Anuar Logistică şi Transporturi 2017- ediţia a IV-a

 

 

Creşterea economică şi a consumului determină automat un avans al transporturilor, în condi]iile în care cererea trebuie „alimentată“. Din acest motiv, la marginea Capitalei, dar şi în jurul marilor oraşe din România apar tot mai multe depozite logistice.

De partea cealaltă, cu toate că cererea pentru transport creşte, apar noi probleme. Spre exemplu, pe plan intern, cea mai mare este legată de asigurările RCA care ajungeau anul trecut şi până la 20.000 de lei pe an pentru un cap tractor. Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri (UNTRR) consideră că noua lege RCA trebuie să stabilească un sistem de control şi o transparenţă totală în privinţa modului de calcul al tarifelor de primă RCA, care să prevină efectiv escaladarea nejustificată a tarifelor RCA, aşa cum s-a întâmplat în ultimii ani.

Pe plan extern, tot potrivit UNTRR, transportul în UE este puternic perturbat de probleme fierbinţi privind competiţia, din cauza escaladării protecţionismului în cadrul UE prin măsurile naţionale luate de unele state membre din vestul UE, care sub pretextul luptei împotriva dumpingului social ridică bariere pentru transportatorii români atunci când operează transporturi rutiere internaţionale în cadrul UE – sub forma legilor impunând plata salariilor minime naţionale din vestul UE pentru şoferii români de transport internaţional, precum şi a interpretărilor naţionale restrictive ale prevederilor regulamentelor europene privind odihna şoferilor sau cabotajul.

Salariile din România însă sunt adaptate la standardele de aici, cu toate că un şofer român care operează în UE este plătit lunar cu 1.700 – 2.000 euro, adică mai bine de dublul salariului mediu pe economie – iar condiţiile de muncă şi de odihnă ale şoferilor sunt extrem de reglementate şi atent controlate la nivel european. Potrivit UNTRR, adevărata cauză a acestor măsuri naţionale protecţioniste este economia UE, care nu mai este atât de performantă, încetineşte, iar firmele mici şi mijlocii din vestul UE au aşteptări diferite şi solicită sprijinul guvernelor.

Tarifele plătite transportatorilor români pe comunitate sunt în continuare mult mai mici decât cele plătite transportatorilor vest-europeni pe aceleaşi rute din UE, în condiţiile creşterii semnificative a costurilor administrative şi salariale pentru transportatorii estici ca urmare a măsurilor protecţioniste impuse de unele guverne vestice. Aceste guvere vestice doresc aplicarea principiului “plată egală pentru muncă egală în acelaşi loc“ impunând transportatorilor români şi estici să îşi plătească şoferii la nivelul salariilor minime din Vest şi determinând astfel o creştere dramatică a costurilor transportatorilor estici, atât salariale, cât şi administrative. De ex. un studiu recent (feb. 2017) asupra impactului legilor salariului minim din Germania şi din Franţa evidenţiază că salariul minim din România este cu 554% mai mic decât cel din Germania, arătând că 17 state membre UE au salarii minime cu mult mai mici decât nivelul salariului minim din Germania (8.5 Eur/oră).

UNTRR a propus înfiinţarea unui organism, cel puţin la nivel consultativ, similar CNR (Consiliului Naţional Rutier) din Franţa, care să stabilească modul de calcul şi costurile întreprinderilor de transport astfel încât tarifele de transport să nu fie sub nivelul costurilor de referinţă stabilite transparent de CNR.

Pe de altă parte, volumele pe UE şi vest UE au crescut, însă marjele nu s-au menţinut constante pentru toţi transportatorii, unii înregistrând reduceri semnificative. O explicaţie este dată şi de competiţia crescută datorată reorientării unor transportatori de la transporturi extracomunitare către cele comunitare. Relaţiile Rusia-Turcia au avut un impact semnificativ asupra transportatorilor din diferite ţări UE (România, Polonia, Lituania, Letonia) care operau pe aceste relaţii şi care au vândut camioanele Euro5 de peste 5 ani vechime sau Euro 4 si 3 şi au luat Euro 6 şi au plecat să lucreze în UE sau chiar dedicat în vestul UE.

Bogdan Alecu, Editorul anuarului Logistică & Transporturi 2017

Ediţiile print sunt valabile în limita stocului disponibil. În cazul în care stocul se epuizează va fi livrată ediţia electronică.


Comanda catalogul mai jos la pretul de 100 de lei, TVA inclus.



AFACERI DE LA ZERO