusiv Dacia,constructorul local are în România preţurile fixate în euro, întimp ce maşinile produse la Mioveni pot fi achiziţionate în Ungariaîn forinţi sau în zloţi în Polonia. Contactaţi de ZF,reprezentanţii producătorului local Dacia nu au comentat până laînchiderea ediţiei pe tema politicii de preţ. Singura promoţie înceea ce priveşte promovarea preţurilor în lei a fost întâlnită lamarca Honda, care pe fondul devalorizării monedei naţionale a fixatpreţurile în lei. "Campania cu preţuri fixate în lei a fost gândităîntr-o perioadă în care existau incertitudini mari privindmenţinerea monedei la o valoare constantă faţă de euro.

Având în vedere pronosticurile negative din perioada respectivă, amdorit să oferim clienţilor siguranţa unei achiziţii la un preţ câtmai avantajos şi să-i protejăm pe clienţi de o evoluţie nedorită acursului", a spus Florin Niţă, director de marketing în cadrulHonda Trading, reprezentantul mărcii nipone pe piaţa locală.Această măsură a fost implementată în condiţiile în care anultrecut leul s-a devalorizat cu aproape 30%, determinând automat şiscumpirea maşinilor în lei. "Faptul că avem preţurile fixate îneuro nu întotdeauna reprezintă un avantaj, deoarece şi în acest cazexistă pierderi datorită cursului valutar, în condiţiile în careoricum plata maşinii se face în lei la cursul băncii unde avemcont", a spus Ştefan Simion, director general al BusinessDevelopment Team Group. Dacă am pune acum preţuri în lei, este caşi cum am trece de la kilometri la mile, potrivit şefului BDT."Acum nu mai există fluctuaţii atât de mari ale monedei naţionaleca în anii '90, dar nici încredere în leu", a spus ViorelNiculescu, fostul director general al Romcar, care până la 1 augusta deţinut importurile Ford. Acum Niculescu deţine compania ATT,dealer Land Rover şi Jaguar. Bogdan Alecu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO