Auto

Noul star al industriei auto franceze şi-a făcut mâna la Automobile Dacia. Cine este Carlos Tavares, un portughez care vrea să salveze Peugeot prin achiziţia Opel

Noul star al industriei auto franceze şi-a făcut mâna...

Autor: Ştefan Stan, Bogdan Alecu

22.02.2017, 15:38 2765

Carlos Tavares, şeful Peugeot-Citroen, încearcă una dintre cele mai interesante mişcări din industria auto, care să propulseze Peugeot în elita mondială.

El discută cu General Motors achiziţia Opel, o preluare extrem de controversată în Germania, având în vedere numărul mare de nemţi care lucrează în fabricile Opel.

Tavares a fost directorul operaţional al Renault şi numărul doi din această companie după Carlos Ghosn, liderul care a creat conglomeratul Renaul-Nissan-Mitsubishi.

Când a fost foarte clar că Ghosn nu are gânduri să se retragă, Tavares a acceptat oferta de a deveni directorul executiv al Peugeot-Citroen, un grup care se lupta să nu intre în faliment.

Noul CEO de la Peugeot Citroen s-a asigurat de sprijinul statului francez ca acţionar, şi mai mult deât atât, a recurs la o ”blasfemie”, a adus un grup chinez ca acţionari, dar acest lucru i-a dat liniştea de a începe un amplu proiect de restructurare, pe modelul de la Renault, dar mai mult decât atât, poate pe modelul de la Dacia.

Tavares este un portughez în vârstă de 58 de ani. El şi-a început cariera la Renault în 1981, a fost directorul proiectului Renault Megane II. El a lucrat apoi la subsidiara Nissan a Renault. În 2009 el a supervizat prezenţa Nissan în America de Nord şi de Sud.

Portughezul Carlos Tavares a preluat funcţia de director operaţional (COO) al grupului Renault din vara anului 2011, de la începerea mandatului său Dacia cunoscând cea mai mare expansiune din ultimii opt ani până la acea dată.

Sub conducerea lui Tavares, Renault a deschis o nouă uzină la Tanger pentru modele Dacia, iar în 2012 sub brandul autohton au fost lansate nu mai puţin de şase noi modele, şi anume Lodgy, Dokker, Dokker Van, Logan, Sandero şi Sandero Stepway -, în condiţiile în care până acum Dacia lansa cel mult un model pe an.

Mai mult, în 2012 s-au luat decizii precum scoaterea din producţie a unor modele de la Mioveni ca Logan Van, Pick-up şi MCV, acestea fiind înlocuite de Lodgy şi Dokker produse în Maroc. Şi tot cu Tavares la conducerea operaţiunilor a fost decisă lansarea Dacia în Marea Britanie, una dintre cele mai mari pieţe europene.

Portughezul Carlos Tavares vorbeşte patru limbi de circulaţie internaţională, a condus operaţiuni din Japonia, Europa, America de Nord şi de Sud şi s-a aflat sub "aripa" lui Carlos Ghosn, unul dintre cei mai vizibili şi influenţi executivi din industria auto.

Printre proiectele de care a fost direct responsabil Carlos Tavares se numără generaţia anterioară a modelului compact Renault Megane, care în 2004, când a fost lansat, a înregistrat vânzări de peste 465.000 de unităţi, fiind în acel an al patrulea cel mai bine vândut automobil pe piaţa europeană. După acest proiect, Carlos Ghosn l-a numit în 2009 la conducerea operaţiunilor Nissan din America de Nord şi de Sud, pieţe pe care marca niponă a crescut cu un punct procentual la 8,2% cotă de piaţă.

Propunerea grupului auto francez PSA Group de a achi­ziţiona marca germană Opel a General Motors a stârnit rapid temeri în Germania, liderii politici şi ai sindicatelor angajându-se să protejeze locurile de muncă şi am­prenta diviziei în această ţară.

În afacere s-au implicat gu­vernele din Franţa, Germania şi Marea Britanie. Multă lume este convinsă că francezii vor ciopârţi Opel pentru a-l înghite.

La rândul ei, Marea Britanie l-a contactat pe preşedintele GM pentru a-şi exprima îngrijorările după ce producătorul auto ame­rican a deschis discuţiile de vânzare a operaţiunilor sale europene, incluzând fabricile Vauxhall din Anglia, PSA Group.

„Compania este responsabilă pentru fabrici, centrul de dez­voltare şi angajaţi“, a declarat mi­nistrul ger­man al economiei Bri­gitte Zypries, un social-democrat, potrivit Bloom­berg. Zypries a calificat drept „inacceptabil“ faptul că GM a discu­tat o posibilă vânzare a Opel fără să vorbească mai întâi cu sindicatele şi guvernul din Hesse, unde Opel îşi are sediul. Produ­cătorul are trei fabrici în Germania, iar viitorul locurilor de muncă de acolo ar putea deveni un subiect de discuţie la alegerile din acest an.

Ministrul economiei din Hesse, Tarek Al-Wazir, a declarat că angajaţii trebuie să ştie clar ce se va întâmpla la fabricile Opel. O soluţie bună pentru Opel ar trebui căutată în cooperare cu angajaţii, a adăugat Al-Wazir.

Sindicatul german IG Metall şi consiliul Opel s-au declarat sur­prinse de vestea privitoare la posi­bila vânzare a Opel către PSA. Chiar şi şeful Opel, Karl-Thomas Neumann, s-a declarat surprins, po­trivit ziarului german Handelsblatt.

Şeful guvernului din Hesse, Volker Bouffier, a declarat anterior că va încerca să discute cu managementul companiei pentru asigurarea locurilor de muncă şi păstrarea centrului de dezvoltare al Opel în Ruesselheim.

„Nu pot exclude faptul că GM a făcut o evaluare şi a decis retragerea din Europa. S-ar putea de asemenea ca GM să fi decis să se concentreze mai mult pe America şi mai puţin pe Europa pentru a respecta viziunea noului preşedinte american“, a adăugat Bouffier, potrivit Bloomberg.

De partea franceză, un reprezentant al sindicatelor Peugeot şi-a exprimat susţinerea pentru o cooperare mai strânsă între cei doi producători şi a declarat că nu este surprins de aceste discuţii.

Un purtător de cuvânt al guvernului de la Paris a declarat ieri că înţelege îngrijorările nemţilor.

Potrivit Reuters, CEO-ul GM Mary Barra şi preşedintele Dan Ammann s-au dus la sediul Opel pentru a informa top managementul companiei în legătură cu discuţiile cu PSA. Potrivit publicaţiei germane Manager Magazin CEO-ul Opel lucrează în paralel la o strategie de a transforma Opel într-un brand de autovehicule electrice până în 2030.

La rândul lui, CEO-ul PSA Group, Carlos Tavares, intenţionează să se întâlnească cu oficiali germani pentru a discuta despre posibila achiziţie a Opel de către GM, relatează Reuters. Tavares s-ar putea întâlni şi cu cancelarul german Angela Merkel ca parte a discuţiilor respective, a declarat un purtător de cuvânt al PSA.

Marea Britanie l-a contactat la rândul său pe preşedintele GM pentru a-şi exprima îngrijorarea privitoare la soarta fabricilor Vauxhall din Anglia, scrie Reuters. Departamentul pentru Business a declarat că guvernul rămâne în contact strâns cu GM şi monitorizează situaţia.

Sindicatul Unite a anunţat că preşedintele GM a dat asigurări anul trecut că nu vor exista surprize în legătură cu fabricile din Marea Britanie şi că angajamentele respective nu au fost respectate. Reprezentanţii sindicatului invită PSA la discuţii.

O alinaţă Peugeot - Opel ar da naştere unui producător cu o cotă de aproximativ 16% din piaţa auto europeană, al doilea cel mai mare grup auto după VW. Orice combinaţie s-ar concentra probabil pe găsirea de modalităţI de reducere a costurilor, şi în ultimă instanţă a locurilor de muncă, scrie Bloomberg.

PSA şi GM nu sunt la prima încercare de cooperare, potrivit Le Figaro. În martie 2012, cele două grupuri anunţaseră „o alianţă strategică mondială, materializată prin intrarea producătorului american în capitalul celui francez, cu o participaţie de 7%. Planurile au eşuat în decembrie 2013, însă din acest eşec a rămas o cooperare industrială între Opel şi PSA, care au în prezent trei proiecte comune.

Cinci ani de colaborare industrială ar putea pune astfel bazele unei integrări mai profunde. În această perioadă, scrie Le Figaro, situaţia a evoluat considerabil. PSA a fost în pragul falimentului, după care a cunoscut o redresare spectaculoasă. Opel în schimb se chinuie să revină pe profit. Prezent în Marea Britanie cu Vauxhall, acesta a suferit de pe urma Brexitului: GM Europa a înregistrat astfel o pierdere netă de 300 milioane de euro anul trecut. Cele două grupuri au realizat o restructurare importantă, eforturile acestora dând roade pe o piaţă europeană în curs de redresare (cu o creştere de 6,6% în 2016), apropiindu-se de nivelul de dinaintea crizei.

Materializarea unei tranzacţii se anunţă însă delicată. Grupul francez şi-a redresat finanţele, fără să fie însă bogat. Finanţarea achiziţiei Opel ar putea fi însă realizată fără a afecta structura de capital complexă a PSA, structură căpătată în urma salvării producătorului în 2014, cu un echilibru perfect între familia Peugeot, grupul chinez Dongfeng şi statul francez, fiecare cu 14%.

Potrivit Financial Times, GM speră că şeful PSA, inginerul portughez Carlos Tavares, îi va salva operaţiunile europene, care au acumulat pierderi de peste 8 miliarde de dolari din 2010.

GM deţine de asemenea fabrici importante în Spania, Polonia, Ungaria, Austria şi Marea Britanie.

Anul trecut, GM a vândut 979.000 autovehicule în Europa, faţă de 1,2 milioane în 2008 deşi are o capacitate de producţie de 1,6 milioane de unităţi.

Un acord între cei doi producători ar reprezenta prima tranzacţie majoră din industria auto de la preluarea de către Renault-Nissan a unei participaţii în cadrul Mitsubishi anul trecut, şi ar putea deschide calea unor noi colaborări într-o industrie despre care analiştii cred că este pregătită pentru consolidare.

Ce a spus pentru ZF în 2013 Carlos Tavares:

Tavares, Renault: Dacia are un avans de 10 ani

Marca Dacia şi gama entry din care face parte Logan trebuie să se menţină competitivă şi să-şi păstreze avansul de aproape zece ani din faţa concurenţei, afirmă Carlos Tavares, directorul operaţional al Renault, care sus­ţine că VW sau PSA Peugeot Citroën abia anul trecut au lansat mo­dele care ar putea concura cu cele de la Mioveni.

"Maşinile noastre trebuie să păstreze un preţ competitiv, un concept bun, o producţie bună şi un lanţ de distribuţie bun. Noi deja avem o expertiză de aproape zece ani în plus faţă de concurenţă, dar nu trebuie să devenim aroganţi, trebuie să fim convinşi că cei de la concurenţă vor încerca să recupereze", a spus Tavares.

El a subliniat că mulţi constructori din industria auto au privit cu dispreţ conceptul low-cost atunci când l-am lansat prin echiparea unei maşini doar cu strictul necesar pentru clienţi. "Aşa am ajuns ca în 2012 să vindem aproape un milion de astfel de automobile pe mă­su­ră ce am dezvoltat gama. Acum, constructori pre­cum VW au anunţat deja că lucrează la automobile low-cost, iar PSA deja au lansat astfel de modele, în­cercând să recupereze."

În ceea ce priveşte gama Dacia, care în prezent include şase modele, s-ar putea extinde cu până la trei alte noi modele în ur­mătorii ani. "Conside­răm că reînnoirea gamei trebuie făcută pe etape şi nu­mărul optim este de opt-nouă modele pentru ca în orice moment să avem fonduri necesare pentru a susţine gama şi de a nu cădea în capcana «launch and leave» - când sunt lansate noi modele, dar care nu sunt suficient de bine promovate", a spus executivul Renault.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO