Auto

Nimeni nu credea, dar s-a intamplat: piata auto e la jumatate fata de 2007. Ce va fi in 2009?

Nimeni nu credea, dar s-a intamplat: piata auto e la jumatate fata de 2007. Ce va fi in 2009?
08.12.2008, 18:51 117

In situatia creata de criza financiara, ce a rezultat intr-o inghetare a consumului, dealerii auto isi fac propriile estimari si se uita cu teama la primul trimestru din 2009.
In functie de locatiile detinute, in Bucuresti sau in provincie, si de marcile comercializate, dealerii auto fie scad la jumatate nivelul estimat al vanzarilor pentru 2009, fie se gandesc la investitii suplimentare in showroom-uri si service-uri noi, care sa le mentina cifra de afaceri la nivelul din 2008.
"In noiembrie clar am avut rezultate mai slabe. Suntem cu 5% sub nivelul de anul trecut, dar aceste vanzari au fost realizate cu patru showroom-uri fata de doua cate aveam anul trecut pentru Opel si Chevrolet", a declarat Nicolae Sorescu, directorul general al Radacini Motors, cel mai mare dealer local pentru brandurile General Motors.
Compania are in portofoliul comercial marcile Opel, Chevrolet, Cadillac, Hummer, Corvette, Mazda si Suzuki.
In ultimele doua luni vanzatorii de automobile noi au constatat nu doar scaderi ale vanzarilor, ci si o modificare a comportamentului consumatorului. Traficul in showroom-uri a scazut, clientii analizeaza mai mult timp ofertele din piata si timpul de decizie asupra achizitiei crestere considerabil, ajutat si de greutatea de a obtine finantare in aceasta perioada.
"La Porsche Bucuresti Vest1, avand in vedere si amplasarea pe soseaua de centura, in afara Bucurestiului, accesul este dificil in mod normal. Suntem oarecum obisnuiti cu un trafic redus de showroom. Chiar si asa, de cand cu criza financiara, in showroom intra un sfert din vizitatorii care intrau pana acum", a declarat Mihai Popescu, director executiv al dealershipului PBV1, care comercializeaza marcile VW si Skoda.
"Au intrat in expectativa ( clientii - n.red.) si chiar daca exista oferte tentante asteapta si mai mult, cu toate ca nu prea se poate mai mult. Exista limite la aceste discounturi, oferte", a spus Sorescu.
Vanzarile Opel si Chevrolet la nivel national au scazut in noiembrie cu 56% si respectiv 53%, iar vanzarile pentru primele 11 luni sunt cu 1.000 de unitati mai reduse pentru Opel (16.570 de unitati) decat in perioada ianuarie-noiembrie 2007 si cu 3.000 de unitati pentru Chevrolet ( 9.125 de unitati vanzarile actuale).
"Fiecare asteapta oferte si mai bune. La clientii persoane fizice se pune altfel problema, insa la vanzarile de flote activitatea continua. Promotiile la nivel de flote se pot negocia si ele, se mai acorda facilitati suplimentare", a declarat Nicoleta Petre, directorul comercial al dealerului Renault, Serus.
Serus este cel mai mare dealer Renault, pe plan local comercializand mai mult de 12% din totalul automobilelor Renault. Compania a estimat ca nivelul vanzarilor din 2008 se va situa sub rezultatul consemnat in 2007, cand a vandut 4.000 de masini.
In provincie perspectivele pentru finalul anului si pentru 2009 sunt mai pesimiste decat in cazul dealerilor din Capitala, unde se vand circa 40% din automobilele noi inmatriculate anual.
"Scaderea a fost de 50% in ultima luna din cauza panicii induse consumatorului de catre criza, dar si din cauza importurilor second-hand. Pentru 2009 estimam ca vom comercializa mai mult de jumatate din volumul din 2008. Vor fi mai mult de 1.100 de automobile, la acelasi nivel ca in 2006", a spus Ana Muntianu, directorul de marketing al dealerului Skoda, Delcar, din Brasov. In 2008 compania a comercializat aproape 2.000 de masini Skoda.
Deoarece piata nu mai ofera perspective de dezvoltare extensiva dealerii recurg acum la strategii bazate pe extindere fizica, pentru a isi mentine nivelul vanzarilor, fac investitii pentru serviciile postvanzare si cauta noi nise de crestere.
"2009 este greu de previzionat. Va fi un an interesant totusi, din punctul de vedere al competitiei si vanzarile vor fi la nivelul anului 2006 sau 2007.Vom continua investitiile si vom deschide si showroom-uri noi", a spus Sorescu.
Radacini Motors va inaugura in cursul anului viitor o investitie greenfield, o unitate de vanzare 3S (sales, showroom, service) la Constanta, in care a investit 2,4 milioane de euro si inca doua unitati de retail in Bucuresti pentru marcile Mazda, Cadillac, Hummer si Corvette si va face rebranding pentru un showroom Suzuki, unde inainte s-a comercializat marca Daewoo.
Colina Motors, unul dintre cei mai mari dealeri Ford si Mercedes-Benz din Capitala, a anuntat ca va continua investitiile la compania ce produce automobile blindate, segment pentru care vede o crestere a comenzilor in perioada viitoare. Compania dezvolta in prezent o noua hala de productie pentru autovehicule blindate.
"De asemenea, dorim sa ne diversificam portofoliul de produse. La modul cum merge piata in momentul de fata, ponderea service-ului in venituri a crescut, in raport cu cel inregistrat din vanzari. Marja de profit a scazut si ea in ceea ce priveste vanzarile de masini datorita discounturilor oferite. Chiar si in service s-a observat o usoara scadere in ultima luna", a declarat Alexandru Pitigoi, director general al Colina Motors.
 
Dacia taie investitii de 100 mil. euro si 20% din productie
 
Automobile Dacia a anuntat reducerea bugetului de investitii de la 250 de milioane de euro la 150 de milioane de euro in 2009, urmand ca nivelul productiei zilnice sa fie redus de la 1.360 de masini la 1.085.
Ajustarile intervin in conditiile in care vanzarile Dacia pe plan local s-au redus cu 52% in luna noiembrie, de la 9.850 de unitati la 4.698 vehicule, declin record pentru constructorul auto. Dupa primele unsprezece luni livrarile au coborat cu 13,5% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, de la 93.762 masini la 81.097 autovehicule, potrivit datelor producatorului auto.
Compania a anuntat, de asemenea, ca a decis sa nu mai prelungeasca 620 de contracte de munca temporare care expira la sfarsitul lunii decembrie. Automobile Dacia va opri productia incepand cu 11 decembrie, pana la 12 ianuarie, aceasta fiind a doua suspendare de lunga durata a activitatii uzinei de la Mioveni. Producatorul auto a sistat productia de trei ori in ultimul trimestru, pe 30-31 octombrie, 13-14 noiembrie, si apoi 20 noiembrie - 7 decembrie. Decizia anuntata recent face ca Dacia sa lucreze pentru prima data in istorie doar trei zile in luna decembrie.
Potrivit contractului colectiv de munca negociat in primavara acestui an, in urma celei mai lungi greve din istoria Dacia, salariatii trimisi in somaj tehnic vor fi remunerati in perioada sistarii productiei cu 85% din salariul brut si vor beneficia de tichete de masa sau prima de sarbatori, in valoare de 450 de lei.
In urma opririi productiei pentru corelarea cu cererea reala a pietei locale, in conditiile in care livrarile la export au inca un plus de peste 15%, reprezentantii Dacia au declarat ca nu vor fi produse circa 50.000 de automobile, astfel ca nivelul productiei va cobori la 260.000 - 270.000 de unitati fata de estimarea initiala de 310.000 - 320.000 inaintata la inceputul anului.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO