Auto

Andrei Filep, timişoreanul de 35 de ani ajuns inginer cheie la Audi: Singura tentativă de a reveni în ţară a fost un eşec, aşa că am rămas aici

Andrei Filep, timişoreanul de 35 de ani ajuns inginer cheie la Audi: Singura tentativă de a reveni în ţară a fost un eşec, aşa că am rămas aici

Autor: Bogdan Alecu

07.12.2011, 11:19 9965

"Am plecat din România cu«intermitenţe». Am început facultatea la Timişoara, Facul tatea de Mecanică, după care secţia de Autovehicule Rutiere din anul III. Anul IV l-am făcut la München cu o bursă de studii, după care m-am întors în ţară, am repetat anul pentru că nu exista contract de recunoaştere a studiilor între cele două facultăţi.Asta se întâmpla în 1997", îşi aminteşte Andrei Filep, care acum este inginer diplomat responsabil de tuning şi testare pentru dezvoltarea sistemelor de direcţie în cadrul Audi.

Inginerul Andrei Filep a fost prezent în cadrul testului internaţional al noii game Audi A4 facelift, reprezentată de modelele A4 sedan, A4 Avant, A4 Allroad şi versiunea sport S4, desfăşurat la Lisabona, în Portugalia, acesta fiind totodată şi primul contact al său cu presa auto din România ca inginer la Audi.

Relaţia dintre Filep şi Audi a început în ianuarie 2000, când după terminarea facultăţii, timişoreanul s-a dus la concernul germani pentru a-şi scrie lucrarea de diplomă în cadrul departamentului de competiţii.

"Nu am lucrat nicio zi în România. În România practic am lucrat doar ca jurnalist, scriam rubrica auto din ziarul săptămânal Agenda din Timişoara. Practic după lucrarea de diplomă am rămas în Germania şi m-am angajat la Continental", a spus Andrei Filep.

La Dacia nu s-a putut

De ce a ales să plece din România? "Pentru că a fost singura posibiltate de a-mi face meseria - de încercări în industria auto şi în ceea ce priveşte ţinuta de drum a maşinilor, să fiu inginer, să pot proiecta astfel de elemente. În România la vremea respectivă exista doar posibilitatea de a lucra la Dacia, şi acolo într-o măsură foarte redusă în 2000", a declarat Filep.

În primii ani în care a lucrat la Audi, Andrei Filep încă dorea să se întoarcă în România şi să-şi găsească un job la Dacia. Din acest motiv, în cadrul Salonului Auto de la Bucureşti de la acea vreme, când Dacia avea în plan recrutarea de ingineri, a aplicat pentru un post.

"Voiam să mă angajez acolo, dar nu m-au crezut că lucrez la Audi, spuneau că am minţit în CV. Aşadar, singura mea tentativă de a mă angaja în România a fost un eşec, aşa că am rămas la Audi", povesteşte timişoreanul.

Mai întâi la Continental

Cariera în industria auto şi-a început-o la Continental, unde a învăţat la începutul anilor 2000 despre setările suspensiei modelului Audi A6 Allroad, varianta C5 lansată în 2000.

Primul proiect demarat în cadrul Continental a fost noul Cayenne de la acea vreme - primul SUV Porsche, construit pe o platformă tehnică comună cu VW Touareg.

"Continental era furnizorul principal pe partea de arcuri şi amortizoare. Cayenne a primit prin noi suspensia pneumatică şi a fost la acea vreme primul Porsche cu o astfel de suspensie", a spus Filep.

În cadrul Audi AG s-a angajat în ianuarie 2003. A început cu vechea generaţie a lui Audi A6, varianta C6, acesta fiind totodată şi primul proiect mare început la constructorul german. După ce a fost lansat s-a ocupat şi de varianta restilizată a lui A6 şi de toate variantele sale precum Allroad şi Avant, după care au urmat mai multe proiecte mici şi studii.

"La Audi am avut întotdeauna ca focus direcţia, tot ce ţine de sistemul de direcţie, cutia de direcţie, pompa servo, sistemul de răcire a sistemului de direcţie.După aceea m-am ocupat de câteva proiecte mai speciale, cu aplicaţii în mai multe alte proiecte. Spre exemplu ne-am concentrat pe obţinerea unui confort mai bun, să eliminăm diverse elemente negative din calea de rulare - tot ce înseamnă impact venit de pe drum, calitatea asfaltului, să nu mai fie transmis atât de violent în volan", povesteşte Andrei Filep.

Competiţiile auto, o veche pasiune

În ultimii trei ani focusul său a fost pe modelele A4 şi Q5 ale Audi, inclusiv derivatele acestora, acestea fiind proiectate pe o platformă tehnică similară.

În paralel cu proiectele legate de automobilele de serie, Filep a fost implicat şi în proiecte legate de motorsport şi competiţiile auto în care este implicat Audi.

"În motorsport am fost interesat de pe vremea când eram student în România. Am fost implicat inclusiv în Cupa Dacia în România, după care în Germania mi-am făcut lucrarea de diplomă la divizia de competiţii a Audi. La Continental mi-am început activitatea mai serioasă tot la curse. Prin anul 2001 am participat în fiecare an ca inginer în cursa de 24 de ore de la Nurburgring", îşi aminteşte Filep.

Nu sunt motivat să mă întorc

Cu toate că a plecat de mai bine de zece ani din România, Andrei Filep revine în ţară o dată sau de două ori în fiecare an, dar de obicei în Timişoara sau la Târgu Jiu.

Dacă în primii ani în care lucra în Germania era tentat să revină în ţară, acum realitatea economică, socială şi politică din România îl face să se gândească de două ori dacă să mai ia sau nu în calcul o revenire.

"Acum tot mai greu m-aş întoarce în România. Am acces acum la televiziunea română, şi din ce văd la TV nimic nu mă motivează să mă întorc. Acum câţiva ani am avut mai multe tentative să mă întorc, dar nu am găsit calea optimă pentru mine, aşa că nu s-a concretizat. Dar spre exemplu am colaborat cu mai mulţi piloţi români, cel mai mult cu Claudiu David (unul dintre cei mai cunoscuţi piloţi români - n.red.). Acum având şi familie este şi mai greu să mă întorc, mai ales că în România este puţin dezvoltată această parte de setări şi dezvoltare", a spus Filep. Mai mult, "viaţa este mai sigură în Germania în contextul european, şi în plus lucrez la o companie care îţi oferă garanţia zilei de mâine", a declarat Andrei Filep.

Inginerii români de la Audi

La Audi sunt mulţi ingineri din România. La departamentul care se ocupă cu echipamente de măsură sunt mulţi timişoreni. "Am avut un mecanic care este din Timişoara şi care a lucrat la departamentul de competiţii. Tot la departamentul de competiţii mai sunt câţiva români, unul dintre ei fiind responsabil de atelier, conducând practic întreg atelierul de competiţii de la Audi. Sunt români la departamentul de frâne, de cutii de viteze", povesteşte Filep.

Mai mult, în cadrul Audi sunt mulţi români care lucrează în departamentul de dezvoltare motoare în condiţiile în care "Institutul Naţional de Motoare Termice a format foarte mulţi ingineri buni şi care ulterior s-au stabilit inclusiv în Germania", a spus timişoreanul.

Cu toate că Dacia face parte din altă ligă a industriei auto faţă de Audi, Andrei Filep urmăreşte în continuare ce se întâmplă în România, mai ales în contextul în care constructorul de la Mioveni a devenit în ultimii ani foarte cunoscut în Europa de Vest.

"Din punctul meu de vedere Dacia face o treabă foarte bună. Fac un produs bun, adaptat pieţei, care este foarte bun pentru cei care nu-şi pot permite un Audi spre exemplu. Este o soluţie alternativă, maşinile se văd mult pe stradă. Eu locuiesc în partea de sud a Germaniei, care este o regiune destul de bogată şi sunt surprins de câte văd pe stradă, mai ales Logan MCV şi Duster.Sunt maşini care oferă un volum mare la un preţ mic. Au priză bună la public", a spus Filep.

În ceea ce priveşte România, la zece ani de când a dat Timişoara pe Ingolstadt, Andrei Filep poate spune că "nu este aşa de rău în România. Am văzut însă în sudul Spaniei regiuni unde era foarte multă sărăcie şi unde utilizându-se fonduri europene s-au construit drumuri pe care nu prea circulă nimeni. Dacă vom compara România cu zonele sărace din Spania, Franţa sau Italia, vom vedea că nu există o diferenţă atât de mare".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO