Auto

Renault Clio IV: Noua bătălie între diesel şi benzină

Renault Clio IV: Noua bătălie între diesel şi benzină

Autor: Bogdan Alecu

18.10.2012, 00:07 7469

Pe măsură ce statele europene au impus noi taxe pe emisiile de dioxid de carbon şi capacitatea cilindrică a motoarelor, după optimizarea dieselurilor, acum constructorii se ocupă tot mai mult de propulsoarele pe benzină care devin tot mai mici pe măsură ce tot mai multe beneficiază de tehnologia turbo.

Odată cu lansarea celei de-a patra generaţii a lui Clio, modelul de clasă mică al francezilor dispune pe lângă deja clasicele motorizări diesel de 1,5 litri şi 90 CP şi cel pe benzină de 1,2 litri şi 75 CP, şi de TCe-ul pe benzină supraalimentat de 0,9 litri şi 90 CP, motor care este produs exclusiv la Mioveni, în România.

Motorul dezvoltă 90 CP la 5.250 rpm şi un cuplu mo­tor de 135 Nm la 2.500 rpm, în timp ce consumul mediu este de 4,3 litri/100 km, iar emisiile sunt de 99 de grame de dioxid de carbon per kilometru. Mai mult, cu acest motor preţul unui Clio cu echiparea medie Expres­sion este de 12.400 de euro cu TVA, faţă de 11.500 de eu­ro în cazul motorizării de 1,2 litri. Dar cei ce vor dori die­selul de 1,5 litri şi 90 CP vor trebui să achite 13.100 de euro, adică 700 de euro în plus pe lângă un impozit anual mai mare, dar şi o asigurare obligatorie RCA mai costi­sioare.

Dar cât de performant se simte noul motor? Spre deosebire de motorul EcoBoost al Ford, noul TCe este mai zgomotos atunci când este turat la peste 3.000 rpm şi aproape la fel de gurmand. Spre exemplu, dacă am face o comparaţie "in house" pe un traseu unde dieselul de 1,5 litri şi 90 CP a consumat în medie aproximativ 4 litri/100 km de motorină, TCe-ul afişa un consum de 7 litri/100 km.

În ceea ce priveşte sportivitatea, TCe-ul este un motor elastic, oferă reprize bune pentru depăşiri, însă pentru mai multă rapiditate este nevoie de turarea acestuia până la peste 5.000 rpm şi aproape de zona roşie. Fiind mai mic şi cu o putere mai mică decât EcoBoostul Ford, acesta nu oferă un sprint la fel de bun. Dieselul pe de altă parte oferă reprize mult mai bune şi poate susţine o viteză de 130 km/h mult mai plăcut pe autostradă, zgomotul din habitaclu fiind mai scăzut.

Alături de sportivitate, un detaliu foarte important este consumul de combustibil. Spre exemplu, pe un Focus motorul EcoBoost de 1,0 litri şi 125 CP oferă un consum mediu real cuprins între 8 şi 10 litri/100 km, în funcţie de traseu şi stil de condus. Această valoare scade la 7-9 litri în cazul lui B-Max, primul model de clasă mică al Ford care dispune de acest motor. Pe de altă parte, singurul model comparabil cu noul Clio este Fiesta facelift, care însă nu a fost lansată comercial.

Motorul TCe, ca şi cel dCi, este cuplat la o cutie de viteze manuală cu cinci trepte, setată mai mult pe confort decât sportivitate. Treptele sunt lungi, iar timoneria cutiei este una precisă. Pentru a ajuta pe cel de la volan să obţină un consum şi mai bun, între ceasurile de bord Renault a amplasat un indicator pentru a sugera o treaptă superioară atunci când motorul este prea turat sau una inferioară când este subturat.

În ceea ce priveşte cea de-a patra generaţie a lui Clio, francezii vor să atragă publicul tânăr cu cel mai modern design din segment, dar şi cu dotări precum noul sistem multimedia şi navigaţie Media Nav care se regăseşte şi pe gama Dacia, dar şi viitorul sistem multimedia R Link, care dispune şi de conexiune la internet. Pe de altă parte, maşina nu a mai făcut acelaşi salt care l-a făcut Clio III de la cea de-a doua generaţie în 2006. Atunci se discuta despre o democratizare a maşinii premium de clasă mică, în timp ce acum se poate discuta mai mult despre o evoluţie decât despre o revoluţie. În plus, în noul Clio regăsim în continuare multe butoane în comun cu modelele Logan, dar se poate observa chiar şi o structură comună în ceea ce priveşte planşa de bord.

Calitatea materialelor pe noul Clio a scăzut faţă de generaţia anterioară. Spre exemplu plasticul de pe volan prezintă muchii suficient de ascuţite pentru a deranja, iar plasticul negru lucios atrage amprente şi praf, în timp ce gurile de ventilaţie de pe planşa centrală nu pot direcţiona în jos fluxul de aer şi acestea par destul de fragile la prima atingere.

În ceea ce priveşte spaţiul Clio IV este printre cele mai primitoare maşini din clasa sa. Spre exemplu, chiar şi când în maşină sunt patru persoane de peste 1,85 metri înălţime, aceştia vor avea suficient spaţiu pentru picioare pentru a nu resimţi vreun disconfort la un drum mai lung. În ceea ce priveşte portbagajul, cei 300 de litri sunt arhisuficienţi pentru segmentul său. La condus Clio s-a dovedit distractiv şi plăcut, direcţia fiind una precisă, dar suspensia este puţin cam prea tare, iar pe denivelări a devenit "săltăreaţă", afectând ţinuta de trum a maşinii.

Spre deosebire de generaţia anterioară care beneficia şi de "ajutorul" lui Symbol, sedanul de clasă mică al Renault, care în statistici era inclus în gama Clio (cu toate că sunt două modele complet independente), acum Clio este singurul model pe segmentul B, sedanul ieşind deja din fabricaţie.

Renault Clio Energy TCe 90

  • Propulsie: benzină, L4, 898 cmc, tracţiune faţă, transmisie manuală cu cinci trepte, 90 CP la 5.250 rpm, 135 Nm la 2.500 rpm

  • Performanţe: 0-100 km/h 13 s, viteză maximă 185 km/h, consum mediu 4,3 l/100 km, emisii CO2 99 g/km.

  • Preţ: de la 12.400 de euro cu TVA

  • Plus: Design, sistem multimedia cu touchscreen disponibil la al doilea nivel de echipare

  • Minus: consum ridicat pe traseu montan

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO