CAMPANIE ZF

Când vom avea linie de metrou spre aeroportul Henri Coandă (Otopeni)?

vineri, 00:05 Autor: Mirabela Tiron

Magistrala 6 de metrou, ce ar trebui să lege Bucureştiul de aeroportul din Otopeni, un proiect estimat la 1,3 mld. euro, zace de şase ani pe hârtie.
 
Linia de metrou ce ar trebui să lege Bucureştiul de aeroportul Henri Coandă (Otopeni), respectiv Magistrala 6, un proiect major de investiţii, zace de şase ani pe hârtie, cu „documentaţie aflată în revizuire”, dar promisiuni că va fi gata până în 2020.  În ce stadiu se află acest proiect şi când vom putea ajunge la aeroportul din Otopeni direct cu metroul?
 
„În prezent, se află în derulare procedura de atribuire a contractelor pentru exproprieri ale terenurilor care se află pe culoarul Magistralei 6 de metrou. De asemenea, documentaţia pentru atribuirea contractului de lucrări se află în faza de revizuire, în acord cu prevederile Contractului Naţional”, au transmis către ZF oficialii Metrorex, compania care administrează metroul bucureştean. Pe hârtie proiectul avansează, dar pe teren nu este vizibilă nicio mişcare din 2011, an în care a fost semnat contractul de consultanţă, proiectare şi asistenţă tehnică şi în care Metrorex spune că a fost demarat obiectivul de investiţii. Metrorex a încheiat la finele lui 2011 un contract de 66,6 milioane euro cu asocierea Padeco (Japonia)/Oriental Consultants (Japonia)/Metroul SA România/Seneca Group International/Systra (Franţa) pentru consultanţă la legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Henri Coandă. Proiectul Magistralei 6 de metrou prevede un traseu de 14,2 km şi cuprinde 12 staţii, respectiv staţia 1 Mai (existentă), Pajura, Expoziţiei, Piaţa Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa, Tokio (în apropiere de mallul Băneasa), Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Brătianu, Aeroport Otopeni. Magistrala 6 de metrou ar urma să asigure o capacitate de transport de 50.000 călători pe oră şi sens.
 
„Valoarea investiţiei în linia de metrou ce va lega Capitala de aeroportul Otopeni este de aproximativ 1,3 miliarde de euro (cu TVA inclus)”, a mai transmis Metrorex. Magistrala 6 se va face cu fonduri europene şi fonduri de la Banca Japoneză pentru Cooperare Internaţională. Ideea unei linii de metrou care să lege Bucureştiul de Aeroportul Otopeni a fost anunţată prima oară în 1999.
 
La finalul anului trecut, Ministerul Transporturilor, în calitate de Organism Intermediar pentru Transport,  a aprobat şi transmis la Comisia Europeană, cererea de finanţare pentru proiectul numit  „Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni)”. Tot la finalul anului trecut, Felix Stroe, ministrul transporturilor, declara într-o şedinţă de guvern că magistrala M6 de metrou (1 Mai -Otopeni) „va fi finalizată cu siguranţă până în anul 2020“.
 
De altfel,  finalizarea până în 2020 a legăturii reţelei de metrou cu aeroportul Henri Coandă este o condiţie impusă de UEFA, dat fiind faptul că România va fi gazdă pentru desfăşurarea Campionatului European de Fotbal. Pe stadionul Arena Naţională din Capitală vor fi găzduite patru meciuri.
 
Oficialii Metrorex nu au înaintat o dată a finalizării proiectului, ci au menţionat doar că termenul de finalizare a Magistralei 6 de metrou este de 48 luni de la data semnării contractului de execuţie. În realitate, termenele de pe hârtie nu sunt respectate, drept dovadă întârzierile înregistrate la alte proiecte, precum linia de metrou din Drumul Taberei (proiectul Magistrala 5 Drumul Taberei - Pantelimon).
 
Linia de metrou ce ar lega reţeaua de metrou a Capitalei cu aeroportul Otopeni ar putea contribui la dezvoltarea zonelor din proximitatea staţiilor de metrou, în condiţiile în care traficul de suprafaţă este din ce în ce mai congestionat, iar transportul public de suprafaţă este deficitar. În prezent, la câţiva kilometri de aeroport există o linie de cale ferată, care nu a fost însă prelungită până în zona aeroportului, deşi ar fi implicat o investiţie mai mică decât proiectul Magistrala 6.
 
La nivelul Capitalei, lungimea reţelei de metrou este de aproape 70 de kilometri, distribuiţi pe patru linii magistrale şi 51 de staţii.
 
 
Ce etape au fost bifate în proiectul Magistrala 6?
 
♦ Aprobarea indicatorilor tehnico-economici revizuiţi ai proiectului prin Hotărâre de Guvern nr. 930/08.12.2016
 
♦ Aprobarea coridorului de expropriere a proiectului prin H.G. 496/13.07.2017
 
♦ Elaborarea documentaţiei de finanţare a proiectului din fonduri europene nerambursabile în cadrul P.O.I.M. 2014-2020
 
♦ Obţinerea Acordului de Mediu
 
♦ Publicarea în SEAP a anunţului de participare pentru procedura de atribuire a serviciilor de consultanţă pentru exproprieri
 
♦ Aprobarea de către Ministerul Transporturilor, în calitate  de Organism Intermediar pentru Transport, a cererii de finanţare a proiectului, finanţat din fonduri europene nerambursabile în cadrul P.O.I.M. 2014-2020 şi transmiterea acesteia către Comisia Europeană.
 
 
Sursa: Metrorex

 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 12.01.2018

 
Cuvinte cheie:
otopeni
, metrou
, aeroport
, henri coanda
, proiect
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide