Ritmul de construcţie a autostrăzilor este de trei ori mai mic decât anul trecut, iar constructorii nu au mai primit bani

6 iul 2013 Autor: Andreea Neferu

Cele mai importante zece şantiere de autostrăzi aflate în construcţie, cu o lungime cumulată de 250 de kilometri, sunt finalizate în proporţie de 68%, deşi multe dintre ele trebuia să fie gata în aprilie. Ritmul de construcţie din perioada 1 mai-1 iunie, de circa 2,7%, este de trei ori mai mic decât cel care se înregistra în luna mai a anului trecut şi pune sub semnul întrebării modul în care se vor desfăşura lucrările de construcţie anul acesta, mai ales că statul a redus puternic cheltuielile cu investiţiile. Compania de drumuri a plătit circa 1,2 miliarde de euro pentru aceste autostrăzi, echivalentul a două treimi din valoarea contractuală a acestora.  

Cele zece şantiere de autostrăzi aflate în prezent în construcţie au înaintat, în medie, cu 2,7% în perioada 1 mai-1 iunie, în contextul în care în aceeaşi perioadă a anului trecut avansul era de circa 8%, arată calculele ZF pe baza datelor transmise de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

În ciuda faptului că vremea a fost favorabilă lucrărilor, şantierele de auto­străzi au înaintat timid în luna mai, chiar dacă multe dintre ele sunt deja în întârziere. Cea mai mare parte a tronsoanelor aflate în prezent în construcţie trebuia să fie gata în aprilie, însă termenul de finalizare a fost prelungit până în toamnă sau chiar iarnă.

În perioada 1 mai-1 iunie, CNADNR a plătit foarte puţini bani către construc­torii implicaţi în construcţia de autostrăzi, arată calculele ZF pe baza informaţiilor trans­mise de compania de drumuri. Singurul tronson pentru care CNADNR a efectuat plăţi în luna mai este lotul al doilea din Orăştie - Sibiu unde constructorii Straco Grup şi Studio Corona au primit două milioane de euro.

Statul a plătit în ultimele luni facturi anterioare către constructori, iar în prezent a redus puternic cheltuielile cu investiţiile, pentru a nu lăsa deficitul bugetar să derapeze.

De altfel, investiţiile în infrastructură au fost puternic reduse anul acesta, punând sub semnul întrebării modul în care vor continua lucrările la obiectivele aflate în prezent în construcţie.

Cel mai mare avans în perioada 1 mai – 1 iunie, de circa 8%, a fost înregistrat pe primul tronson al autostrăzii Lugoj-De­va, construit de italienii de la Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte D’Acqua şi Cossi Costruzioni.

Viitoarea şosea cu o lungime de circa 27,5 kilometri este gata în proporţie de puţin peste 72%, iar italienii care o construiesc au încasat până acum puţin peste jumătate din suma stipulată în contract, de circa 162 de milioane de euro.

Deşi trebuia să fie gata în aprilie, lucrările au fost întârziate şi noul termen de deschidere este octombrie 2013.

Pe de altă parte, există şantiere pe care nu s-a înaintat deloc în luna mai, aşa cum este varianta de ocolire a Constanţei la standard de autostradă, care stagnează de câteva luni la un stadiu de execuţie de 88%. CNADNR estimează că această şosea construită de italienii de la Astaldi şi de spaniolii de la FCC Construccion va fi gata în august, urmând să preia o parte din traficul care vine dinspre Autostrada Soarelui.

Nici pe autostrada Suplacu de Barcău - Borş nu s-a lucrat în luna mai, iar premisele pentru următoarele luni sunt destul de sumbre, având în vedere că acest tronson nu mai are constructor momentan. CNADNR a reziliat în luna mai contractul cu americanii de la Bechtel, care construiau acest tronson.

CNADNR a plătit până la 1 iunie circa 1,2 miliarde de euro pentru cele mai importante zece şantiere de autostrăzi din ţară, cu o lungime cumulată de circa 250 de kilometri şi un cost total de 1,8 miliarde de euro.

Cele zece şantiere sunt construite în medie în proporţie de 68%, deşi multe dintre ele aveau ca termen de deschidere luna aprilie a acestui an.

 

Autostrada Arad - Timişoara nu e finalizată integral nici la un an şi jumătate de la deschidere

Autostrada Arad - Timişoara nu a fost finalizată nici la termenul din 30 iunie, care este anunţat pe site-ul CNADNR, existând încă lucrări care impun restricţii de viteză de 60 şi 80 de kilometri la oră pe unele segmente, potrivit Mediafax.

Autostrada a fost deschisă deja traficului de la finalul lui 2011.

Potrivit şefului Poliţiei Autostrăzi Vest Teodor Tudur, în următoarea perioadă se va mai lucra la acostamente, la montarea de parapete şi de balustrade pe viaducte, pe segmentele unde se află echipele de muncitori existând restricţii de viteză. „Totuşi, trebuie menţionat că nu se mai lucrează la partea carosabilă, lucrările de asfaltare care au avut loc recent fiind încheiate“, a spus Tudur.

Lucrările sunt executate de consorţiul FCC Construccion şi Astaldi. Surse din cadrul consorţiului care execută lucrările afirmă însă că 30 iunie era o dată estimată de constructor şi comunicată CNADNR, iar recepţia ar putea avea loc abia în luna noiembrie.

De la deschiderea circulaţiei, pe autostradă au avut loc de mai multe ori reparaţii în paralel cu lucrările prevăzute în proiect. Asfaltul a fost reparat în toamna anului trecut după ce s-a ondulat de la traficul greu sau au apărut probleme la îmbinările de la poduri.

Autostrada are o lungime de 32,25 de kilometri şi face parte din coridorul IV

Pan-european. Valoarea lucrărilor la acest tronson este de 135,43 de milioane de euro.

 

Autostrada Suplacu de Barcău-Borş (64 km)

Autostrada Suplacu de Barcău-Borş nu a înaintat nici măcar cu un centimetru anul acesta.

Mai mult, în întreg anul 2012 acest tronson de autostradă a avansat cu echivalentul a circa 600 de metri.

În prezent, autostrada este construită doar pe jumătate, iar CNADNR a reziliat deja contractul încheiat cu americanii de la Bechtel pentru construcţia acestui tronson. 

 

Autostrada Deva - Orăştie (32,5 km)

Autostrada Deva - Orăştie, cu o lungime de 32,5 kilometri, a fost deschisă circulaţiei integral la finalul lunii mai.

De altfel, în luna decembrie a anului trecut a fost deschisă o porţiune de circa 15 kilometri din această autostradă, pe ruta Deva - Simeria.

Constructorii autostrăzii sunt austriecii de la Strabag şi firma românească Straco Grup, controlată de Alexandru şi Traian Horpos, care au încasat până la 1 iunie aproape 150 de milioane de euro din contractul de 197 de milioane de euro pentru această şosea.

 

Autostrada Orăştie - Sibiu, lot 2 (20 km)

Cel de-al doilea lot al autostrăzii Orăştie-Sibiu are aproape 20 de kilometri şi este realizat de firma românească Straco Grup alături de italienii de la Studio Corona.

Constructorii au finalizat peste jumătate din această autostradă (57,8%), încasând circa 42 de milioane de euro din contractul de aproape 90 de milioane de euro, arată datele de la CNADNR.

Termenul contractual de finalizare a acestui tronson era aprilie 2013, însă deschiderea circulaţiei va fi amânată pentru noiembrie anul acesta.

 

Autostrada Orăştie - Sibiu, lot 4 (16 km)

Ultimul tronson din autostrada Orăştie - Sibiu are o lungime de circa 16 kilometri şi este realizat de italienii de la Astaldi şi de firma românească Euro Construct Trading ’98, controlată de Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu.

 La începutul lunii iunie era finalizat în proporţie de aproape 69%, arată datele de la CNADNR.

Deşi trebuia să fie gata în aprilie, tronsonul va fi finalizat abia în noiembrie, arată cele mai recente estimări ale CNADNR.

 

Autostrada Lugoj - Deva, lot 1 (27,5 km)

Cu o lungime de 27,5 kilometri, primul sector al autostrăzii Lugoj - Deva este construit de italienii de la Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte D’Acqua şi Cossi Costruzioni.

Deşi avea ca termen contractual tot luna aprilie a acestui an, tronsonul este gata doar în proporţie de puţin peste 70%. Italienii au încasat până acum puţin peste jumătate din suma stipulată în contract, de circa 162 de milioane de euro, arată datele de la CNADNR.

Noul termen de deschidere integrală a celor 27,5 kilometri este octombrie 2013.

 

Autostrada Bucureşti - Moara Vlăsiei (primii 6,5 km)

Primii 6,5 kilometri din autostrada Bucureşti - Ploieşti, care ar trebui să facă legătura între Capitală şi centură şi care ar transforma această şosea într-una cu adevărat utilă, vor fi gata abia peste doi ani, deşi lucrările au început anul trecut şi trebuia să fie finalizate de aproape nouă luni. Tronsonul este finalizat în proporţie de 28% în prezent. Tronsonul care se întinde între Capitală şi centura Bucureştiului (în dreptul localităţii Ştefăneştii de Jos) este vital pentru legarea oraşului de restul autostrăzii Bucureşti - Ploieşti, care în prezent este finalizată. Pentru a intra pe autostrada Bucureşti - Ploieşti, şoferii sunt nevoiţi în prezent să ajungă mai întâi pe centură. Autostrada Bucureşti - Moara Vlăsiei este realizată de firmele italieneşti Pizzarotti şi Tirrena Scavi şi este singura autostradă din ţară cu câte trei benzi pe fiecare sens de mers.

 

 

Autostrada Orăştie - Sibiu, lot 1 (24 km)

Primul lot al autostrăzii Orăştie - Sibiu, cu o lungime de circa 24 de kilometri, era construit în proporţie de 60% la începutul lunii iunie.

Autostrada trebuia să fie gata în aprilie, potrivit termenului contractual, fiind construită de austriecii de la Strabag. Noul termen de finalizare stabilit de CNADNR este august 2013.

Austriecii au încasat până la începutul lunii iunie circa 48% din contractul de peste 130 de milioane de euro, arată datele de la CNADNR.

 

Autostrada Orăştie -Sibiu, lot 3 (22 km)

A treia secţiune a autostrăzii Orăştie-Sibiu are o lungime de circa 22 de kilometri şi este realizată de italienii de la Impregilo.

Peste 70% din acest tronson era gata la începutul lunii iunie. Termenul contractual de finalizare era aprilie 2013, însă a fost amânat pentru anul următor. Pe această porţiune, la Aciliu, se regăseşte şi cel mai mare viaduct din România, cu o lungime de circa 1 kilometru şi o înălţime de 74 de metri.

Constructorul italian a încasat până acum peste 92 de milioane de euro pentru această şosea, echivalentul a aproape două treimi din valoarea contractului.

 

Autostrada Nădlac - Arad, lot 2 (16,6 km)

Lotul 2 al autostrăzii Nădlac - Arad este realizat de austriecii de la Alpine şi este unul dintre cele mai înaintate şantiere din punctul de vedere al stadiului de execuţie din cele aflate în construcţie pe Coridorul IV paneuropean.

Astfel, tronsonul era finalizat în proporţie de aproape 85% la începutul lunii iunie.

Şoseaua are o lungime de 16,6 kilometri şi avea ca termen de finalizare luna aprilie a acestui an, însă în urmă cu câteva luni constructorul şoselei spunea că cel mai probabil autostrada va fi gata în august dacă nu vor exista probleme cu finanţările.

 

Varianta de ocolire a Constanţei (21,8 km)

Varianta de ocolire a municipiului Constanţa, deschisă parţial circulaţiei, este gata în proporţie de 88%, iar în luna august ar urma să fie finalizată integral, estimează CNADNR. Centura este deschisă traficului pe anumite porţiuni, respectiv pe sectorul dintre DN 39 - nodul rutier cu Autostrada Soarelui - intersecţia cu DN 3 - nodul rutier de la Ovidiu.

Varianta de ocolire este realizată de spaniolii de la FCC Construccion în asociere cu italienii de la Astaldi, iar valoarea contractului este de aproape 124 de milioane de euro. Constructorii au încasat însă mai mult decât valoarea contractului, în contextul în care CNADNR a încheiat un act adiţional cu aceştia, despre care nu dă însă detalii. 

 

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 02.07.2013

 
Cuvinte cheie:
constructie
, autostrazi
, trecut
, bani
, constructori

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!

zf.ro
Închide