Drive test Logan: cum a aleargat Dacia printre stancile din Turcia pentru clientii de acasa

8 sep 2004 Autor: Ionut Bonoiu



Sate ascunse, semineele zanelor, stanci in forma de conuri. Ce mai, un fel de Grand Canyon. Numai ca nu este vorba de America, ci de Turcia, mai exact Cappadochia, adica locatia aleasa de francezii de la Renault pentru primele drive-test-uri oficiale ale modelului Logan.



Si nici ca se putea gasi o zona mai buna avand in vedere publicul tinta. Soselele libere unde alergi cu 150 de kilometri pe ora, pantele abrupte si mai ales praful din belsug aduc aminte de drumurile din Romania.



De altfel, Romania a fost si prima locatie la care s-au gandit cei de la Dacia-Renault pentru acest test.





De ce nu Romania



"Am vrut Maramures, insa nu aveam locuri de cazare corespunzatoare. Mai exista si alternativa cazarii ziaristilor in apropiere de Bucuresti, unde exista si aeroport, iar testul sa se faca spre drumul care merge la Brasov, insa nu prea era nimic de vazut si camioanle de pe drum mai mult incurcau " explica reprezentantii Dacia.



Pe au mai intrat si Namibia si Croatia, dar problemele logistice si...lingvistice legate de aceste destinatii au facut ca pana la urma sa fie aleasa Turcia.



Nici cu camioanele din Turcia nu stam mai prost. Mai mult chiar, ghidul ne avertizeaza ca ele au tendinta de a merge pe mijlocul strazii, iar unele chiar prefera celalalt sens. De acest lucru s-a convins si unul dintre ziaristii romani care s-a trezit fata in fata cu un astfel de microbuz chiar dupa o curba stransa.





Amortizoare bune de socuri



Logan pare insa masina ideala pentru un astfel de tinut. Nici un fir de praf nu a intrat in masina (e adevarat, erau si geamurile inchise si aerul conditionat pus pe recirculare). Si daca tot a venit vorba de aerul conditionat sa spunem ca el a facut fata cu brio arsitei din Turcia, ceea ce inseamna ca va trece cu siguranta si testul reprezentat de Romania.



Cea mai placuta surpriza (pe langa spatiul interior, element pe care francezii il promoveaza sustinut) este amortizarea socurilor. Garda la sol mai ridicata cu 20 milimetri sI suspensiile mai mari cu 18 milimetri decat in cazul unei masini pentru Europa de vest fac ca gropile din carosabil sa para o joaca de copii.



Daca nu ar fi trecut deja alegerile locale, ai putea spune chiar ca acest lucru a fost facut special pentru a masca de fapt gropile din Bucuresti si numai.



Portierele incep la randul lor sa semene cu cele ale masinilor " adevarate ".



Franele pot fi trecute la randul lor la capitolul plusuri si chiar si calitatea materialelor, acceptabila pentru nivelul de pret.





Merge sau nu aerul conditionat?



La minusuri pot fi trecute in primul rand butonul pentru activarea aerului conditionat, al carui led este foarte putin vizibil, fiind destul de greu de sesizat daca este pornit sau nu.



Apoi, butoanele pentru deschiderea geamurilor din spate sunt acolo unde va asteptati mai putin, pe consola din spatele scaunelor din fata. Practic, acestea sunt greu de remarcat atat de pasagerii din fata cat si de cei din spate, fiind situate la picioarele pasagerului din mijloc aflat pe bancheta din spate.



Desi modelul testat avea motorizarea cea mai performanta din gama, 1,6 litri si 90 de cai-putere, masina pare destul de lenesa. Daca pana in viteza a treia acul kilometrajului urca acceptabil, din viteza a patra, " filmul s-a taiat ".



" Pentru ultimele doua rapoarte am preferat o cursa mai lunga decat in cazul modelului Renault Megane, care are aceeasi cutie de viteze, pentru a favoriza consumul si confortul, mai ales linistea din interior ", explica responsabilii de proiectul X90, numele de cod al Daciei Logan.



Performantele dinamice ale lui Logan pot fi obtinute dupa 3.000 de rotatii pe minut, iar daca drumul permite, puteti ajunge chiar si la viteza maxima anuntata de 175 de kilometri pe ora. Noi am fost aproape, ajungand spre 170 de kilometri pe ora, insa daca pana la 100-130 de kilometri pe ora lucruile s-au miscat reprede, dupa aceasta viteza a fost nevoie de ajutorul unei pante usoare si de mai mult timp.



Privita in ansamblu, Dacia Logan reuseste sa se rupa (chiar daca nu total) de Dacia pe care o cunosc romanii de mai bine de 35 de ani.





La vanzare de saptamana asta



Cu un raport pret/calitate foarte ridicat, Logan va incepe sa fie comercializat mai intai in Romania, din aceasta saptamana, pentru ca in decurs de 12 luni, adica pana in septembrie 2005, sa ajunga in nu mai putin de 35 de tari.



Europa de Vest nu este deocamdata pe aceasta lista, desi, spune Jean Marie Hurtiger, directorul de proiect pentru Logan, exista cereri din partea unor state din regiune. Oricum, o decizie finala in aceasta privinta, precum si a posibilitatii ca Logan sa fie comnercializat in anumite piete si sub marca nissan, pe langa Dacia si Renault, va fi luata in urmatoarele luni.





Care model e mai bun ?



In prezent pot fi comandate patru versiuni Dacia Logan - Ambiance, Preference si Laureate, care sunt echipate cu motoare pe benzina de 1,4 litri (75 cai-putere) si 1,6 litri (90 cai-putere). Abia anul viitor va aparea si varianta al carui pret de baza este de 5.000 de euro, precum cea cu un motor diesel de 1,5 litri.



Varianta cea mai ieftina de acum, Logan Ambiance, este echipata cu un motor de 1,4 litri si 75 de cai-putere, care are un pret de 5.700 de euro. Aceasta versiune dispune de airbag pentru sofer, sistem de antidemaraj electronic si geamuri colorate, pe lista echipamentelor optionale figurand sistemul de directie asistata si radiocasetofonul codat.



Varianta intermediara Preference are ca dotari suplimentare servodirectie, airbag pentru pasagerul din fata, geamuri fata electrice, radiocasetofon si sistem de inchidere centralizata a portierelor cu telecomanda. Incepand cu aceasta a doua versiune este disponibila si varianta de motorizare de 1,6 litri si 90 de cai-putere. Preturile Dacia Logan Preference variaza in functie de motorizare intre 6.300 de euro si 6.700 de euro.



Cele mai cautate sunt in acest moment echiparile de varf Laureate si Ambition. Laureate include ca elemente standard sistemul de aer conditionat, proiectoarele de ceata, retrovizoarele exterioare cu comanda electrica si degivrante si computerul de bord. In functie de varianta de motorizare, Logan Laureate poate costa 7.100 de euro (cu motorul de 1,4 litri si 75 CP) sau 7.500 de euro (cu motorul de 1,6 litri si 90 CP). Ambition este echipata cu motor de 1,6 litri si 90Cp si ofera in plus ABS si radio-CD.





Unde va "musca" Logan



La o prima vedere, Dacia Logan va avea aceeasi clienti ca si vechile modele Dacia. Cresterea calitatii si includerea pe lista dotarilor a unor echipamente precum aer conditionat si airbaguri la un pret de mai putin de 8.000 de euro vor atrage cu siguranta si o buna parte dintre clientii de masini de import.



* In aceste conditii, modele cu caracteristici oarecum similare, precum Fiat Albea, dezvoltat de grupul italian special pentru pietele emergente, Suzuki Swift, Hyundai Accent sau chiar Renault Clio Symbol ar putea parea o tinta principala pentru Dacia Logan.



Cel mai afectat model de lansarea Dacia Logan pare a fi Clio Symbol, cu care Dacia Logan imparte o buna parte dintre componente. Avand in vedere ca pretul Daciei este sensibil mai mic, exista voci care spun ca Logan va influenta puternic vanzarile de Clio Symbol. Cu toate acestea, cel putin in prima faza, pana la lansarea unei variante de motorizare diesel, Clio Symbol isi va mentine suprematia in acest domeniu. In plus, materialele folosite, alaturi de senzatia dn interior, diferentiaza clar cele doua modele.



Nu in ultimul rand, numele Dacia va avea un rol important in vanzari. Exista destui potentiali clienti care au ramas cu amintiri neplacute de pe urma experientelor anterioare pe care le-au avut cu masini Dacia si care fug de acest nume.



Doar timpul si fiabilitatea noului model ar putea schimba aceasta mentalitate si i-ar putea readuce ca potentiali clienti de Dacii.





* Chiar daca nu sunt situate in aceeasi clasa, modelele de import din clasa mini, precum Fiat Panda, ar putea la randul lor sa fie afectate de lansarea noii Dacii. Preferinta pentru marcile de import, considerate superioare calitativ Daciei si mai ales faptul ca automobilele din clasa mini ofera o mai buna manevrabilitate in oras avand in vedere dimensiunile reduse, reprezinta insa posibile piedici pentru ca Dacia sa ia din vanzarile unor astfel de modele. La polul celalalt, spatiul interior al Dacia Logan este incomparabil mai mare decat al automobilelor din clasa mini.



Masinile second-hand din import sunt la randul lor o categorie de concurenti luata in calcul de francezi pentru Dacia Logan. Analistii spun insa ca cine are de gand sa isi cumpere o masina la mana a doua, se orienteaza in general catre una germana, iar acest client este foaret greu de convins ca o Dacie, fie ea si noua, este superioara, spre exemplu unui Volkswagen vechi de zece ani.



Poate cel mai clar concurent direct pentru Logan este Daewoo Cielo. Aceeasi clasa, produs la randul sau local, dar cu un pret mai ridicat.



Logan ar putea lovi chiar vanzarile Dacia. Mai exact, modelul Dacia Solenza. Francezii afirma insa ca acest lucru nu se va intampla, deoarece Solenza va avea publicul sau tinta, avand in vedere pretul de pornire de 4.500 de euro si faptul ca are in oferta un motor diesel. Varianta cea mai ieftina a modelului Logan, cea de 5.000 de euro, dar si varianta de motorizare diesel vor aparea pe piata abia anul viitor, ceea ce va permite o pozitionare buna a modelului Solenza, al carui pret va scadea.





Cu banii jos, in rate sau leasing?



Pentru cei care vor sa cumpere noul model, dar nu au indeajuns de multi bani pentru o achizitie cu banii jos, francezii au venit deja si cu banii, RCI (Renault Credit Industriel), societatea de finantare din cadrul grupului francez, a dezvoltat doua produse financiare dedicate exclusiv modelului Logan.



Creditul Moderato, derulat prin intermediul Bancii Romane de Dezvoltare, se adreseaza persoanelor fizice.



Acest tip de creditare implica plata unui avans de cel putin 15% din valoarea masinii, durata de finantare mergand pana la sapte ani.



Pentru creditul in lei dobanda este de 24% pe an, iar pentru cel in euro de 9% pe an.



O clauza interesanta in contract este aceea care prevede ca valoarea reziduala poate fi achitata dupa patru, cinci sau sase ani, fara comision de rambursare anticipata.



Astfel, modelul de baza, Logan Ambiance, care costa 5.700 de euro, necesita un avans de 35 milioane lei si o rata lunara de 4,9 milioane lei.



Cea de-a doua varianta, Modelease, se adreseaza atat persoanelor fizice si juridice.



Avansul incepe la 10%, durata finantarii fiind cuprinsa intre 1 si 5 ani pentru persoanele fizice si mergand pana la 3 ani in cazul companiilor. Persoanele fizice vor avea de platit o valoare reziduala de 25% la incheierea perioadei de leasing, iar persoanele juridice 20%.



Daca in mod standard Dacia asigura o garantie de 18 luni fara limita de kilometri, incepand din aceasta toamna exista si optiunea de garantie prelungita, Dacia Extenso, care permite clientilor sa beneficieze de o garantie extinsa la 3 ani sau 100.000 de kilometri. Tariful este de 175 euro pentru Logan si de 155 euro pentru Solenza. ionut.bonoiu@zf.ro

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 08.09.2004

Intră în comunitatea Facebook Ziarul Financiar, locul unde ziarul vorbeşte cu tine
Cuvinte cheie:
Drive
, test
, Logan:
, cum
, a
, aleargat
, Dacia
, printre
, stancile
, din
, Turcia
, pentru
, clientii
, de
, acasa
Vizualizari:
Printeaza
Intră în comunitatea Facebook Ziarul Financiar, locul unde ziarul vorbeşte cu tine
vreaupresedinte.ro
vreaupresedinte.ro
Inchide