Auto

Ford pregăteşte atent lansarea B-Max: Avem deja 20 de furnizori

Ford pregăteşte atent lansarea B-Max: Avem deja 20 de furnizori

Dionisio di Campos, preşedintele Ford România

Autor: Bogdan Alecu

23.11.2010, 23:05 58

Ford România a stabilit o listă cu aproape20 de furnizori care vor produce componente atât pentru viitorulmodel de clasă mică, cunoscut ca "B-Max", cât şi pentru viitoareageneraţie a utilitarei uşoare Transit Connect, potrivit oficialilorcompaniei, numărul acestora fiind de cinci ori mai mare faţă deluna septembrie a acestui an, la ultima vizită a lui John Fleming,fostul şef al Ford Europa.

"În total în România avem aproape 20 de furnizori. Dintreaceştia, cinci sau şase sunt comuni cu Dacia şi sunt amplasaţi înPiteşti, dar cifra aceasta este relativă deoarece unii dintre ei audouă sau mai multe amplasamente. De asemenea, vom vedea şiinvestiţii greenfield, aproape de uzină", a declarat Dionisio diCampos, preşedintele Ford România, în cadrul evenimentului AutoRomânia 2010, organizat de Asociaţia Constructorilor Auto dinRomânia.

Dintre aceştia, şapte furnizori se vor stabili direct peplatforma industrială a Ford Craiova, printre care şi companiaJohnson Controls, care va produce scaunele viitorului B-Max şi careva investi 10 milioane de euro în amenajarea noii facilităţi deproducţie.

Un al doilea furnizor care se va instala în cadrul uzinei va fiLear Corporation, companie americană specializată pe producţia decablaje şi sisteme electrice, iar la Balş, la 26 de kilometri deuzină, în judeţul Olt, un producător de mase plastice va investi 60de milioane de euro într-o nouă fabrică, potrivit declaraţiiloranterioare ale primarului localităţii.

"Acum încurajăm furnizorii să se instaleze pe platformaindustrială din Craiova, care se află la aproape doi kilometridistanţă. Acolo îndemnăm să se instaleze cei care produc componentemari pentru ca aceştia să fie cât mai aproape posibil de uzină", aspus Dionisio di Campos.

Ford face 85 de maşini pe zi la Craiova

La Craiova au fost produse în primele zece luni ale acestui anaproape 7.500 de utilitare Ford Transit Connect, potrivitstatisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor deAutomobile (APIA), peste 99% dintre acestea fiind exportate.

"Producţia uzinei este în prezent de 85 de unităţi pe zi. Noiputem fabrica mult mai mult, dar nivelul producţiei este stabilitîn funcţie de cererea de pe piaţă. Din acest motiv şi anul viitorproducţia va fi la un nivel similar", a spus preşedintele FordRomânia. Maşinile sunt exportate pe întreaga piaţă europeană, înGermania, Franţa, Spania, Italia, dar principala destinaţie deexport este Marea Britanie.

Pe de altă parte, primele exemplare din viitorul model de clasămică, B-Max, prototipurile şi unităţile de "preserie" vor fiasamblate la uzină începând cu finele anului viitor, iar lansareaproducţiei de serie va avea loc în 2012, potrivit oficialilorcompaniei.

"Viitorul model de clasă mică al Ford, ce va fi asamblat laCraiova, va fi destinat cu precădere pieţei europene. Încă nu s-aluat o decizie dacă va fi sau nu exportat către piaţa americană. ÎnSUA deja se comercializează Fiesta, dar este produs în Mexic", aspus di Campos.

Piese şi de la furnizori externi

În condiţiile în care viitorul B-Max va utiliza o platformăcomună cu Fiesta, modelul de clasă mică al Ford, o parte dintrefurnizorii uzinelor din Europa de Vest vor livra şi către uzina dinRomânia. "Fiesta este produs în Germania şi Spania. Aşadar, vor ficomponente şi furnizori comuni. Nu vom fi o uzină izolată, ci partedintr-o reţea, şi se vor maximiza sinergiile de la producţie lalivrare", a declarat preşedintele Ford.

Până la finele acestui an Ford Motor Company va finalizainvestiţii totale de 200 de milioane de euro în cadrul uzinei de laCraiova, adică aproape o treime din totalul ţintei de 675 demilioane de euro la care s-a angajat prin contractul deprivatizare, iniţial până în 2012, iar acum, pe fondul crizei, pânăîn 2013.

Noua versiune a contractului de privatizare va fi semnată "înviitorul apropiat", potrivit şefului Ford România. În noulcontract, spre deosebire de cel semnat iniţial în septembrie 2007,este menţionată doar majorarea capacităţii uzinei până la 300.000de unităţi şi nu atingerea acestei producţii efective, care va fidictată de cererea din piaţă.

La capacitate maximă, uzina va lucra în trei schimburi, iar lafiecare cinci minute un camion va intra sau va ieşi pe poartafabricii, potrivit oficialilor Ford. Pe lângă camioane, garniturilede tren vor livra maşini către Europa de Vest sau către portulConstanţa.

Anul viitor Ford va demara procesul de recrutare pentru a majoranumărul de angajaţi spre 7.000, ţinta stabilită de comun acord cuGuvernul în momentul privatizării, aceştia urmând a parcurgeaceleaşi programe de training precum cei 3.600 de angajaţi dinprezent.

"Pentru a atinge o capacitate maximă de producţie în 2013 vatrebui să avem toţi angajaţii pregătiţi şi toate schimburile înfuncţiune. Spre exemplu, acum facem recrutare selectivă pentruanumite posturi de care avem nevoie", a spus Dionisio diCampos.

Stroe, Asociaţia Constructorilor: Creşterea salariilorsperie investitorii

Dinamica neechilibrată a salariilor din România poate reprezentao ameninţare pentru furnizorii de componente, dar şi pentru altecompanii din industria auto care iau în calcul realizarea unorinvestiţii în România, apreciază Constantin Stroe, preşedinteleAsociaţiei Constructorilor Auto din România (ACAROM).

În cazul uzinei Dacia, salariile angajaţilor au crescut de treiori în ultimii cinci ani, iar pe acest fond Renault a decis săconstruiască noua uzină pentru marca autohtonă în Maroc. Pe de altăparte, acestea rămân de zece ori mai mici decât în Germania, spreexemplu, fiind mai mari doar decât în Mexic şi China, potrivit unuiindex european de cost al forţei de muncă.

Pe de altă parte, investiţiile realizate de Renault la Dacia şiaccelerarea dezvoltării uzinei Ford România sunt elemente careatrag noi investiţii în industria auto locală şi creează premiselepentru ca un al treilea constructor să intre pe piaţa locală. "ÎnRomânia se produc de trei ori mai puţine maşini decât în Ungaria,raportat la mia de locuitori, şi de zece ori mai puţine faţă deSlovenia. La noi există cel mai mare potenţial de creştere", a spusConstantin Stroe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO