Auto

Constantin Stroe la ZF Live: Fără investiţii străine în industria de automobile, România ar fi dispărut definitiv de pe harta producţiei de maşini din Europa

Autor: Cătălina Butan

25.04.2013, 13:31 556

Decizia de investiţie a grupului german Dailmer, unul dintre cei mai mari constructori auto la nivel mondial, în extinderea producţiei de cutii de viteze de la Sebeş, aduce un plus extraordinar economiei României, consideră Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia şi preşedintele ACAROM, invitat în ediţia ZF Live, de joi, 25 aprilie.

Daimler AG va investi peste 300 de milioane de euro în extinderea uzinei de la Sebeş, parte a subsidiarei Star Transmission, unde vor fi produse vi­itoarele generaţii de cutii de viteze pentru autoturismele Mercedes-Benz, aceasta fiind cea mai mare investiţie anunţată în ultimii ani în producţia de componente auto.

Deşi investiţiile străine în 2011, 2012 au fost de doar 1,2-1,3 miliarde de euro, Constantin Stroe este optimist că investitorii îşi vor recupera încrederea în România, care un “potenţial uriaş încă nevalorificat” în ceea ce priveşte industria producătoare de automobile.

“Fără investiţii străine în industria de automobile, România ar fi dispărut definitiv de pe harta producţiei de maşini din Europa”, a spus Constantin Stroe la ZF Live.

 

Alte declaraţii ale lui Constantin Stroe la ZF Live:

►Cel mai important subansamblu al unei maşini este o cutie de viteze, mai complicat din punct de vedere tehnic, ca fabricaţie decât motoarele. Va fi pentru prima dată când se vor asambla cutii de viteze automate în România.

 

ZF: Cât durează să se ia o astfel de decizie?

 

►Cel puţin doi ani de zile. Costul mediu de forţă de muncă  în România este de  4,7 euro pe lună iar în Germania de 34 euro pe lună. Se iau însă în consideraţie şi alte aspecte: productivitatea pe angajaţ în industria de automobile în România. Noi stăm foarte bine la numărul de angajaţi comparativ cu ţările din Europa Centrală şi de Est dar stăm foarte prost la productivitate, la pregătirea profesională.

►Decizia de investiţie a lui Daimler în România aduce un plus extraordinar pentru economia României. E un magnet care atrage şi pe alţii.

►În materie de componente auto, România are un potenţial uriaş încă nevalorificat. Mă refer la distribuţia geografică. Potenţialul e partea de vest. În est, costurile de logistică sunt uriaşe.

►Din cele 12 miliarde de euro ale contribuţiei industriei auto în România ca cifră de afaceri în 2012, două treimi sunt din producţie de componente auto.

►Investiţia de la Sebeş are un avantaj chiar în condiţiile unor artere rutiere slabe. Cutia de viteze e un produs complex dar cu un gabarit limitat. Ele pot fi puse în containere şi livrate fabricilor din Vest.

►Fabrica de la Stuttgart nu poate să-şi mai dezvolte capacitatea de producţie, din raţiuni geografice. Nu mai au unde să-şi construiască hale. Însă va continua fabricaţia de serie, de prelucrarea a tuturor pinioanelor care intră într-o cutie de viteze, pe care le vor trimite în România, unde se vor asambla.

 

ZF: Ce impact are această investiţie asupra salariiilor din România?

►Dacă ar creşte salariul mediu în România ca urmare a acestei investiţii, ar dispărea raţiunea pentru care au venit să facă fabrica de asamblare aici.

►În România, 140.000 de oameni lucrează în industria de componente auto.

 

ZF: Ce a oferit statul român grupului Daimler pentru această investiţie?

►Statul român nu putea să ofere decât ce le oferă tutoror: ajutor de stat, care se face conform legislaţiei europene.  

►Fără investiţii străine în industria de automobile, România ar fi dispărut definitiv de pe harta producţiei de maşini din Europa

►Dacia este un vector de imagine extraordinar. Dacă această marcă, care era gată să se prăbuşească a ajuns să facă jocurile în piaţa vest-europeană de  automobile pe timp de criză înseamnă că în România există o capabilitate.      

 

ZF: Cu cine concurează România, pentru aceste investiţii?

►Am scăpat de Cehia şi de Polonia. Am rămas singuri. România este ultima zonă geografică de interes pentru investitorii din această industrie.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO