Auto

APIA: Înmatriculările de autoturisme rulate au fost în primele zece luni de cinci ori mai mari decât la cele noi

APIA: Înmatriculările de autoturisme rulate au fost în...

Autor: Roxana Rosu

17.11.2017, 14:19 435

Numărul autoturismelor rulate înmatriculate a urcat în primele zece luni la circa 426.000 de unităţi, de cinci ori mai multe decât cele noi şi cu 42% peste nivelul din întregul an 2016, arată datele APIA.

”Această situaţie este cauzată de eliminarea de la 1 februarie a.c. a Timbrului de Mediu. Din punct de vedere al vechimii acestora, remarcăm o dublare a numărului de autoturisme mai vechi de 10 ani, nou intrate în parcul naţional,  respectiv peste 326.000 de astfel de autoturisme nou intrate în 2017 faţă de numai cca. 168.000 în 2016”.

În ceea ce priveşte autoturismele noi, livrările au crescut cu 13,4%, respectiv 105.857 unităţi, reprezentând 83% din totalul înmatriculărilor de autovehicule.

Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele zece luni din 2017, o creştere generală de 10,9%, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2016, la un total de 127.509 unităţi.

Vânzările de autoturisme au fost, ca şi în anii precedenţi, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 65% (vs. 35% pers. fizice). Comparativ cu primele 10 luni din 2016, este de remarcat faptul că au crescut atât ponderea, cât şi volumul achiziţiilor realizate de către persoane fizice: ponderea, de la 31% la 35%, iar volumul, cu 30% (procent mult superior creşterii generale a pieţei la 10 luni, respectiv +13,4%).

”Aceste cifre ne arată faptul că, practic, vânzările de autoturisme noi au crescut în special datorită achiziţiilor realizate de către persoanele fizice, a căror detaşare de Programul “Rabla” a fost tot mai evidentă în ultimele luni”.

APIA nu include în statistici şi date privind producţia naţională şi exportul, dispunând de informaţii incomplete de la producătorii locali. Asociaţia menţionează că Ford România a realizat la fabrica de la Craiova primele unitati EcoSport (128 unitaţi), ajungând astfel pe primele 10 luni din 2017 la un total de 41.022 unităţi (+17,4%) faţă de perioada similară din 2016.

De asemenea, Roman Braşov a produs 18 camioane, urmând să ajungă la 33 unităţi pe întregul an, în condiţiile în care în aceeaşi perioadă a anului trecut nu a realizat niciun autovehicul.

”Consemnăm pentru cele două mărci un total la 10 luni de 41.055 unităţi, în creştere cu 17,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, marea lor majoritate (40.947 unitati) fiind exportate. In aceste condiţii, exportul realizat de către Ford înregistrează, în primele 10 luni din 2017, o creştere  consistentă, de 17,7%, comparativ cu aceeaşi perioadă din anul trecut”.

La capitolul livrări de autovehicule noi, autoturismele sunt pe primul loc, urmate de vehiculele comerciale (marfă şi persoane), cu o crestere de 0,3%.

Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 34.900 unităţi, urmată de către Volkswagen, cu 12.798 unităţi, Ford 10.170 unităţi, Renault 10.137 unităţi şi Skoda 9.533 unităţi. In ceea ce priveste categoria de vehicule comerciale uşoare (inclusiv minibuse), după 10 luni, primul loc este ocupat de catre Ford (3.220 unităţi), cu o creştere de 36,1%, urmat de Dacia (2.745 unităţi, +10,7%) şi Mercedes (1.828 unităţi, +15,8%).

La autoturisme, în funcţie de volumele livrate, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 32.155 unităţi (30,4% cotă de piaţă, pe un volum în creştere cu 11,5% faţă de 2016), urmată de Volkswagen cu 11.388 unităţi (10,8% cotă de piaţă, volume în creştere cu 15,2% faţă de 2016); Skoda 9.533 unităţi (9,0% din total piaţă, volume în creştere cu 12,4%); Renault 8.601 unităţi (8,1% cotă de piaţă, volume mai mari cu 28,0%); Ford 6.950 unităţi (6,6% din total piaţă, volume în creştere cu 24,1%); şi Opel cu 5.119 unităţi (4,8% din total piaţă, volume mai mari cu 18,4%).

Pe modele, cu cele 13.234 unităţi vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele zece luni din 2017, urmat de Dacia Sandero cu 7.100 unităţi, Dacia Duster 6.747 unităţi, Skoda Octavia 4.043 unităţi şi Renault Clio, 3.221 unităţi.

Analizând segmentarea pe clase, observăm o evoluţie mixtă, majoritatea segmentelor înregistrând creşteri, unele chiar importante (SUV +25,8%, Clasa E +18,2%, Clasa B +17,4%), Clasa C +10,5%, Clasa F +6,3% si Sport +2,8%, iar altele, scăderi, unele semni ficative (MPV -28,7%), Clasa A -2,6% si Clasa D -0,9%.

In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzină domină în ultimii doi ani piaţa, având o pondere de 51,4% din total în acest an, în uşoară  creştere comparativ cu ponderea pe care o aveau după primele 10 luni din anul trecut (50,9%).

In ceea ce priveşte gradul de penetrare pe marcă şi model al celor două categorii, remarcăm faptul că în cazul livrărilor de autoturisme cu motoare pe benzină, 5 mărci şi, respectiv, 9 modele dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute au o pondere peste această medie (51,4%), în timp ce la motorizările diesel, 9 din primele 10 mărci şi, respectiv, 6 modele au o pondere peste cea a acestei categorii (46,6%).

In ceea ce priveşte autoturismele “verzi“ (electrice şi hibride), acestea au ajuns la o pondere de 2,0% din totalul livrărilor realizate în primele zece luni ale lui 2017. Chiar dacă volumele sunt (încă) foarte mici, creşterile sunt importante, atât la cele electrice (+186,4%), cât şi cele hibride (+143,0%) şi arată faptul că există un potenţial important de creştere a acestei categorii de autoturisme care, stimulată corespunzător (aşa cum este astăzi), va realiza volume importante, contribuind, astfel, la reducerea poluării generate de traficul auto.

In funcţie de culoarea preferată, alb şi gri domină în continuare cererea, acestea

înregistrând 30,9% şi respectiv, 24,9% din totalul preferinţelor. Urmează albastru cu 14,5% şi negru cu 10,1%.

O altă analiză de interes este şi evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4x4).

Acestea reprezintă 21,2% din totalul livrărilor realizate în primele 10 luni din 2017, pe un volum total de 22.488 unităţi, în creştere cu 17,2% faţă de 2016 (peste creşterea medie a pieţei, +10,9%).

In funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia se prezintă astfel: 28,3% sunt de provenienţă autohtonă, 22,5% sunt fabricate în Germania (multe însă cu componente din România), 10,9% în Cehia; 8,1% în Spania şi 7,4% în Turcia.

In acest context, comparativ cu anul 2016, livrările de autoturisme din producţia

autohtonă au crescut în anul 2017 cu 11,3%, iar cele provenite din import, cu 14,2%.

Pe plan european, în primele 10 luni se înregistrează o creştere generală de +3,9%. Cele mai mari pieţe (care împreună acoperă cca. 3/4 din totalul Statelor Membre UE), sunt, în continuare, în teritoriul pozitiv, cu exceptia UK (-4,6%), înregistrând după primele 10 luni din 2017 următoarele evoluţii: Franţa +4,8%, Germania +2,3%, Italia +8,9%, Spania +7,3%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO