Auto

De ce vrea Ministerul Mediului cu tot dinadinsul să ne transforme în “cimitirul auto” al Europei

De ce vrea Ministerul Mediului cu tot dinadinsul să ne...

Autor: Bogdan Alecu

21.10.2016, 18:43 4847

Ţările vest-europene şi-au propus susţinerea fără rezerve a maşinilor “verzi”, motiv pentru care vor să elimine treptat dieselurile şi să încurajeze motoarele eficiente pe benzină cu tehnologie nouă alături de hibride şi electrice. De ce? Pentru că dieselurile emit particule cancerigene şi poluează foarte mult, indiferent de norma de poluare, iar pentru a trece la Euro 7, costă atât de mult, încât nu va renta. Tocmai pentru că motoarele diesel şi cele pe benzină, chiar şi cu cea mai nouă tehnologie, rămân verzi atât timp cât proprietarul respectă reviziile, statele dezvoltate vor să încurajeze cât mai mult maşinile electrice.

Germania este un model, iar într-un oraş german nu ai voie decât cu o maşina cu sticker verde, de cele mai multe ori Euro 4 sau mai sus. De ce? Pentru că germanii ţin foarte mult la sănătatea lor, dar şi a celorlalţi. Francezii au dus însă acest lucru la următorul nivel şi vor să interzică accesul dieselurilor în Paris. De ce toate acestea? Din cauza faptului că aceste maşini poluează şi emit un miros neplăcut. Cine a mers pe Magheru sau Calea Victoriei la o oră de vârf înţelege exact despre ce este vorba deoarece este deranjat de mirosul poluării specifice maşinilor diesel.

De ce se vând şi de ce există un apetit mare pentru dieseluri? Datorită consumului redus comparativ cu motoarele pe benzină, consum care este “compensat” de emisiile mai mari de noxe şi particule. Şi tocmai pentru că vesticii sunt sau vor fi obligaţi prin lege şi impozite să “scape” de acestea, preţurile la mâna a doua vor fi mici sau foarte mici, datorită ofertei mari. Franţa, Germania sau alte ţări au ales să-şi protejeze piaţa şi sănătatea oamenilor prin impozite aplicate maşinilor poluante, vechi sau cu emisii mari de noxe şi dioxid de carbon, astfel încât, posesorul unui astfel de automobil va fi “convins” să-l vândă pentru a cumpăra unul mai “verde”.

Care este rolul României? În acest moment, cel de “groapă de gunoi”. Singura barieră, însă tot mai slabă, era taxa de primă înmatriculare, transformată în 2013 în timbru de mediu care acum va trebui eliminat deoarece este considerat ilegal de către Comisia Europeană.

Taxa de primă înmatriculare, taxa de mediu, timbrul de mediu, indiferent de forma sa, toate au avut ca misiune împiedicarea intrării maşinilor poluante în România. De ce este o asemenea măsură necesară? Din cauza veniturilor mici pe care le are, în medie, un român, acesta nu va avea veniturile necesare achiziţia unui automobil nou. Aceste venituri reduse, limitează practic accesul populaţiei la maşini noi, puţin poluante şi sigure. În condiţiile în care transportul în comun este slab sau foarte slab dezvoltat, mai ales în zona rurală şi în zonele în care există populaţie cu venituri reduse, singura alternativă o reprezintă achiziţia unei maşini ieftine, cât mai ieftine.

Ce înseamnă o maşină ieftină, în Vest? De cele mai multe ori, “ofertele” cu preţuri mici sunt la maşini accidentate, cu foarte mulţi kilometri sau vechi şi poluante. Tocmai pentru că multe din acestea se vând la export, au preţuri mai mici, datorită ofertei mari.

În Vest, veniturile mari atrag, desigur, o putere de cumpărare mare, ceea ce se reflectă în vânzările de maşini noi, dar şi de automobile cu tehnologie cât mai nouă. Astfel, statele vest-europene “forţează” prin taxe şi impozite populaţia să cumpere maşini cât mai noi şi pe care să le menţină într-o stare tehnică cât mai bună. Celelalte se vând către Est.

Maşinile vechi şi poluante din Franţa, Germania sau alte ţări pe de-o parte şi lipsa oricărei taxe la import şi puterea redusă de cumpărare din România va atrage după sine un nou val de maşini vechi ce vor fi importate, iar traficul va deveni tot mai poluant şi mai nesigur Mai mult, în condiţiile în care mentenanţa unei maşini vechi este scumpă, multe sunt şi vor fi reparate cu piese second-hand sau contrafăcute în timp ce schimbul de ulei, injectoare, sau alte componente, va fi amânat pe o perioadă cât mai lungă.

Ştim ca Bucureştiul este în acest moment cea mai poluată capitală. Cât de poluată, nu se ştie pentru că nu se mai măsoară. Dar indiferent de oră şi loc, maşinile care scot fum negru sau albastru sunt întotdeauna prezente.

În acest context, după un deceniu de discuţii, actualul ministru al mediului, Cristiana Paşca Palmer, propune înlocuirea timbrului de mediu cu o nouă taxă introdusă în preţul carburantului şi un impozit anual în funcţie de norma de poluare.

Practic, prin propunerea de a introduce taxa în costul combustibilului Ministerul Mediului aruncă la coşul de gunoi miliardele de euro investite de producătorii auto în reducerea emisiilor de noxe şi a consumului de carburant din ultimii 25 de ani sau pune egal între un automobil nou Euro 6 şi unul vechi de 30 de ani. Trebuie subliniat că în ultimii 20 de ani, pe măsură ce maşinile au devenit tot mai grele datorită şasiului îmbunătăţit pentru a rezista cât mai bine în cazul unui accident, şi motoarele au devenit mai eficiente pentru a compensa creşterea în greutate. Astfel, acel automobil vechi consumă aproape la fel precum unul nou, sau cu numai 10-20% mai puţin.

Mai grav este că în România, în acest moment, se dezvoltă o “cultură” a poluării, în contextul în care românii, voluntar, îşi fac maşinile mai poluante prin eliminarea componentelor care reduc noxele. Mai mult, serviceuri care fac aceste modificări ilegale îşi promovează la vedere serviciile, în timp ce Registrul Auto Român sau Ministerul Mediului nu au nicio reacţie în acest sens, cu toate că tocmai acestea două ar trebui să se îngrijească de starea tehnică a maşinilor, respectiv de nivelul poluării.

O maşină cu probleme la EGR (sistemul de recirculare a gazelor de eşapament prin care se reduce emisiile poluante de oxizi de azot) sau cu filtrul de particule eliminat este uşor de recunoscut în trafic – atunci când accelerează totul devine negru din cauza fumului gros eliminat pe ţeava de eşapament, iar multe dintre ele continuă să scoată acel fum negru şi la mers constant, pietonii şi ceilalţi participanţi la trafic fiind astfel nevoiţi să suporte gazul cancerigen. Coincidenţă sau nu, în România cel pulmonar este cea mai răspândită formă de cancer, responsabil pentru cele mai multe decese, anual fiind vorba de 8-9 mii de noi persoane cu această formă, iar numai în 2013 spre exemplu au murit aproape 9.000 de oameni din cauza cancerului pulmonar.

Ce este EGR-ul pe care mulţi români îl elimină? este un sistem ce resuce emisiile poluante de oxizi de azot NOx. Sistemul preia o parte din gazele arse din evacuare şi le introduce în admisie, unde se amestecă cu aerul proaspăt şi este introdus cu acesta în camera de ardere. Scopul sistemului este de a stopa mecanismul de formare al oxizilor. Pe de altă parte, prea multe gaze arse reziduale introduse în cilindru, afectează procesul de ardere şi implicit performanţele automobilui, implicit acesta fiind şi motivul pentru care mulţi aleg intervenţiile asupra EGR-ului.

De asemenea, sunt unii care au eliminat inclusiv catalizatorul, motiv pentru care din Euro 4 sau 5 s-au dus direct în non-euro.

Din păcate Registrul Auto Român opreşte selectiv pentru control în trafic, iar la aproape două milioane de maşini, aflate în trafic în Bucureşti şi Ilfov, sunt numai patru laboratoare mobile. Pe de altă parte, Ministerul Mediului cheltuieşte anual zeci de milioane de euro – numai anul trecut a investit peste 37 mil. euro în programul Rabla pentru a casa maşini vechi, dar care de cele mai multe ori doar ocupau un loc de parcare şi se deplasau extrem de rar, pentru ca acelaşi minister să lase poarta larg deschisă ca anual peste 200.000 de maşini vechi şi foarte poluante să intre în ţară, pentru ca ulterior să le returneze şi taxa de mediu (timbru de mediu), care de fiecare dată, după fiecare modificare se dovedeşte a fi ilegal.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO