Anuarul Logistica si Transporturi 2015

 

 

Anul 2015 a început cu o veste foarte bună pentru economia şi industria romanească - am avut în 2014 cel mai ridicat nivel al exporturilor atins vreodată, de 52,5 miliarde de euro, în creştere cu 5,8% comparativ cu anul precedent, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică. Însă această cifră impresionantă pentru Romania arată şi dezastrul din spatele economiei şi decalajul dintre economia locală şi economia ţărilor din regiune.

Spre exemplu, cei mai mari exportatori ai Romåniei sunt Automobile Dacia şi Rompetrol Rafinare, iar pe locul trei se situează Ford Romånia, cu uzina de la Craiova, conform Direcţiei Generale a Vămilor. Faptul că pe locul trei avem o companie care nu a produs timp de mai bine de 70 de zile, iar cånd a produs, a făcut-o într-un singur schimb, arată faptul că ceilalţi jucători din economie nu au putere de a susţine economia aşa cum ar trebui.

Industria auto este la nivel mondial cel de-al doilea mare exportator, iar producţia, exporturile şi comerţul în această industrie înseamnă transport şi business pentru transportatori, de la cei rutieri la cei feroviari, maritimi şi chiar aerieni pentru componentele electronice foarte scumpe.

Spre comparaţie, Ungaria a înregistrat anul trecut exporturi de peste 90 de miliarde de euro încă de acum trei ani. Unde apare diferenţa? În timp ce Romånia produce mai multe maşini datorită uzinei Dacia, vecinii produc modele Audi, au cea mai mare uzină de motoare a Audi şi maşini Suzuki. Şi în plus,„datorită“ lipsei de competitivitate a Romåniei, plusează acum şi cu o uzină Mercedes-Benz. Dacă Suzuki nu produce maşini cu mult mai scumpe decåt Daciile, automobilele produse în ţara vecină de către cei doi constructori premium au preţuri de cel puţin trei-patru ori mai mari comparativ chiar şi cu modelul B-Max produs de Ford la Craiova.

Care este legătura dintre exporturi şi transportatori? O producţie mai mare, o productivitate mai bună a uzinelor, ar atrage după sine şi un business mai mare pentru transportatori şi logisticieni. Dar pentru a ajunge la un nivel comparabil cu Ungaria avem nevoie de infrastructură rutieră şi feroviară. Pentru ca Ford să producă 300.000 de maşini pe an, întåi are nevoie de drumuri pe care să îi fie livrate componentele pentru acestea după care de alte drumuri şi căi ferate pe care să scoată maşinile din fabrică şi să le livreze către dealeri. Asta înseamnă aproape 500 de camioane care să intre şi să iasă zilnic pe poarta uzinei, trafic care ar sufoca infrastructura din Craiova în acest moment. Cu toate că au trecut opt ani de cånd se discută de uzina Ford, statul nu a luat nicio măsură concretă pentru îmbunătăţirea infrastructurii din zonă - nu vorbim aici numai de autostrada Piteşti- Craiova, ci şi de reorganizarea traficului din apropierea uzinei prin construirea unui pod pentru a le permite camioanelor să iasă fără opriri. Pe de-o parte i se reproşează constructorului american faptul că nu a făcut ce a promis, pe de altă parte, nici Romånia nu i-a oferit acestuia ce i s-a promis.

Editiile print sunt valabile in limita stocului disponibil. In cazul in care stocul se epuizeaza va fi livrata editia electronica.

Taxele de livrare ale editiilor print vor cadea in sarcina cumparatorului.

 
 


AFACERI DE LA ZERO