Auto

PwC: O strategie de impozitare a autoturismelor bazată pe principii de mediu ar stimula înnoirea parcului auto

PwC: O strategie de impozitare a autoturismelor bazată...

Autor: Cristina Bellu

26.09.2017, 15:12 2112

România are nevoie de o strategie eficientă de impozitare a autoturismelor pentru a stimula înnoirea parcului auto, după ce eliminarea taxei de timbru în februarie a accelerat creşterea importurilor de maşini rulate.

“O variantă pe care au utilizat-o şi alte state membre şi care poate da rezultate bune în România ar putea fi utilizarea armonizată a unei taxe de primă înmatriculare corelată cu sistemul de impozitare anuală a autoturismelor care să ia în considerare şi nivelul de emisii de CO2 şi norme de poluare.”, spune Daniel Anghel, Liderul Sectorului de Automotive, PwC Europa Centrală şi de Est.

În primele opt luni din 2017 au fost înmatriculate peste 337.000 de maşini vechi, cu 110% mai mult comparativ cu întreaga perioadă a anului trecut. Măsurile din ultimii ani nu au oprit orientarea populaţiei către maşinile second-hand, iar criza financiară a lăsat urme în comportamentul consumatorului român. În timp ce alte ţări pregătesc trecerea la maşini electrice, România este invadată de maşini vechi, care reprezintă surse de poluare dăunătoare sănătăţii, dar şi de riscuri în trafic, potrivit unei analize PwC.

“Statul a încercat în ultimii ani să limiteze importurile de maşini vechi, însă căile alese nu au fost cele mai bune. Introducerea unei taxe de primă înmatriculare este posibilă, însă trebuie formulată inteligent, astfel încât să nu încalce prevederile legislaţiei comunitare. Un instrument cu un potenţial foarte ridicat, dar insuficient utilizat, este impozitul auto anual care trebuie reaşezat pe principii de mediu”, mai spune Daniel Anghel.

Vârsta medie a parcului auto naţional va creşte anul acesta la 13,1 ani, întrucât numărul autoturismelor rulate importate cu o vechime mai mare de 10 ani (normele Euro 3 şi Euro 2) s-a dublat faţă de 2016.

„Trebuie să ne gândim la o impozitare în acord cu recomandările Comisiei Europene, cu accent pe emisiile poluante ale autoturismelor şi normele Euro ale motoarelor acestora, în loc de taxare în funcţie de puterea sau capacitatea cilindrică a maşinii. (...) O astfel de modificare trebuie introdusă cu o perioadă de graţie rezonabilă şi care să se aplice doar autovehiculelor înmatriculate după data intrării în vigoare a noii metodologii”, explică Bogdan Belciu, Partener, Consultanţă pentru Management, PwC România.

În lipsa unei politici coerente a statului din punct de vedere al principiilor de mediu situaţia parcului auto s-a înrăutăţit pe parcursul acestui an atunci când eliminarea timbrului de mediu a dus la o explozie a importurilor de maşini vechi, cu grad mai ridicat de poluare. În medie, maşinile aduse în ţară după retragerea timbrului de mediu au fost mai vechi şi mai poluante decât în 2016.

“Fenomenul de îmbătrânire accelerată a parcului auto din România este în contradicţie cu evoluţiile din ţările dezvoltate din vestul Europei, care acordă o importanţă sporită protejării mediului şi siguranţei, în timp ce încearcă să se pregătească pentru adoptarea la scară cât mai largă a maşinilor electrice.”,se mai arată în analiza PwC.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO