Auto

Consiliul Concurenţei: Monitorul preţurilor la carburanţi, bazat pe investigaţii, va urma modelul german

Consiliul Concurenţei: Monitorul preţurilor la...

Autor: Dan Straut, Mediafax

18.10.2017, 18:22 169

Guvernul a aprobat Memorandumul privind crearea unui sistem de monitorizare a preţurilor pentru carburanţi. „Pentru realizarea acestei aplicaţii trebuie creată o bază de date care să conţină lista tuturor companiilor care comercializează carburanţi, amplasarea geografică a benzinăriilor deţinute de fiecare, tipurile de carburanţi (benzină şi motorină) comercializate în fiecare benzinărie, preţurile la pompă practicate”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Ca urmare, „intenţionăm amendarea corespunzătoare a Legii concurenţei, astfel încât să se creeze cadrul legal în baza căruia să putem solicita date şi informaţii companiilor active pe piaţă, ceea ce va permite şi monitorizarea activă a preţurilor practicate de companiile petroliere”, a spus preşedintele CC.

Urmând exemplul Autorităţii de Concurenţă din Germania, „Consiliul Concurenţei va permite accesul la baza de date, în anumite condiţii, şi a altor dezvoltatori de aplicaţii similare, astfel încât consumatorii să aibă la dispoziţie mai multe platforme care vor oferi facilităţi diferite”, precizează instituţia.

La începutul acestui an, Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie sectorială pe piaţa comercializării de carburanţi auto, având în vedere rigiditatea observată a preţurilor la comercializarea cu amănuntul a carburanţilor în România. Acest fenomen a fost constatat din evoluţia comparativă a preţurilor practicate în România şi a mediei preţurilor la nivel european, dar şi din felul în care au evoluat preţurile interne raportat la modificările cotaţiilor internaţionale la produsele petroliere.

„În cadrul acestei investigaţii, se analizează o gamă largă de date şi informaţii de la companiile care acţionează pe această piaţă, inclusiv evoluţia preţurilor cu amănuntul la carburanţi. Ca urmare, companiile trebuie să transmită Autorităţii date şi informaţii referitoare la factorii care influenţează nivelul preţurilor cu amănuntul pentru carburanţii auto (benzină şi motorină) comercializaţi în România, dar şi cu privire la alte aspecte, cum ar fi stocurile minime”.

Autoritatea de Concurenţă reaminteşte că a instrumentat şi a sancţionat două cazuri de înţelegeri de tip cartel pe piaţa carburanţilor (6 companii petroliere au fost sancţionate cu peste 200 de milioane de euro, Consiliul Concureţei câştigând procesele cu acestea; 3 companii din domeniul comercializării angro de carburanţi au fost amendate cu aproximativ 3,7 milioane euro).

De asemenea, Consiliul Concurenţei a elaborat un set de recomandări pentru stimularea concurenţei pe piaţa carburanţilor, principalii beneficiari fiind consumatorii finali.

În acest context, „una din propunerile Consiliului Concurenţei era eliminarea barierelor la intrarea pe piaţa carburanţilor, respectiv simplificarea procedurilor de înfiinţare a staţiilor de distribuţie. În acest fel, ar creşte presiunea concurenţială asupra companiilor active pe această piaţă”, a mai menţionat Consiliul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO