Auto

Cât de periculoase pot fi anvelopele de iarnă utilizate la peste 7 grade Celsius?

Cât de periculoase pot fi anvelopele de iarnă utilizate la peste 7 grade Celsius

Autor: Bogdan Alecu

04.11.2011, 15:49 20658

Majoritatea şoferilor s-au grăbit până la data de 1 noiembrie să-şi monteze anvelope de iarnă în condiţiile în care legislaţia în vigoare prevede amenzi în cazul în care aceştia ar fi surprinşi pe cheaţă, polei sau zăpadă cu anvelope necorespunzătoare - adică fără marcajul "M plus S", dar este neapărat un lucru bun? Fiecare tip de anvelopă este proiectată pentru a rula într-un anumit mediu, iar utilizarea unei anvelope de iarnă la temperaturi de peste şapte grade Celsius sau chiar 15-20 de grade cum a fost cazul ultimelor zile poate avea un efect invers celui scontat.

"Distanţele de frânare sunt afectate serios dacă anvelopele de iarnă sunt utilizate la temperaturi de peste şapte grade Celsius. Compoziţia anvelopelor de iarnă devine din ce în ce mai moale pe măsură ce temperaturile cresc. Acest lucru înseamnă distanţe mai mari de frânare, instabilitate şi manevrabilitate mai slabă - la fel cum în cazul anvelopelor de vară compoziţia devine prea tare la temperaturi joase şi maşina frânează mai greu sau derapează mai uşor" spune Tudor Bratu, redactorul-şef al revistei ProMotor.

Astfel, cu toate că suntem deja dincolo de termenul limită dat de autorităţi, dacă nu se circulă pe drumuri de munte, sau într-un mediu în care temperaturile au scăzut măcar sub 10 grade Celsius, nu este recomandabil să echipăm autoturismul cu anvelope de iarnă. Mai mult, dacă se rulează au anvelopa de iarnă pe distanţe lungi şi temperaturi ridicate, acestea se vor uza prematur iar când vor fi utilizate din nou în condiţii de vreme rece acestea nu vor mai fi la fel de eficiente.

Un alt aspect al anvelopelor de iarnă neluat de mulţi în calcul este creşterea consumului de carburant.

"Nu pot spune cu exactitate care este diferenţa de consum, însă ce am observat din testele efectuate este că există o creştere medie a consumului de 0,5 litri la 100 km parcurşi. Pe de altă parte, având în vedere că discutăm de sezonul rece trebuie luat în calcul şi faptul că motorul se încălzeşte mai greu iar consumatorii au nevoie de mai mult curent şi implicit o sarcină în plus pentru motor", a spus Bratu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO