Auto

Dilema zilei: Cine este de vină în cazul femeii ucise de o maşină Uber fără şofer? Pe cine anchetezi: Uber, maşina, femeia, robotul?

Dilema zilei: Cine este de vină în cazul femeii ucise...

Autor: Ştefan Stan, Bogdan Alecu

20.03.2018, 14:10 1838
Dilema - în cazul unui accident, indiferent de circumstante, şoferul este anchetat. În acest caz, avem de-a face cu o lacuna legislativă, deoarece la o maşină autonomă nimeni nu-şi asumă responsabilitatea: producatorul, sistemul autonom, compania care o deţine, cel care a proiectat sistemul. De aceea şi cu asigurarea va fi o problemă. 
 
O femeie din Arizona, Statele Unite, a murit după ce a fost loviă de o maşină fără şofer a Uber, în primul incident de acest gen, fiind pentru prima oară când o maşină fără şofer loveşte un pieton pe străzile publice, scrie New York Times.

Vehiculul Uber era în modul autonom, dar avea un şofer la bord, în caz de ”urgenţă”. Femeia lovită  traversa neregulamentar, potrivit poliţiei din Tempe, oraşul unde s-a produs incidentul. 

Uber a anunţat că suspendă testele maşinilor autonome în Tempe, Pittsburgh, San Francisco şi Toronto. 

Atât Consiliul Naţional de Siguranţă al Transportului din SUA, care face recomandări pentru prevenţia accidentelor, cât şi Administraţia Autostrăzilor, au trimis anchetatori la faţa locului accidentului. 

Poliţia locală din oraşul unde s-a produs incidentul a spus că autorităţile nu au ajuns la nicio concluzie în legătură cu vinovatul pentru producerea accidentului, şi a sfătuit pietonii să folosească trecerile când vor să traverseze. Vehiculul autonom Uber circula cu aproximativ 64 km/h când s-a produs accidentul. 
 
Cu siguranţă imaginea vehiculelor fără şofer va fi definită de astfel de incidente, în condiţiile în care industria este abia la început, şi nu există încă reglementări. 

”Deşi vehiculul Uber şi şoferul uman ar putea fi de vină, ancheta ar putea arăta că nu a fost nimic pe care fie robotul, fie omul puteau face pentru a evita accidentul”, a spus Bryant Walker Smith, un profesor de drept de la University of South Carolina, care studiază vehiculele autonome.

Fiind primul incident de acest tip, percepţia generală asupra tehnologiei maşinilor autonome ar putea fi afectată şi s-ar putea cere o accelerare a procesului de reglementare a vehiculelor fără şofer. 

Vehiculele autonome, echipate cu lasere, radere, senzori şi computere sofisticate, au fost marketate ca o modalitate de a diminua numărul accidentelor şi numărul morţilor în trafic. În SUA, 40.000 de persoane mor pe an în accidente de maşină, dintre care 6.000 de pietoni. Potirivt rapoartelor guvernamentale, 94% dintre accidente sunt cauzate de erori umane. 

Vehiculele autonome nu au şoferi beţi, nu adorm şi nu sunt distrase uşor, dar au problemele lor. ”Ar trebui să fim îngrijoraţi cu privire la vehiculele autonome, dar ar trebui să fim îngroziţi de vehiculele conduse de persoane”, a spus Smith. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO