Analiză

ZF propune o listă de manageri privaţi pentru proiectul „CEO la stat“

ZF propune o listă de manageri privaţi pentru proiectul „CEO la stat“

Autor: Adelina Mihai

19.09.2011, 00:00 5845

Ministerul Economiei a ales vineri firma de executive search care va oferi consultanţă în recrutarea managerilor din privat pentru primele cinci companii de stat.

În luna februarie a anului viitor companiile de stat Hidroelectrica, Oltchim, Romarm, SNLO şi Electrica Furnizare vor avea primii manageri privaţi, aleşi în cadrul celui mai mare proiect asumat de preşedintele Traian Băsescu şi de premierul Emil Boc.

De astăzi începe cursa pentru găsirea acestor manageri. În acest context, ZF propune o listă de opt manageri cu experienţă în privat care s-ar putea afla pe listele scurte ale head-hunterilor în mai puţin de cinci luni, adică un exerciţiu de selecţie.

Monica Iavorschi, Doru Voicu, Adrian Băicuşi sau Cristian Secoşan sunt spre exemplu doar câţiva dintre executivii de top care au demonstrat de-a lungul timpului că pot conduce afaceri de sute de milioane de euro, că pot gestiona efective de mii de angajaţi şi că menţin companiile pe profit chiar şi în perioade economice dificile.

De o expertiză ca a lor au nevoie companiile de stat care înregistrează pierderi anuale de milioane de euro şi care nu reuşesc să scape de datorii de ani întregi.

Până acum, în funcţia de director general la companiile de stat executivii erau numiţi politic, iar mandatele lor se finalizau la câteva luni sau poate unu sau doi ani, din cauza schimbărilor de miniştri. Proiectul de introducere a managementului privat la marile companii de stat reprezintă prima încercare majoră a statului de a moderniza administraţia publică, cu ajutorul profesioniştilor.

Propunerea pentru acest proiect a venit de la ministrul economiei Ion Ariton, la începutul acestui an, şi a fost preluată de reprezentanţii FMI şi ai Băncii Mondiale, fiind trecută pe caietul de sarcini pentru România.

Prima etapă importantă din acest proiect - selectarea consultantului pentru elaborarea caietului de sarcini necesar pentru licitaţia în care se vor alege head-hunterii care vor recruta viitorii manageri privaţi - aproape că s-a încheiat. La finele săptămânii trecute, reprezentanţii Ministerului Economiei au anunţat că filiala locală a firmei daneze de executive search Pedersen & Partners a câştigat licitaţia şi va juca rolul de consultant al angajaţilor din minister responsabili cu acest proiect. Însă contractul nu s-a semnat încă, pentru că a existat o contestaţie din partea unei firme de recrutare care se va soluţiona în câteva zile.

"Mâine dimineaţă (astăzi- n.red.) se va face public punctajul obţinut de firma câştigătoare a licitaţiei. Contestaţia se va rezolva, cel mai probabil, miercuri sau joi, după care se va semna contractul. Urmează două săptămâni în care se va elabora caietul de sarcini pentru selectarea firmelor de executive search care vor participa la licitaţie, iar din luna octombrie sperăm să înceapă procesul de recrutare", a spus Andrei Todea, directorul de cabinet al ministrului economiei Ion Ariton.

O analiză a ZF arată că cele mai mari 35 de companii aflate în portofoliul statului român au avut anul trecut un business cumulat de aproape 10 mld. euro, dar nu au înregistrat profit, pierderile totale ale acestor coloşi ridicându-se la aproape 500 mil. euro.

Pedersen & Partners este o firmă de executive search prezentă în 41 de ţări, condusă pe piaţa locală de mai bine de cinci ani de Mona Neagoe, absolventă a programului de MBA la IEDC - Bled School of Management (Slovenia) şi a Facultăţii de relaţii economice Internaţionale din cadrul ASE. Ea este unul dintre cei mai cunoscuţi şi apreciaţi head-hunteri de pe piaţa locală. Compania pe care o conduce a avut anul trecut o cifră de afaceri de 825.000 de euro, în creştere cu 16% faţă de anul anterior, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Biroul de pe piaţa locală face recrutări şi pe plan internaţional pentru ţările din regiune, iar printre clienţii săi se numără companii precum AD Pharma, Fresenius Medical Care sau Philip Morris.

Pe lângă România, Mona Neagoe mai supraveghează şi activităţile de executive search ale companiei din Republica Moldova, Ungaria, Serbia, Croaţia şi Bosnia. De când şi-a început activitatea în cadrul companiei, ea a plasat 250 de executivi în companii care activează în domenii precum private equity, servicii financiare, consultanţă, IT, FMCG şi producţie. Anterior, ea a lucrat timp de zece ani în cadrul companiei de consultanţă şi audit Andersen/ Ernst&Young. Mona Neagoe nu a putut fi contactată până la închiderea ediţiei.

Alături de Pedersen & Partners, la această licitaţie au mai participat Agenţia de Servicii Professional şi un consorţiu format din firma lui George Butunoiu şi casa de avocatură Biriş Goran. Alte două firme de recrutare - Lugera&Makler şi Stein&Partner - au vrut să participe la această licitaţie, dar au fost descalificate din cauză că nu au respectat termenul-limită de depunere a dosarelor. Lugera & Makler a depus o contestaţie la Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor în care a precizat că dezorganizarea din minister a fost cauza pentru care nu a reuşit să depună la timp dosarul. De asemenea, compania a mai cerut şi descalificarea firmei lui George Butunoiu, pentru că oferta sa avea preţul de numai 1 leu şi nu respectă preţul pieţei.

După soluţionarea contestaţiei, Ministerul Economiei va încheia cu Pedersen & Partners un contract-cadru cu o valabilitate de un an, cu o valoare maximă de 2,5 mil. lei (aproximativ 600.000 de euro). Până la finele acestui an însă, compania nu va putea încasa mai mult de 120.000 de euro.

Managerii din mediul privat care vor veni la conducerea marilor companii de stat precum Hidroelectrica, Oltchim sau Nuclearelectrica ar putea încasa salarii lunare cuprinse între 11.000 şi 75.000 de euro, la care se adaugă bonusuri-record de până la 4,5 milioane de euro pe an, potrivit unor calcule făcute de Mediafax pe baza unor metode de calcul salarial cuprinse într-un proiect trimis spre avizare la Guvern.

Ce au spus în timp executivii despre managementul privat

Mihai David, fostul director general al Hidroelectrica şi actual membru în Consiliul de Administraţie al companiei
"Pentru eficienţă trebuie eliminate presiunile politice, care se vor rezolva numai în cazul în care factorul politic agreează acest lucru. În primii ani de după '89 oamenii valoroşi au fost atraşi în companiile de stat, însă din 2005 încoace trendul s-a schimbat şi s-au numit oameni în funcţie de schimbările de la guvernare. Managerii din privat care au acceptat până acum să meargă la o companie de stat au privit schimbarea ca pe o provocare personală, pentru a învăţa lucruri noi, şi nu pentru salarii."

Doru Voicu, fost director de dezvoltare al CEZ România
"Managerii cu experienţă în privat trebuie să meargă în sectorul de stat, să îşi spună cuvântul cu agresivitate. Transferul de know-how dinspre sectorul privat spre sectorul public nu se poate face de la sine, peste noapte. Cred că e de datoria fiecărui manager român să ajute şi sectorul public să facă paşi înainte."

Adrian Băicuşi, fostul şef al Transelectrica
"Să pui management privat peste un sistem rigid ar trebui ca acţionarii - în acest caz statul - să accepte măsuri dure de restructurare. Politicul este foarte implicat în companiile naţionale. Orice activitate pe care vrei să o derulezi şi care ar putea crea o imagine proastă în faţa sindicatelor va fi automat respinsă de politic. Pentru a se introduce management privat, vor trebui «decupate» aceste lucruri şi nu prea văd la ora actuală niciun guvern care să aibă capacitatea de a face asta."

Exemple de profil de manager care ar putea să fie luate în considerare

Pentru Hidroelectrica

Salariul oferit viitorului manager: 53.700 euro brut/lună
Cifra de afaceri a companiei în 2010: 779,4 mil. euro
Profit/pierdere în 2010: + 69,6 mil. euro
Număr de angajaţi: 5.227

Doru Voicu, 43 de ani, a fost directorul de dezvoltare pe piaţa locală al cehilor de la grupul energetic ceh CEZ timp de apoape cinci ani. La începutul anului trecut, el a decis să se alăture ministrului economiei de la acea vreme, Adriean Videanu, în funcţia de consilier pe probleme de energie. Înainte de 2005, el a lucrat în domeniul energiei, în cadrul companiei de stat Electrica, unde era responsabil pentru privatizări. În timpul mandatului său, CEZ a avut un traseu agresiv în ceea ce priveşte dezvoltarea pe piaţa locală, grupul fiind implicat în mai multe proiecte de producţie de energie electrică, printre care se numără cel mai mare parc eolian pe uscat care va fi construit în două localităţi dobrogene şi în care cehii vor investi 1,1 miliarde de euro şi reactoarele 3 şi 4 ale centralei nucleare de la Cernavodă, proiect evaluat la 4 miliarde de euro. Absolvent al programului de MBA Româno-Canadian (2006), el conduce în prezent compania Ibcoenerg, care oferă servicii de consultanţă şi inginerie în domeniul hidroenergiei şi energiei eoliene.

Bianca Vasilescu, 33 de ani, este CFO al Mol România. Prima funcţie pe care Bianca Vasilescu a ocupat-o în cadrul MOL România, unul dintre cei mai importanţi jucători din piaţa petrolieră locală a fost aceea de director al departamentului de planificare şi control, pentru ca ulterior să devină directorul financiar al companiei. Anul acesta şi anul trecut au reprezentat probabil pentru mulţi directori financiari una dintre cele mai zbuciumate perioada din ultimii 20 de ani. Este absolventă a Academiei de Studii Economice şi a urmat cursurile unui program de Executive MBA oferit de şcoala de afaceri Asebuss.

Pentru Oltchim

Salariul oferit viitorului manager: 22.600 euro brut/lună
Cifră de afaceri în 2010: 311,7 mil. euro
Profit/ pierdere în 2010: - 53,1 mil. euro
Număr de angajaţi: 3.570

Greg Konieczny, 40 de ani, este şeful echipei locale a companiei Franklin Templeton-administratorul Fondului Proprietatea- şi deţine poziţia de vicepreşedinte executiv şi director general al diviziei de research a Templeton din Polonia. El s-a alăturat echipei Templeton în anul 1995 şi este responsabil de operaţiunile de cercetare pentru companiile din Europa Centrală şi de Est , mai puţin Rusia. În calitate de conducător al biroului local al Franklin Templeton, el va colabora cu David Smart, şeful diviziei de fonduri suverane a Franklin Templeton, şi Dennis Lim, preşedinte executiv senior al Templeton Asset Management din Singapore. Franklin Templeton este unul dintre cei mai mari manageri de fonduri la nivel mondial, cu active în gestiune de 600 mld.dolari. Cu sediul central în oraşul San Mateo, statul California-SUA, compania Franklin Templeton a câştigat mandatul de administrator al activelor de 3,4 mld.euro ale Fondului Proprietatea în vara lui 2009, intrând în competiţie cu alte mari nume din industria financiară: Morgan Stanley, Credit Suisse sau ING Investment Management. Konieczny este administratorul de fonduri care ar fi câştigat anul trecut un salariu lunar de 35.000 de euro net, către el ducând toate indiciile furnizate de Direcţia Generală a Finanţelor Publice Bucureşti.

Pentru Electrica Furnizare

Salariul oferit viitorului manager: N/A
Cifra de afaceri a companiei în 2010: 910 mil. euro
Profit/pierdere în 2010: - 6,11 mil. euro
Număr de angajaţi: 1.117
Notă: Electrica Furnizare nu există ca entitate juridică înregistrată la Ministerul de Finanţe. Datele prezentate reprezintă suma rezultatelor financiare din 2010 din bilanţurile Electrica Frunizare Muntenia Nord, Electrica Furnizare Transilvania Nord şi Electrica Furnizare Transilvania Sud.

Cristian Secoşan, 44 de ani, este de aproape doi ani directorul general al operaţiunilor pe care gigantul industrial Siemens le are în România. Înainte de a prelua această funcţie, Secoşan ocupase funcţia de director general al E.ON Moldova Furnizare, companie de comercializare a energiei electrice formată în urma reorganizării fostei Electrica Moldova. În perioada 2005-2007 el a fost directorul diviziei Power Generation - Power Transmission în cadrul Siemens. În afară de Siemens, Secoşan a mai lucrat şi pentru alte companii de profil, cum sunt Alstom sau ABB. Între 1996-1999 a fost project manager în cadrul ABB România, iar între 2000 şi 2005 a ocupat funcţiile de director executiv şi director de producţie în cadrul Alstom Power România. Absolvent al Facultăţii de Inginerie Mecanică din cadrul Institutului Politehnic Timişoara, Secoşan conduce unul dintre cei mai importanţi furnizori de echipamente şi servicii pentru pieţe cum ar fi energia, sănătatea sau transporturile.

Ion Lungu, 60 de ani, este în prezent directorul general al CEZ Trade. El s-a alăturat echipei CEZ la începutul lui 2007, după o experienţă de mai bine de 30 de ani în domeniul energetic unde a ocupat diferite funcţii printre care s-a numărat şi cea de preşedinte al Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Lungu a ocupat iniţial funcţia de director comercial, dar după ce fosta Electrica Oltenia a fost reorganizată preia conducerea CEZ Trade, firmă specializată pe comerţul cu energie rezultată din fosta filială Electrica. Cehii de la CEZ au cumpărăt în 2005 pachetul majoritar de acţiuni din Electrica Oltenia după un proces de privatizare.

Pentru Societatea Naţională a Lignitului Oltenia

Salariul oferit viitorului manager: 25.800 euro brut/lună
Cifra de afaceri a companiei în 2010: 214,5 mil. euro
Profit/pierdere în 2010: - 15,1 mil. euro
Număr de angajaţi: 8.371

Adrian Băicuşi, 46 de ani, este unul dintre cei mai cunoscuţi manageri de pe piaţa locală, cu peste 15 ani experienţă în companii private precum OMV sau Siemens România. El a acceptat în 2009 să conducă, pentru un mandat de aproape doi ani, compania energetică de stat Transelectrica, după cinci ani în care a condus filiala locală a conernului industrial Siemens. Absolvent al Facultăţii de Management din cadrul Academiei de Studii Economice, el a urmat şi cursurile programului de MBA oferit de Harvard Business School. În prezent, el conduce operaţiunile celui mai mare jucător de pe piaţa locală de servicii de securitate şi pază G4S, o afacere de 100 de milioane de euro şi peste 6.000 de angajaţi.

Pentru Romarm

Salariul oferit viitorului manager: 11.800 euro brut/lună
Cifra de afaceri a companiei în 2010: 1,9 mil. euro
Profit/pierdere în 2010: - 1,95 mil. euro
Număr de angajaţi: 310

Monica Iavorschi, 37 de ani, este directorul general al Arctic România. Ea s-a alăturat echipei Arctic în 2001, în funcţia de manager de marketing şi a devenit ulterior director de marketing şi vânzări. Iavorschi şi-a început cariera în compania Coats, iar apoi a lucrat timp de patru ani în cadrul firmei de cosmetice Avon. Afacerile Arctic au crescut în 2010 cu 6% faţă de anul anterior, până la 200 de milioane de euro. Cifra de afaceri cuprinde vânzările de aparate frigorifice produse la Găeşti (frigidere Arctic şi Beko) şi vânzările de electrocasnice Arctic produse în celelalte fabrici din grupul Arcelik. Arctic este un brand vândut exclusiv pe piaţa locală, în timp ce Beko merge atât în România, cât şi la export. Din cifra de afaceri totală, piaţa locală a reprezentat 78 de milioane de euro, diferenţa venind de la export. Creşterea businessului a fost susţinută de vânzările de la export, în timp ce valoarea afacerilor pe piaţa locală a scăzut faţă de 2009. Din producţia de la Găeşti - unde s-au realizat anul trecut circa 1,2 milioane de frigidere Arctic şi Beko - 80% merge la export.

Gheorghe Dobra, 52 de ani, este directorul general al Alro Slatina, cel mai mare jucător de pe piaţa metalurgică neferoasă. El lucrează în cadrul aceleiaşi companii din 1984, după absolvirea facultăţii şi a avansat de la funcţia de inginer specialist, pe rând, la cea de şef secţie, şef serviciu, iar din anul 1992 a fost numit în conducerea executivă a societăţii. Un an mai târziu a preluat funcţia de director general al producătorului de aluminiu. În prezent ocupă şi poziţia de membru în Consiliul de Administraţie al Alro Slatina. El a mai fost ales în funcţia de preşedinte al Consiliului de Administraţie al Societăţii Române de Metalurgie (SRM), organizaţie care reprezintă interesele profesionale ale celor care lucrează în domeniul metalurgiei: producători, comercianţi, consumatori, cercetători. Alro Slatina este unul dintre cele mai mari combinate din România, care exportă în peste 25 de ţări. Dobra conduce o echipă de peste 2.500 de oameni, după ce în ultimii ani numărul acestora s-a redus cu circa 1.800, ca urmare a restructurărilor din cadrul companiei, ce vizează eficientizarea activităţii. Alro a fost privatizată în anul 1990 şi preluată de ruşii de la Vimetco. Grupul a luat la sfârşitul anului trecut decizia de a redeschide combinatul Alum Tulcea, care furniza în trecut către Alro Slatina cea mai mare parte a materiei prime. Alum a fost închis timp de circa doi ani în vederea modernizării.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO