Auto

Daimler mai face o fabrică la Sebeş, unde va produce şi cutii de viteze „refurbished“

Anul trecut Star Transmission a urcat pe locul 10 în topul exportatorilor cu o producţie de 300.000 de cutii de viteze, cele mai multe cu şapte trepte, alături de 8 milioane de componente mici pentru cutii

Anul trecut Star Transmission a urcat pe locul 10 în topul exportatorilor cu o producţie de 300.000 de cutii de viteze, cele mai multe cu şapte trepte, alături de 8 milioane de componente mici pentru cutii

Autor: Bogdan Alecu

05.08.2016, 00:08 7283

Daimler dublează producţia de maşini în Ungaria, cu o investiţie de un miliard de euro, iar la noi va produce cutii de viteze „second-hand“.

Dintr-un buget de investiţii de peste 2 miliarde de euro anun­­ţat de Daimler anul acesta, România va atrage cea mai mică parte, în con­diţiile în care grupul german a ales să mai facă o fabrică la Sebeş în care va recon­diţiona cutii de viteze.

Reprezentanţii Daimler nu au comu­nicat valoarea investiţiei, dar ea nu trece de 100 mil. euro, potrivit estimărilor ZF.

Pe lângă uzina de transmisii automate cu nouă trepte, inaugurată în primăvăra acestui an, Daimler a demarat la Sebeş construcţia unei noi fabrici în care se vor „reconstrui“ cutii de viteze, pentru a fi vândue ulterior ca piese de schimb.

„Daimler AG extinde unităţile de producţie în România prin înfiinţarea unui proiect nou în Sebeş, care vizează o unitate de producţie în care se vor recondiţiona cutii de viteze primite de la dealeri, folosind cele mai noi tehnologii din domeniul automotive. Beneficiarul final va fi  departamentul Daimler Global Services & Parts, iar inaugurarea va avea loc în anul 2017“, au spus reprezentanţii grupului german. Oficialii germani nu au comunicat investiţia realizată, însă aceasta vine la câteva luni de când nemţii au cumpărat teren lângă fabrica actuală.

Această activitate de recondiţionare este diferită de cea din producţia de serie şi necesită mai multă muncă manuală decât automatizată care presupune: demontarea cutiilor, curăţarea pieselor componente cu ajutorul utilajelor, verificarea acestora şi înlocuirea celor defecte. După remontare cutiile trec printr-o verificare strictă pe standurile de probă identică cu cea din liniile de producţie.

„Principalele motive pentru alegerea locaţiei din Sebeş sunt: oportunităţile de extindere pe care le oferă localizarea geografică a companiei, experienţa acumu­lată pe parcursul celor 15 ani de dezvoltare şi funcţionare, conexiunile deja existente cu diferiţi furnizori, dar şi beneficiile existente din punct de vedere logistic“, au spus oficialii companiei.

Dezvoltarea extrem de lentă a infra­struc­turii rutiere şi feroviare, alături de lipsurile din învăţământ şi nerespectarea promisiunilor în materie de autostrăzi făcute de politicieni au dus România în situaţia de a ajunge să atragă investiţii în zona de piese remanufacturate, în timp ce Ungaria să atragă din partea Daimler cea mai mare invesitiţie de tip greenfield realizată vreodată în ţara vecină. Astfel, numai anul acesta Daimler a anunţat iniţial o investiţie de 580 mil. euro în extinderea actualei uzine auto din Kecskemét, pentru ca ulterior să anunţe una de 500 mil. euro într-o uzină de motoare în Polonia, iar în urmă cu o săptămână nem­ţii au mai anunţat înă o investiţie de 1 miliard de euro în Ungaria. Noua investiţie vizează o nouă uzină auto la Kecskemét ce va include 2.500 de noi locuri de muncă.

HIPA, Agenţia ungară de promovare a investiţiilor, spune că „un alt motiv pentru care Daimler a ales Kecskemét este exce­lenta comunicare cu guvernul maghiar şi auto­rităţile locale. În cursul implementării proiectului, HIPA a furnizat coordonarea ne­ce­sară şi suport şi a acţionat ca un me­diator între guvern şi Mercedes-Benz. Pro­iectul va implica o dezvoltare semnificativă a infrastructurii locale“.

În România, în 2014, atunci când Daimler a anunţat investiţia de 300 mil. euro la Sebeş, premierul de atunci, Victor Ponta, le-a promis nemţilor că până în 2015 vor circula pe autostradă de la Sibiu până în Ungaria. Astăzi, la aproape doi ani şi jumătate de atunci tot nu se circulă neîntrerupt pe autostradă de la Sebeş la Sibiu, din cauza problemelor de pe tronsonul Sălişte-Cunţa iar autostrada până la Nădlac va fi gata fără întreruperi undeva spre 2020, din cauza problemelor de pe Lugoj-Deva.

Anul acesta, Daimler AG, prin diviziile locale Star Transmission şi Star Assembly, poate urca în top trei exportatori odată cu demararea producţiei la Sebeş a noii cutii automate de viteze cu 9 trepte, 9G-Tronic. Compania Star Transmission a urcat anul trecut pe locul 10 de pe 84 în top exportatori doar cu producţia cutiilor automate cu cinci trepte pentru utilitare şi şapte trepte pentru modelele compacte.

Compania a demarat în acestă lună producţia noii cutii de viteze, iar până la finalul anului producţia se va tripla, cel puţin. În prezent la Sebeş sunt 120.000 mp suprafaţă de producţie, iar la Cugir 25.000 mp. Din suprafaţa actuală de 120.000 mp, hala nouă pentru cutia cu nouă trepte are 80.000 mp.

Anul trecut Star Transmission a urcat pe locul 10 în topul exportatorilor cu o producţie de 300.000 de cutii de viteze, cele mai multe cu şapte trepte, alături de 8 milioane de componente mici pentru cutii.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO