Auto

APIA: Eliminarea timbrului de mediu va transforma România în al doilea „cimitir de maşini vechi” al Europei, după Polonia

APIA: Eliminarea timbrului de mediu va transforma...

Autor: Roxana Rosu

24.10.2016, 17:01 1374

”Timbrul de mediu este un instrument de politica economică de importanţă crucială pentru ramura economică pe care o reprezentăm. Expertiza membrilor şi specialistilor noştri, precum şi documentaţia de care dispunem în acest moment referitoare la practica europeană în domeniu, dar şi evolutiile viitoare previzibile pentru piata auto, ne îndreptăţesc să considerăm că eliminarea Timbrului de Mediu (OUG 9/3013) va genera grave efecte negative si imediate pe multiple paliere ale societatii si economiei romanesti”, spun reprezentanţii APIA.

Proiectul de lege a fost avizat favorabil luni în Comisia de buget, finante si banci a Camerei Deputaţilor.

Potrivit asociaţiei, România se află deja în procedura de pre-infringement pentru nerespectarea cerinţelor legislaţiei comunitare în privinţa calitătii aerului şi în acelaşi timp ocupă locul doi în UE în ceea ce priveşte numărul de victime ale accidentelor rutiere. Printre efectele negative ale eliminării timbrului de mediu se află şi reducerea activitatii din industria auto locală, concomitent cu cresterea volumului de tranzactii nefiscalizate.

În ceea ce priveşte ”ilegalitatea” timbrului de mediu, susţinută de susţinătorii eliminării ei, APIA precizează că deciziile Curţii Europene de Justiţie nu stabilesc ilegalitatea formulei de calcul sau a cuantumului timbrului, ci a modului său de aplicare, respectiv faptul ca sunt scutite de plata acestuia autovehiculele pentru care s-a achitat anterior (inainte de martie 2013) una din variantele taxei de poluare.

”Ca urmare, soluţia simpla si rapida de rezolvare a problemei este cuprinsa chiar in formularea deciziilor CJUE si ea poate fi cea de mentinere a actualei formule a Timbrului de Mediu, dar cu eliminarea exceptarii prevazute in OUG 9 / 2013 pentru autovehiculele pentru care, anterior instituirii Timbrului de Mediu (martie 2013) s-a achitat o forma a taxei de poluare, iar aceasta nu a fost recuperata (dar care oricum va trebui restituita, iar Ministerul Mediului s-a angajat la acest lucru prin OUG 40/2015).”.

Un alt efect al eliminării timbrului este, potrivit APIA, diminuarea incasarilor la Bugetul de Stat (TVA, impozit profit, impozite angajati) cu circa 30%, ca urmare a scaderii vanzarilor de autovehicule noi, în paralel cu disponibilizarea câtorva mii de angajati din industria constructoare de automobile si din sectorul distributiei de autovehicule.

În plus, Romania va deveni al doilea „cimitir de maşini vechi” al Europei, dupa Polonia si vor fi anulate eforturile de curatare a parcului din ultimii 11 ani prin Programul „Rabla”.

” Polonia, tara care nu are o taxa de inmatriculare care sa limiteze intrarile de autovehicule rulate in parcul auto national, se confrunta incepand cu anul aderarii la UE cu importuri masive de autoturisme rulate (cca. 1 milion in primii ani si 800.000 in cei din urma), majoritatea dintre acestea avand peste 10 ani vechime”.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO