Analiză

Vanzarile directe aduc castiguri de pana la 10.000 de euro

Vanzarile directe aduc castiguri de pana la 10.000 de euro

Monica Tatoiu, directorul general al Oriflame Romania: Consultantii nostri desfasoara si alte activitati numai in cazul in care veniturile obtinute din activitatea Oriflame sunt sub limita de 1.000 de euro. De obicei, pentru a ajunge la valori mari ale afacerii este nevoie ca activitatea firmei sa fie desfasurata impreuna cu toti membrii familiei. In sectorul afacerilor directe, o companie formata in familie ajunge la venituri intre 500 de euro si 4.000 de euro pe luna.

06.12.2007, 15:01 871

Care sunt motivele pentru care cineva s-ar implica intr-un sistem multilevel marketing (MLM)? Un cost de start-up scazut, flexibilitate si posibilitatea dezvoltarii unui business foarte profitabil. Pentru a ajunge insa la venituri de mii de euro, trebuie sa atragi alte persoane in acest sistem, sa iti formezi o echipa si sa devii lider.
"Castig de trei-patru ori mai mult decat castigam inainte. Lucrez de aproape patru ani si deja sunt liderul unui grup numeros, iar reteaua mea se intinde si la nivel international. Acum veniturile persoanelor pe care le-am recomandat se reflecta in afacerea mea, chiar daca asta nu se vede in fiecare luna. Uneori castig doua mii de euro, dar se intampla sa ajung pana la 10 mii de euro, mai ales intr-o perioada cum este cea a sarbatorilor", povesteste Luminita, care inainte de a intra in sistemul vanzarilor directe Amway a lucrat in domenii ca aviatia, invatamantul sau turismul.
Compania Amway, una dintre cele mai importante companii de vanzari directe la nivel local, are in prezent peste 60 de mii de intreprinzatori autorizati si clienti, dintre care o treime sunt distribuitori activi.
"Este foarte usor sa incepi o astfel de afacere, mai ales ca investitia initiala este nesemnificativa, de 145 de lei, si consta in materiale de instruire, cataloage si materiale promotionale. Exista oameni cu profesii extrem de diverse, implicati in vanzarile Amway, dar si oameni care se dedica full-time acestei activitati, dupa ce afacerea lor a crescut suficient", spune George Popescu, branch manager al Amway Romania.
Multilevel sau network marketing propune o metoda de business care foloseste o retea de intreprinzatori autorizati independenti pentru vanzarea de produse catre clientii finali. Acestia nu isi desfasoara activitatea in spatii comerciale, ci doar prin relatii om la om, chiar daca pentru inceput veniturile nu sunt extrem de ridicate. In momentul in care un distribuitor atrage, recruteaza si instruieste alte persoane si isi formeaza propria echipa de vanzari, comisionul pe care il primeste incepe sa creasca.
"Vanzarea produselor este cea care duce in final la bonusuri. Cu cat volumul vanzarilor tale si a celor ajutati de tine creste, cu atat cresc si veniturile", explica Popescu. Acest tip de vanzari este foarte popular in Romania, astfel ca primii trei jucatori pe aceasta piata, Amway, Avon si Oriflame, ocupa jumatate din piata autohtona de cosmetice, care s-a ridicat anul acesta la 720 de milioane de euro. Valoarea vanzarilor directe pozitioneaza piata locala pe locul doi, dupa Polonia, pe acest segment.
Un distribuitor Amway primeste un comision de 30% in urma comezilor facute, iar in cazul in care are in subordine alti membri, primeste bonusuri si din comenzile celorlalti, veniturile realizate ajungand de cele mai multe ori sa depaseasca pe cele din profesia de baza a unei persoane.
Oriflame Romania, filiala locala a producatorului suedez de cosmetice Oriflame, are peste 3.500 de distribuitori in toata tara. 90% dintre acestia fac in fiecare luna cel putin cate o comanda, comisioanele primite incadrandu-se intre 12% si 26%.
"Consultantii nostri desfasoara si alte activitati doar in cazul in care veniturile obtinute din activitatea Oriflame sunt sub limita de 1.000 de euro. De obicei, pentru a ajunge la valori mari ale afacerii este nevoie ca activitatea firmei sa fie desfasurata impreuna cu toti membrii familiei. In sectorul afacerilor directe, o companie formata in familie ajunge la venituri intre 500 de euro si 4.000 de euro pe luna", declara Monica Tatoiu, directorul general al Oriflame Romania.
Pentru a-ti inregistra o firma este nevoie de cel putin 10 persoane, comenzile acestora reflectandu-se in veniturile liderului care a creat grupul.
"Deocamdata sunt independenta, dar as vrea sa-mi creez o echipa, pentru ca asa pot castiga si din comenzile facute de ei", spune Mariana, in varsta de 21 de ani, care lucreaza ca distribuitor Oriflame de cinci ani."Sunt studenta, am si un serviciu full-time, dar am timp sa distribui cate un catalog pe la prieteni si cunostinte si sa iau cateva comenzi", mai spune ea.
La inceput Mariana avea comenzi de 100-200 de lei, acum insa valoarea lunara a comenzilor se ridica la peste 1.000 de lei, din care 30% reprezinta profit."Am lunar 6-7 clienti fideli, iar restul de pana la 20 de persoane sunt cunostinte, colegi de facultate si de serviciu. Luna trecuta am batut recordul, cu o comanda de 1.800 de lei, dar e posibil ca de sarbatori sa primesc comenzi si mai mari datorita reducerilor si a ofertelor", este de parere Mariana.
Se poate spune ca acest job necesita un efort scazut, mai ales ca unii distribuitori il practica cu ajutorul internetului."Dau mesaje pe messenger cunoscutilor prin care le spun ca fac comanda la o anumita data si comenzile se strang de la sine. Apoi fac comanda online, iar a doua zi o ridic", explica Mariana.
Majoritatea distribuitorilor sunt femei, de cele mai multe ori cu varste cuprinse intre 18 si 30 de ani. Pe langa veniturile obtinute din comisioane, femeile gasesc si alte avantaje, de ordin financiar, cum ar fi reducerile in urma comenzilor proprii."In liceu nu aveam ce face cu banii de buzunar, imi cumparam o multime de cosmetice. Odata ce am devenit distribuitor, am inceput sa primesc un discount, care difera de la produs la produs, asa ca
mi-am spus ca decat sa comand din alta parte, iar banii sa se duca in contul acelei persoane, mai bine comand pe numele meu si economisesc banii", spune Nicoleta, distribuitor Avon.
Chiar daca nu primeste un salariu consistent de pe urma vanzarilor directe, Nicoleta isi poate plati produsele din comisionul care ii revine in urma comenzilor facute pentru alte persoane sau isi poate cumpara cosmetice la pret de reprezentant.
"Daca fac o comanda de 100 de lei, am discount 15%, daca suma ajunge la 230 de lei, am 20%, pentru o comanda de 360 de lei primesc 25%, iar pentru una de 550 de lei, 30%", spune si Corina, care distribuie atat produse Avon, cat si Oriflame. Pe piata vanzarilor directe, alaturi de Amway, Avon si Oriflame activeaza si alte companii, cum ar fi Zepter si Forever Living Products.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO