Analiză

Miză mare pe licitaţiile de autostrăzi: un singur contract poate aduce între 19 şi 265 milioane de euro unei companii câştigătoare

Miză mare pe licitaţiile de autostrăzi: un singur contract poate aduce între 19 şi 265 milioane de euro unei companii câştigătoare

Autor: Andreea Neferu

02.03.2011, 23:50 787

Miza este foarte mare, având în vedere că adjudecarea unuiadintre aceste contracte poate aduce fiecărei firme care participăîn consorţiu cel puţin 19-20 de milioane de euro, potrivitcalculelor ZF, care iau în considerare participaţii egale în cadrulunei asocieri. Pe de altă parte, un constructor care ofertează pecont propriu poate câştiga un contract de până la 265 de milioanede euro, aşa cum este tronsonul Lugoj - nod Dumbravă, din cadrulautostrăzii Lugoj - Deva.

Cu alte cuvinte, câştigarea unui asemenea contract ar puteaaduce unei firme precum Specialist Consulting SRL, cu o cifră deafaceri de 425.000 de euro în 2009 (conform RegistruluiComerţului), un business de 44-47 de ori mai mare doar dinrespectivul contract. Specialist Consulting SRL participă, alăturide alte 5 firme, la licitaţia pentru lotul 1 al autostrăzii Nădlac- Arad, cu o valoare estimată la 115 mil. euro.

Competiţia agresivă ar putea determina noi niveluri de preţ, cupână la 10-15% mai mici faţă de estimările CNADNR, în condiţiile încare piaţa construcţiilor private este îngheţată, iar constructoriiau nevoie de aceste contracte ca de aer.

Preţul estimat de CNADNR pentru un kilometru de autostradăvariază între circa 6 milioane de euro în cazul tronsoanelor Nădlac- Arad şi Timişoara - Lugoj şi 9,7 mil. euro pentru autostradaLugoj - Deva, potrivit calculelor realizate de ZF pe bazaanunţurilor de participare publicate la finalul anului trecut pee-licitatie.ro.

Cu toate acestea, având în vedere numărul ridicat de ofertedepuse, care ajunge chiar şi la 23, în total, pentru autostradaOrăştie - Sibiu, costul pentru un kilometru de autostradă ar puteascădea cu 10 până la 15 procente raportat la estimările iniţialeale CNADNR.

"Din experienţa noastră, costul poate scădea cu 10-15% încondiţiile în care numărul de ofertanţi cu adevărat eligibili estede 15-20, caietele de sarcini şi proiectele tehnice sunt completeşi nu există posibilităţi de interpretare, iar studiile defezabilitate şi de teren au o acurateţe ridicată", este de părereFlorin Popa, managing partner al companiei de consultanţă înconstrucţii Vitalis Consulting.

"De asemenea, pentru a asigura o reducere a costurilor şi dupăanunţarea câştigătorilor, autorităţile trebuie să urmărească şi săgestioneze adecvat respectivele lucrări, iar exproprierile trebuieclarificate şi menţinute la un cost controlabil", explică Popa.

Cei mai mulţi constructori au preferat să oferteze în consorţii,puţini fiind cei care au avut curajul să se înscrie fără partenerla aceste licitaţii. Faptul că firmele de profil şi-au arătat uninteres ridicat pentru aceste autostrăzi s-a văzut încă de lajumătatea lunii februarie, când CNADNR a fost nevoită să anunţe căamână cu încă două săptămâni şedinţele de deschidere aofertelor.

"Prezenţa atât de mare la aceste proiecte este justificată de ocriză europeană în domeniul construcţiilor, de o presiune teribilăpe zona de achiziţii, respectiv consolidare a unor pieţe", afirmăIonel Giuglea, director general al Alpine, filiala locală agrupului austriac de construcţii cu acelaşi nume. Alpine, care aavut anul trecut pe piaţa locală o cifră de afaceri de 80-85 mil.euro, participă la două licitaţii, şi anume lotul 2 al autostrăziiNădlac - Arad (fără alt partener), şi lotul 3 al autostrăziiOrăştie - Sibiu, în asociere cu spaniolii de la FCCConstruccion.

Contribuţia Uniunii Europene cu 85% din valoarea contractelor arputea pune presiuni asupra CNADNR pentru alegerea celui mai corectpreţ.

"Cred că o responsabilitate foarte mare o va avea beneficiarulîn perioada ce va urma. Presiunea va fi enormă, atât la nivelintern, cât şi la nivel extern, pentru o finalizare cât mai corectăa procesului de evaluare", spune Giuglea.

Precedente costisitoare pentru stat

În trecut, estimările cu privire la costurile unui kilometru deautostradă au fost depăşite, dacă nu în momentul în carerespectivele contracte erau atribuite, cu siguranţă în perioada încare se derulau lucrările.

Un exemplu este tronsonul Câmpia Turzii - Gilău (42 km) alAutostrăzii Transilvania, care a ajuns să coste 12 milioane deeuro, potrivit datelor ZF. Contractul iniţial semnat în 2004 cuamericanii de la Bechtel pentru cei 415 km de autostradă se ridicaînsă la 2,2 mld. euro, adică un cost de 5,3 mil. euro pekilometru.

De ce acum nu s-ar repeta aceeaşi situaţie? "Se poate repeta încazul în care caietul de sarcini şi proiectul tehnic nu sunt foartebine elaborate, iar contractorii nu sunt companii cu experienţă,dar şi dacă contractele au o structură defectuoasă care permitecererea facilă de lucrări suplimentare, plăţi în avans etc.",afirmă Popa de la Vitalis Consulting.

Până în prezent, construcţiile de autostradă au fost câştigateîn cea mai mare parte de constructori străini.

Foarte puţine companii româneşti au câştigat construcţiile deautostrăzi, eventual doar în asociere cu un jucător extern, aşa cums-a întâmplat anul trecut, când Straco Grup (controlată de oameniide afaceri Alexandru şi Traian Horpos) alături de austriecii de laStrabag au primit contractul pentru autostrada Deva-Orăştie, cu ovaloare de 180 mil. euro fără TVA.

Tot în aceeaşi formulă, cele două companii s-au înscris acum şipentru construirea autostrăzii Lugoj - Deva, pe secţiunea Lugoj -nod Dumbravă, cu o valoare estimată la peste 265 de milioane deeuro.

Pe de altă parte, constructorii autohtoni şi-au adjudecat oserie de contracte de întreţinere sau reabilitare de autostrăzi înultimii ani. Spre exemplu, tot Straco Grup, în consorţiu însă cuDelta ACM 93 (controlat de Floarea Diaconu) şi Romstrade (NeluIordache), a câştigat anul trecut contractul pentru întreţinereaautostrăzii Bucureşti - Piteşti şi a centurii Piteşti, în valoarede 23,6 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO