Auto

S-au schimbat tendinţele în auto: maşinile mici înregistrează cel mai redus declin, iar SUV-urile de import cel mai mare

Autor: Bogdan Alecu

28.09.2010, 23:52 33

Astfel, situaţia s-a schimbat cu 180 de grade faţă de perioadasimilară a anului trecut. În primele opt luni ale lui 2009,vanzările maşinilor de clasă mică înregistrau scăderi cu aproape60%, fiind depăşite numai de limuzinele de lux. În acelaşiinterval, vanzările de SUV-uri scădeau cu aproximativ 40%, cel maimic declin din acea perioadă, toate celelalte segmente înregistrandscăderi de peste 50%.

Piaţa locală se aliniază la tendinţa europeană, unde maşinilemici sunt cel mai puţin afectate de criză pe fondul programelor deînnoire a parcurilor, în timp ce maşinile de lux, limuzinele şiSUV-urile sunt pe o pantă abruptă descendentă.

Vanzările autoturismelor de clasă mică au scăzut cu aproape 12%în primele opt luni ale anului pană la aproximativ 15.500 demaşini, adică aproape 23% din totalul maşinilor vandute. Preţurilemaşinilor de clasă mică sunt în general cuprinse între 8.000 şi15.000 de euro, fiind preferate în majoritatea cazurilor de cătrecei care apelează la programul "Rabla". Cel mai bine vandut modeldin clasa mică a fost Renault Clio, atat versiunea hatchback, catşi sedanul Symbol, cu peste 3.300 de maşini vandute, în scădere cu15%, urmat de Ford Fiesta cu aproape 2.300 de unităţi, în creşterecu peste 110% faţă de perioada similară a anului trecut. O scăderemai mică decat media de pieţei au înregistrat şi limuzinele dinsegmentul de lux, de mai puţin de 23% la 85 de maşini, valoaresusţinută de noul BMW Seria 7, care a depăşit pentru prima datăvanzările lui Mercedes-Benz S-Klasse, dar şi ale noilor PorschePanamera şi Audi A8.

Cel mai mare declin din primele luni ale acestui an a fostînregistrat de segmentul SUV-urilor, de peste 42% faţă de perioadasimilară a anului trecut, la mai puţin de 4.100 de maşini, fără alua în calcul însă şi vanzările Dacia Duster. Declinul SUV-urilorde import vine în contextul în care anul trecut, maşinile de terenînregistrau o scădere sub cea a pieţei.

Cumulat, vanzările SUVurilor de import şi cele ale Duster arajunge la opt luni la aproape 7.000 de unităţi, adică aproape laacelaşi nivel ca în intervalul ianuarie-august din 2009.

Pe piaţa locală la nivelul lunii august, Duster a fost cel maibine vandut SUV, cu 436 de unităţi vandute, adică un volum similarcu cel al lui VW Tiguan de la începutul anului. În acelaşi timp,Duster este după Logan sedan cel de-al doilea cel mai bine vandutmodel, vanzările acestuia depăşindu-le luna trecută pe celecumulate ale Sandero, Logan MCV, Logan Pick-up şi Logan Van.

Vanzările maşinilor de clasă mică au înre gistrat cel mai micdeclin la nivelul primelor opt luni ale acestui an, potrivitstatisticilor Asociaţiei Pro ducătorilor şi Importatorilor deAutomobile (APIA), în timp ce scăderea cea mai mare a fostînregistrată de auto mobilele din segmentele superioare de preţ,cum sunt SUV-urile sau limu zinele de clasă mare.

Topul celor mai bine vandute SUV-uri de import de pe piaţalocală este alcătuit din modele VW Tiguan, Ford Kuga şi Hyundaiix35, urmate de modelele premium BMW X5, X6 şi Audi Q5.

Vanzările de autovehicule au înregistrat un declin de aproape30% la nivelul lunii august, faţă de perioada similară a anuluitrecut la aproape 7.900 de autovehicule, potrivit statisticilorjucătorilor din piaţa auto. În primele opt luni, declinulînregistrat a fost de peste 26%, la peste 76.000 de unităţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO