Auto

Romanii au cheltuit 13 mld. euro pe masini in ultimii trei ani. A meritat? Cum comentati?

Romanii au cheltuit 13 mld. euro pe masini in ultimii trei ani. A meritat? Cum comentati?
29.04.2010, 09:27 14

Din cei 13 mld. Euro, cat reprezinta valoarea pietei auto totaledin ultimii cinci ani, aproape 4 miliarde de euro reprezinta sumatotala a modelelor Dacia comercializate pe piata locala. Iar acesti4 mld. Euro au permis dezvoltarea constructorului autohton la unnivel la care in prezent are direct sau indirect, in cadrulfurnizorilor de componente 130.000 de persoane.

In cazul importatorilor, la finele anului 2008 retelele de dealeris-au dezvoltat la aproape 400 de centre, in care lucreaza peste40.000 de angajati. Astfel, in total luand in calcul angajatiiDacia aproape 170.000 persoane depind direct sau indirect deindustria auto si implicit familiile acestora.
Asadar, raspunsul la intrebarea "a meritat?" este DA. In cazulDacia, spre exemplu compania a contribuit din 2005 si pana lafinele anului trecut cu 480 mil. euro numai direct dinimpozite.

Spre deosebire de piata imobiliara, unde desi sunt implicate sumemult mai mari de bani, "industria" efectiv nu creeaza efectivlocuri de munca decat atunci cand sunt construite imobilelerespective, dupa care de intretinerea acestora se ocupa un numarrestrans. In timp ce o masina creeaza locuri de munca de atuncicand este produsa, in uzina, la furnizori, dupa care laimportatori, dealeri, service, dupa care la firmele de second-handsi in ultimul rand la serviceurile "de cartier" si producatorii decomponente alternativi.
Pe de alta parte, in conditiile in care masinile noi creeaza locuride munca, importurile second-hand au un efect contrar. Suntimportate in peste 99% din cazuri de persoane fizice care nuplatesc niciun impozit.

"In cazul importurilor de masini second-hand exista pericol deevaziune fiscala. Neplata TVAului in tarile de origine si Romaniainseamna pierderi la bugetul de stat", a spus Brent Valmar,vicepresedintele APIA. Din acest motiv, Asociatia Producatorilor siImportatorilor de Automobile recomanda ca limitarea importurilor demasini second-hand la un automobil pe an pentru persoanelefizice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO