Analiză

Şantierele de autostrăzi pe care am plătit deja 1,2 miliarde de euro înaintează cu 4-5% pe lună

Şantierele de autostrăzi pe care am plătit deja 1,2...

Autor: Andreea Neferu

01.06.2013, 20:16 3325

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a plătit circa 1,2 miliarde de euro pentru cele mai importante zece şantiere de autostrăzi din ţară, cu o lungime cumulată de circa 250 de kilometri şi un cost total de 1,8 miliarde de euro. În ciuda faptului că multe dintre aceste tronsoane de autostrăzi trebuia să fie inaugurate în aprilie, cele zece şantiere sunt construite în medie în proporţie de 65-66%, iar termenul de deschidere a fost împins pentru toamnă sau chiar pentru anul viitor.

Cele mai importante zece şantiere de autostrăzi din ţară, cu o lungime de 250 de kilometri şi un cost de aproape 1,8 miliarde de euro, au înaintat, în medie, cu circa 4% în perioada 1 aprilie-1 mai, potrivit calculelor ZF pe baza informaţiilor transmise de CNADNR.

Avansul este mai mare decât cel din intervalul precedent, 1 martie-1 aprilie, când se ridica la circa 2%, însă ritmul este relativ redus dacă se ţine cont de faptul că vremea din aprilie a fost favorabilă lucrărilor şi se putea construi mai mult.

Constructorii celor zece şantiere de autostrăzi au încasat până la 1 mai aproape 1,2 miliarde de euro, echivalentul a circa două treimi din valoarea contractelor.

De altfel, cele zece autostrăzi sunt construite, în medie, în proporţie de 65-66%, potrivit calculelor ZF pe baza informaţiilor de la CNADNR.

În perioada 1 aprilie-1 mai, companiile de construcţii care lucrează pe cele zece tronsoane de autostrăzi au încasat, cumulat, aproape 46 de milioane de euro, iar cele mai mari plăţi s-au realizat pentru varianta de ocolire a Constanţei.

În ciuda faptului că lucrările nu au înaintat nici măcar cu un centimetru în luna aprilie, constructorii centurii Constanţei, fir­mele FCC Construccion şi Astaldi, au încasat aproape 23 de milioane de euro  în ace­laşi interval, reiese din datele CNADNR.

Cel mai important avans în luna aprilie a fost înregistrat pe lotul al patrulea al autostrăzii Orăştie-Sibiu, care a înaintat cu aproape 7%. Acest tronson, cu o lungime de circa 16 kilometri, este realizat de italienii de la Astaldi şi de firma românească Euro Construct Trading, controlată de Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu.

Astfel, la începutul lunii mai acest sector de autostradă era finalizat în proporţie de 68%, potrivit datelor de la CNADNR. Deşi trebuia să fie gata încă de luna trecută, tronsonul va fi gata abia în decembrie, conform celor mai recente estimări ale companiei naţionale de drumuri.

La polul opus, pe autostrada Suplacu de Barcău-Borş, lucrările au continuat să stagneze, iar CNADNR se pregăteşte de rezilierea acestui contract după ce americanii de la Bechtel, care construiau acest proiect, au încasat circa 268 de milioane de euro pentru acest contract, la care se adaugă alte 45 de milioane de euro pentru consultanţă, exproprieri sau descărcare arheologică.  Pe porţiunea de 6,5 kilometri ce va uni şoseaua Petricani din Capitală de centura Bucureştiului şi mai departe de autostrada Bucureşti-Ploieşti, avansul înregistrat, care se referă însă la o perioadă de aproape două luni (1 aprilie -27 mai), este de circa 12%, ceea ce înseamnă că în acest interval constructorii au avansat cu echivalentul a circa 600 de metri de autostradă.

Cu toate acestea, lucrările vor fi împinse până în aprilie 2015, când se estimează că tronsonul va fi gata. Lucrările au început anul trecut şi trebuia să fie finalizate de aproape opt luni.

O autostradă deschisă în decembrie 2011 are nevoie de reasfaltare pe toată lungimea

Autostrada Arad-Timişoara, deschisă traficului în decembrie 2011, în urma unei investiţii de aproximativ 135 de milioane de euro, este reasfaltată pe toată lungimea, după ce stratul de suprafaţă a început să se deterioreze, poliţiştii impunând restricţii de viteză pe segmentele aflate în lucru, scrie Mediafax.

Lucrările sunt executate de consorţiul FCC Construccion şi Astaldi. Autostrada are o lungime de 32,25 de kilometri şi face parte din Coridorul IV paneuropean. Contactaţi de ZF, spaniolii de la FCC Construccion nu au oferit până la închiderea ediţiei un răspuns cu privire la motivul pentru care şoseaua trebuie reasfaltată după doar un an şi jumătate de la deschidere.

Când se divide CNADNR: Autoritatea Naţională de Autostrăzi, înfiinţată după ce POS-T se deblochează

Guvernul va înfiinţa Autoritatea Naţională de Autostrăzi imediat după ce va primi decizia Comisiei Europene de deblocare a Programului Operaţional Sectorial Transporturi (POST), a spus ieri premierul Victor Ponta, potrivit Mediafax.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO