Auto

Ce se întâmplă cu marii constructori auto dacă dispare zona euro? Ce mărci ar avea de câştigat din dispariţia monedei unice

Ce se întâmplă cu marii constructori auto dacă dispare zona euro? Ce mărci ar avea de câştigat din dispariţia monedei unice

Autor: Bogdan Alecu

02.01.2012, 13:03 1359

Automobilele Volkswagen Golf şi Fiat Panda au o istorie mai lungă decât cea a Uniunii Europene, dar posibila dispariţie a monedei unice ar putea însemna un dezastru pentru una şi o veste bună pentru cealaltă, scrie publicaţia Automotive News Europe.

"Dacă acest lucru s-ar întâmpla, nu există câştigători printre constructorii auto. Dar sunt diferite grade de a pierde, iar totul depinde de piaţa internă a fiecăruia", spune Alexander Law, şeful firmei de consultanţă Xerfi Global din Paris.

O dispariţie a euro ar readuce în cadru o marcă germană mai puternică decât moneda unică, ceea ce ar duce imediat la o creştere a costurilor de producţie şi implicit un preţ mai mare la export pentru constructorii germani. Pe de altă parte, un Fiat ar deveni mult mai atractiv deoarece o liră italiană mai slabă ar însemna un preţ mai mic pentru maşinile produse în Italia. Executivii de la VW, Fiat, Renault sau PSA Peugeot Citroen nu au dorit să discute acest subiect, dar un manager de la un alt constructor german a declarat că se pregăteşte să informeze investitorii despre un plan de urgenţă în cazul în care acest lucru s-ar întâmpla.

"Nici nu vreau să-mi imaginez aşa ceva. Nu cred că s-ar putea întâmpla", a spus Norbert Reithofer, CEO al BMW Group. "Puteţi să plănuim oricât doriţi. Acestea sunt mişcări seismice atât de mari întât niciun plan nu ar funcţiona", a spus Sergio Marchionne, şeful Fiat şi Chrysler.

Companiile auto s-ar confrunta cu un noi calcule pentru fiecare uzină, produs, furnizor şi piaţă. Spre exemplu, dacă Franţa ar rămâne într-o zonă euro mai mică, Peugeot şi Renault ar trebui să reducă costurile în uzinele din ţară în timp ce fabricile din Spania ar deveni mai competitive.

În 2010 Volkswagen, cel mai mare constructor european a exportat aproape jumătate din cele 2,12 milioane de maşini produse în Germania. O marcă germană puternică ar afecta direct exporturile către pieţe precum cea chineză sau cea nord-americană.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO