Auto

A venit iarna: Cum ne pregătim să plecăm cu maşina după ninsoare

A venit iarna: Cum ne pregătim să plecăm cu maşina după ninsoare

Autor: Bogdan Alecu

10.12.2012, 12:22 3496

În Bucureşti tocmai a venit prima ninsoare din iarna 2012-2013, în ţară deja ninge de mai multe zile şi pe toate drumurile se circulă în condiţii de iarnă. Acum cine are un garaj se poate considera foarte norocos, iar cine nu, trebuie să se pună pe treabă.

Primul lucru care trebuie făcut este să curăţaţi cât mai bine portiera şoferului, atât în partea dreaptă cât şi pe sus deoarece atunci când o veţi deschide, zapada va intra exact pe scaunul şoferului, şi nimeni nu vrea să stea pe ceva umed, mai ales iarna. Cum aţi terminat de curăţat portiera, porniţi motorul, dezaburirea pentru lunetă, coborâţi parasolarele şi daţi drumul la ventilaţie pe parbriz. Acum este timpul să curăţaţi maşina de zăpadă - începeţi de sus în jos, pornind cu plafonul, continuând cu geamurile (acum parbrizul şi luneta se vor curăţa mult mai repede pentru că sunt deja încălzite), capota motorului, farurile şi stopurile. Şi da, este obligatoriu să curăţaţi atât capota motorului cât şi plafonul deoarece în timpul mersului zăpada de pe capotă va ajunge pe parbriz iar cea de pe plafon, pe lunetă. Foarte important este să curăţaţi bine şi ştergătoarele, care cel mai probabil vor fi îngheţate, iar orice depunere de pe lama ştergătorului reduce semnificativ puterea acestuia de a curăţa corect parbrizul. De asemenea, este foarte important ca farurile şi stopurile să fie curăţate corespunzător. Orice depunere reduce semnificativ vizibilitatea acestora, foarte importantă, mai ales pe timp de iarnă. Deja astazi se puteau observa în trafic multe maşini curăţate superficial. Cine nu are chef să-şi cureţe maşina, s-a inventat taxiul. Înainte să plecaţi la drum, ar fi bine să aveţi în portbagaj o lopată (încă nu a nins suficient în Bucureşti, dar în alte oraşe da) deoarece nu ştiţi unde veţi parca la destinaţie. De asemenea nu ar strica şi un set de lanţuri antiderapante, iar de anvelope de iarnă deja nu se mai pune problema. Dacă nu aveţi, uitaţi imediat de maşină.

Odată plecaţi la drum, nu uitaţi că pe asfalt sunt porţiuni de gheaţă, zăpadă, apă sau noroi, aşadar aderenţa nu este chiar bună. Trebuie să vă luaţi o marjă de eroare întotdeauna şi la fiecare manevră - atunci când frânaţi, uitaţi-vă şi în oglinda retrovizoare să vedeţi dacă şi cel din spate opreşte la timp şi evitaţi pe cât posibil să frânaţi brusc. Mai mult, atunci când luaţi un viraj mai strâns efectuaţi manevra cu o viteză adaptată condiţiilor şi să păstraţi o distanţă între maşini inclusiv în laterale, dacă intraţi cumva într-un derapaj. Dacă derapaţi, nu intraţi în panică şi sub nicio formă nu bruscaţi comenzile. Dacă aveţi maşina echipată cu ESP acesta va interveni imediat şi va readuce maşina pe traiectorie (dacă nu cumva viteza este prea mare), dacă nu, ca să o redresaţi viraţi uşor în direcţia în care derapează maşina. Dacă viraţi în direcţia opusă cel mai probabil veţi pierde controlul şi vă veţi roti, iar dacă din spate sau faţă vin maşini, accidentul e ca şi produs.

Având în vedere că primăria nu a încheiat un contract pentru deszăpezirea trotuarelor, ci doar a asfaltului, cei mai mulţi cetăţeni vor arunca zăpada de pe trotuare, pe asfalt, în speranţa că aceasta se va topi. Cel mai probabil nu aşa se va întâmpla datorită temperaturilor scăzute, iar odată cu zăpada vor fi aruncaţi pe asfalt şi bulgări mai mari sau mai mici de gheaţă. Un astfel de bulgăre poate aduce stricăciuni destul de mari maşinii dacă este luat în plin. Cei care curăţă asfaltul nu sunt foarte interesaţi de astfel de detalii, în schimb şoferii ar trebui.

O altă problemă care apare pe timp de iarnă sunt pietonii grăbiţi. Aceştia întotdeauna stau cât mai aproape de carosabil, cu toate că riscă a fi stropiţi, agăţaţi de oglinzile retrovizoare sau chiar loviţi. Din acest motiv, şoferii trebuie să fie şi mai atenţi deoarece majoritatea pietonilor aleargă pe asfalt, iar la culoarea verde se aruncă imediat să traverseze, chiar dacă mai vin maşini din coloană, cu toate că lovitura unei maşini doare la fel şi dacă e verde şi dacă e roşu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO