Auto

PwC: Piaţa auto locală are nevoie de timbru de mediu şi de un impozit anual calculat în funcţie de norma de poluare şi emisiile maşinilor pentru a reduce poluarea

PwC: Piaţa auto locală are nevoie de timbru de mediu...

Autor: Bogdan Alecu

24.10.2016, 19:14 1983
În ultima vreme au fost vehiculate în spaţiul public mai multe propuneri de eliminare a timbrului de mediu pentru autovehiculele înmatriculate în România şi de înlocuire a acestui sistem cu o taxă pe carburant.
 
Potrivit unui studiu recent efectuat de PwC România, un astfel de sistem nu va rezolva problema de fond a României în ceea ce priveşte sectorul auto si anume: existenţa unui parc auto îmbătrânit şi poluant. Ca sa nu spunem ca o astfel de eliminare ar şterge de la bugetul fondului de mediu aproximativ 570 milioane RON anual (echivalentul sumei colectate în 2015 din taxa de timbru) şi ar anula toate eforturile făcute în cei 12 ani de derulare a Programului Rabla. Ne putem pune întrebarea ce se va întâmpla în viitorul apropiat având în vedere ca Administraţia Fondului de Mediu trebuie să restituie aproximativ 6,5 miliarde lei, cât s-a încasat în perioada 2007-2015 din aplicarea taxelor considerate neconforme dreptului european (taxa de poluare, de prima înmatriculare, etc).
 
Varianta propusă, printre alţii şi de autorităţile de mediu, de înlocuire a timbrului de mediu cu o taxă pe carburant considerăm că nu respectă principiul „poluatorul plăteşte”, distribuind povara taxării pe umerii tuturor proprietarilor de autovehicule, indiferent de clasa de motorizare şi deci de noxele pe care le emit.
 
„Din acest punct de vedere, aceasta falsă soluţie ar încuraja de fapt înmatricularea şi mai multor autovehicule vechi poluante, mai ales dacă se va aplica o taxă pe carburant de 5 bani pe litru (sub 1% din pretul la pompa) care ar putea chiar sa treacă neobservata de către consumatori având în vedere fluctuaţiile zilnice ale preturilor carburanţilor. Astfel, considerăm ca această taxă este de natură să agraveze problemele cu care România se confruntă deja”, au spus oficialii PwC.
 
În situaţia în care autorităţile fiscale şi de mediu din România ar lua decizia de  eliminare a timbrului de mediu, această decizie ar putea genera o depreciere semnificativă a parcului auto naţional prin creşterea importului de autovehicule vechi, poluante  cu impact asupra siguranţei în trafic şi ar dăuna sănătăţii populaţiei, ca urmare a creşterii cantităţii de emisii poluante.
 
De altfel, taxe similare cu timbrul de mediu au fost instituite şi de alte 19 state membre ale Uniunii Europene.
 
În acest context, şi luand în calcul exemplele unor ţări precum Germania bunăoară, care aplică un sistem dual de impozitare centrat pe componente de protejare a mediului înconjurător (norma de poluare, emisii CO2, noxe, etc) este un moment oportun de regândire a modului de aplicare a impozitului pe mijloace de transport.
 
„Considerăm că numai prin implementarea unui sistem de impozitare care să cuprindă atât timbrul de mediu cât şi o nouă formulă a impozitului anual auto, care ar trebui regândit astfel încât să ţină seama de emisiile de CO2 şi norma Euro, se poate ajunge, în timp, la o înnoire a parcului auto naţional, care să conducă la reducerea poluării, obiectiv major al oricărei strategii de mediu corecte”.
 
Potrivit unui studiu PwC cu privire la piaţa auto din România, în ultimul deceniu a avut loc o modificare a ponderii înmatriculărilor de autovehicule noi versus autovehicule second-hand. Astfel, dacă în anul 2007 la trei autovehicule noi se înmatricula unul second-hand, în 2014 acest raport este inversat. Structura parcului auto a suferit modificări semnificative, maşinile cu vârstă de peste 10 ani reprezentând acum mai mult de jumătate din parcul auto naţional, cu o tendinţă de creştere în ultimii ani, considerabil mai mare comparativ cu media UE. Acest lucru a condus, implicit, la o îmbătrânire a parcului auto din România, aceasta chiar în condiţiile unei taxe de timbru fără de care situaţia ar fi fost şi mai alarmantă. Prin comparaţie,  Polonia, care nu aplică o astfel de taxă înregistrează o vârstă medie mult mai mare a parcului auto. Dacă până în anul 2009, vârsta medie a parcului auto din Romania era similară celei din UE, la finalul anului 2014 a ajuns la aproximativ 13 ani, cu 4,6 ani peste media europeană.
 
Grafic: Evoluţia vârstei parcului auto din România şi nivelul emisiilor de CO2 pentru autovehiculele vândute în România vs. media europeană

 

 

Avatarurile impozitării auto în România

 

În ceea ce priveşte evoluţia taxelor aplicabile autovehiculelor, în România se plătesc două tipuri de taxe: timbrul de mediu (taxa de timbru), aşa cum este aceasta implementată prin OUG 9/2013, şi impozitul asupra mijloacelor de transport (impozitul anual) legiferat de Codul fiscal. Până a ajunge la forma actuală, taxa de timbru a suferit o serie de modificări. Această taxă a fost instituită pentru prima dată începând din ianuarie 2007, odată cu aderarea la Uniunea Europeană şi a fost generată de necesitatea asigurării unui cadru pentru realizarea unor programe şi proiecte în domeniul protecţiei mediului şi pentru îmbunătăţirea calităţii aerului. în subsidiar, rolul acestei taxe a fost de a limita intrările de maşini poluante şi foarte vechi în România.

Iniţial, în 2007, a fost introdusă ca o taxă specială pentru autoturisme care creştea în funcţie de vechimea autovehiculului. în decembrie 2008, taxa specială pentru autoturisme a fost înlocuită de taxa auto pentru poluare care, pe lângă capacitatea cilindrică, lua în considerare şi emisiile de CO2. Curtea de Justiţie a UE a considerat că taxa respectivă este o taxă discriminatorie deoarece se referea doar la maşinile second-hand din străinătate şi nu şi la cele achiziţionate de pe piaţa naţională. Astfel, au fost emise două decizii ale Curţii care au considerat că taxa aşa cum era formulată la momentul respectiv nu era în concordanţă cu dreptul unional. Ulterior, a fost instituită taxa pe emisiile auto, care a fost la rândul său contestată. în 2013, s-a instituit un nou tip de taxă, şi anume timbrul de mediu care a înlocuit toate taxele similare reglementate anterior. De data aceasta sub atenta oblăduire si cu sprijinul direct al Comisiei Europene.

şi aceasta taxa de timbru a fost, la rândul său, contestată. Curtea Europenă de Justiţie s-a pronunţat recent în ceea ce priveşte modalitatea de aplicare a taxei de timbru.

Totuşi, decizia CEJ nu se opune instituirii de către România a taxei de timbru, care se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări  precum şi autovehiculelor deja înmatriculate in Romania cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate.

Constatăm însă că problema  principală o reprezintă de fapt modul de instituire a formelor anterioare ale taxei de timbru. Cu alte cuvinte, Curtea se opune ca România  să scutească de taxa de timbru  autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă declarată anterior incompatibilă cu dreptul Uniunii (adică taxele instituite anterior).
 
Ceea ce trebuie reţinut din textul deciziei este că formula taxei de timbru nu reprezintă o încălcare a principiilor jurisprudenţei europene şi spunem acest lucru în contextul recentelor discuţii de eliminare a taxei de timbru. Prin urmare, eliminarea acestei excepţii din textul OUG 9/2013 ar conduce la o aplicare corectă a taxei, în conformitate cu principiile UE şi ar reduce semnificativ riscurile ulterioare de contestare a aplicării acestei taxe.
 
 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO