Auto

BMW a aniversat 40 de ani de Seria 3 în cadrul Concursului de Eleganţă de la Sinaia

galerie foto

galerie foto

Autor: Bogdan Alecu

29.06.2015, 18:40 271
 

BMW, în calitate de partener al Concursul de Eleganţă Sinaia 2015, a marcat aniversarea a 40 de ani de BMW Seria 3. Concursul dedicat automobilelor de epocă este cel mai important eveniment dedicat automobilelor de epocă în acest an, beneficiază de un decor deosebit – domeniile Palatului Peleş, şi de patronajul MS Regele Mihai I al României.

„Acest parteneriat ne onorează, suntem mândri să putem fi parte într-un proiect încărcat de tradiţie, care beneficiază de o participare valoroasă, un decor remarcabil şi parteneri de marcă. Ne bucurăm să putem prezenta aici şi puţin din istoria mărcii. Putem astfel marca încă o dată 40 de ani de la debutul BMW Seria 3, un model esenţial al mărcii,” a declarat Alexandru Şeremet, manager de comunicare BMW Group România.

Aflat la cea de-a şasea generaţie, BMW Seria 3 este cel mai de succes model al mărcii. în prezent mai bine unul din patru modele vândute la nivel global este un Seria 3. Cu tracţiune spate, distribuţia perfectă de mase 50:50 şi motorizări de excepţie, BMW Seria 3 a fost mereu un etalon în segment pentru plăcerea de a conduce.

Mai mult, în concursul oficial a fost înscris şi un model BMW 1602, cel care a fost considerat predecesorul linie de modele BMW Seria 3. BMW 1602 a fost dezvoltat la propunerea celebrului Max Hoffman, cel care se ocupa de la importurile mărcii în Statele Unite. Acesta a recunoscut potenţialul pentru un sedan cu două uşi, sportiv şi accesibil. Modelul era bazat de o versiune a celebrului motor al mărcii M10, dezvoltat de Alex von Falkenhausen, cu un bloc cu patru cilindrii în linie. Acesta avea să fie, în diverse versiuni îmbunătăţite de-a lungul vremii, unul din cele mai longevive modele ale vremii. Dezvoltat în perioada în care şef de design al mărcii era Wilhelm Hofmeister, BMW 1602 prezintă multe din detaliile moderne de design BMW, precum integrarea farurilor rotunde în grila, linia mediana de contur sau celebra curbă „Hofmeister” a montantului C.

Concursul de Eleganţă de la Sinaia este organizat, ca în fiecare an, de Retromobil Club România (R.C.R.), sub înaltul patronaj al MS Regele Mihai I al României şi cunsprijinul Primăriei Sinaia şi al Muzeului Naţional Peleş. În forma modernă, evenimentul se află la a cincea ediţie.

După şase generaţii Seria 3 a demonstrat că este cea mai de succes poveste a mărcii: aproape unul din trei modele vândute de BMW la nivel mondial vin din această gamă.

Istoria Seriei 3 începe la începutul anilor 1960, când după o perioadă de dificultăţi financiare, BMW se reorganizează cu sprijinul financiar al familiei Quandt, care devine acţionar majoritar. Compania pregăteşte primul studiu de piaţă amplu în care indentifică un segment de piaţă optim pentru dezvoltare: automobile cu perfromanţe sportive, poziţionate ca preţ sub modelele sport dedicate. Apare astfel „Noua Clasa”, cu BMW 1500, BMW 1800 şi BMW 200 şi se pun primele baze liniei moderne de modele BMW.

Şeful de design de la acea vreme, Wilhelm Hofmeister, defineşte multe din caracteristicile modelelor BMW moderne: caroseria cu console scurte, capota cat mai lungă şi habitaclul împins în spate, farurile rotunde încadrate în grilă, curbura Hofmeister a montantului C, linia media orizontală care dă dinamism caroseriei.

Idea unui sedan sportiv, de dimensiuni mai mici şi foarte agil vine din partea lui Max Hofman, cel care deţinea compania de import BMW în USA. Astfel, la Salonul Auto de la Geneva, în 1966, se lansează BMW 1602 şi se pun bazele gamei de modele „’02” (va include şi BMW 1802 şi BMW 2002), predecesorul BMW Seria 3.

Nouă ani mai târziu, în cadrul Salonului Auto de La Frankfurt, în septembrie 1975, se lansează prima generaţie a BMW Seria 3. Debutează şi o caracteristică importantă de design, care avea să definească de atunci înainte modele mărcii: bordul orientat spre şofer. Doi ani mai târziu, în 1977, BMW Seria 3 devine primul model din segment disponibil cu un motor de şase clindrii în line. Urmează o serie lungă de invoaţii, care include sisteme de injecţie şi management al motorului, tracţiune integrală, modele diesel pefromante, folosirea materialelor uşuare, precum aluminiu sau magneziu. Tot BMW Seria 3 a fost la baza BMW M3, modelul care s-a dovedit cel mai de succes touring car din istorie, numai prima generaţie BMW M3 înregistrând peste 1.500 de victorii în diverse curse pe mapamond. şi pentru amatorii de palmares trebuie amintit un alt moment istoric: un BMW Seria 3 320d avea să fie primul automobil diesel care obţinea un succes major pe circuit: victoria în cursa de 24h Nürburgring.

Gama de motoare pentru BMW Seria 3 se prezintă mai diversă şi mai eficientă aşa cum nu a fost vreodată în istoria de 40 de ani a modelului. Clienţii pot opta pentru 13 tipuri de motorizări (5 benzină şi 7 diesel) cu puteri cuprinse între 136 CP pentru 318d (primul model din gamă propulsat de un motor de trei cilindri, în premieră pentru BMW Seria 3) şi 431 CP pentru BMW M3. Cu o putere de 163 CP şi emisii de 99 g per km (în versiunea echipată cu o cutie automată), BMW Seria 3 320d EfficientDynamics Edition este cel mai eficient model al mărcii din istorie, cu un raport putere-performanţe remarcabil.

Cea mai semnificativă caracteristică din cele pe care le prezintă gama de motoare este echilibrul deosebit dintre performanţă şi consumul de combustibil pentru performanţe best in class atât în ceea ce priveşte dinamisimul, cât şi emisiile.

Eficienţă şi dinamică - aceste două caracteristici au fost definitorii pentru BMW Seria 3 de-a lungul celor 40 de ani de istorie. Chiar şi prima generaţie a acestei limuzine de clasă medie a reuşit să degaje entuziasm datorită performanţelor sportive, o caracteristică specială pentru segmentul limuzinelor compacte din perioada aceea, şi, în acelaşi timp, să convingă graţie economiei de combustibil pe care o făcea. Astăzi, BMW Seria 3 datorează aceste rezultate excepţionale pachetului de măsuri BMW EfficientDynamics şi a tehnologiilor BMW TwinPower Turbo pentru motoare, oferit standard la toate modelele din gamă.

Este bine ştiut că povestea de succes pe care a cunoscut BMW Seria 3 din 1975 şi până în prezent a fost influenţată de numeroase inovaţii din care atât performanţele, cât şi economia de combustibil au avut de câştigat. Un exemplu clar demonstrează modul în care s-a dezvoltat ingineria transmisiei şi cât de semnificative au devenit aceste modificări de-a lungul timpului: în timp ce un model BMW 324d din 1985, cu o putere de 86 CP, avea un consum de 6,9 litri de motorină pe o distanţă de 100 km, în ciclu mixt, cel mai recent vârf de gamă Seria 3 diesel, BMW 340d, cu tracţiune integral, are o putere mai mare cu 227 CP, dar consumă cu 1,8 litri mai puţin pe aceeaşi distanţă, chiar dacă automobilul este mai mare, mai greu (pentru a îndeplini cele mai exigente nrome de siguranţă) şi foloseşte tracţiunea integrală.

Un predecesor de-al actualei Serii 3, BMW 328, marca punctul culminant al ediţiei din 1940 a cursei Mille Miglia. Acesta a fost nu numai unul dintre cele mai frumoase automobile sport din perioada interbelică, ci şi cel mai de succes model sport pe circuitele Europei în anii '30. Combinaţia între ţinută de drum remarcabilă şi puterea impresionantă a motorului l-au făcut să fie dorit de mulţi piloţi şi să ofere clienţilor privaţi sentimentul pur al condusului unui roadster.

Modelul care a marcat destinul mărcii a fost popular şi în scena motorsportului românesc. Petre Cristea a semnat cu BMW 328 victorii internaţionale remarcabile şi este prezentat la loc de cinste în cadrul muzeului BMW din München. Mulţi alţi piloţi români aveau să participe cu succes în competiţii naţionale, faimosul Alexandru Papană stabilea recordul Bucureşti-Braşov în numai o oră şi 38 de minute. în acelaşi timp, în perioada internaţională a marelului premiu al Bucureştiului (1937-1939), de fiecare dată un BMW 328 a triumfat la cel puţin o categorie.

Modelul care a semnat cea mai importantă victorie de până atunci a BMW, cursa Mille Miglia în 1940, are o poveste cu adevărat spectaculoasă. Pierdut şi regăsit de mai multe ori, inclusiv în Statele Unite, acum este prezentat la loc de cinste muzeul BMW din München, alături de performanţele lui Petre Cristea.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO