Auto

Sandero, singurul brand auto fabricat în România care intră în top 20 european. Pe ce poziţii sunt Duster şi Ford B-Max

Sandero, singurul brand auto fabricat în România care...

Autor: Bogdan Alecu

03.05.2017, 00:08 5060

Singurele modele produse în România ce se înscriu în top 100 cele mai vândute maşini din Uniunea Europeană sunt Dacia Sandero, pe locul 20 în primul trimestru al acestui an, cu aproape 48.000 de maşini vândute (plus 15%), şi SUV-ul Duster pe poziţia 36, cu aproape 36.000 de unităţi, în urcare cu 3%.

Maşinile produse în Ro­mânia – trei modele Dacia (Sandero, Duster şi Logan) şi unu fabricat de Ford - ocupă locurile 20, 36 107 şi 114 în topul celor mai bine vândute automobile pe piaţa UE, potrivit calculelor carsalesbase.com ce utilizează datele JATO Dynamics.

Departe de top 10, unde concurează modele precum Volkswagen Golf, cea mai bine vândută maşină la nivel european în primele trei luni, cu peste 115.000 de unităţi, Ford Fiesta sau Renault Clio, fiecare cu vânzări de peste 85.000 de unităţi, Sandero se apropie ca volume de crossoverul Opel Mokka şi depăşeşte modele concurente din clasa mică precum Skoda Fabia. De asemenea, tot Sandero înregistrează vânzări mai mari decât compactele Peugeot 308 sau Renault Megane care au 45.400, respectiv 42.500 de maşini vândute în ace­laşi interval.

În cazul vânzărilor Sandero, impactul asupra uzinei Dacia de la Mioveni este parţial deoarece modelul este asamblat şi în Maroc, la Tanger, de unde se livrează către Europa de Vest. În 2016, doar 15% din producţia fabricii Dacia de la Mioveni era acoperită de Sandero, în timp ce Duster reprezenta 60% din producţie.

SUV-ul Duster, produs exclusiv în România, chiar şi în ultimul an înainte de lansarea celei de-a doua generaţii, înre­gistrează în continuare creşteri ale vânzărilor. Cu aproape 36.000 de maşini vândute, în creştere cu 3%, Duster se apropie de Peugeot 3008, poziţionat pe locul 31. Pe de altă parte, SUV-ul românesc înregistrează vânzări mai mari decât BMW X1, Toyota Auris sau Toyota C-HR, noul SUV compact al constructorului nipon.  În afara top 100 se află Dacia Logan, care include atât sedanul, cât şi breakul MCV cu aproape 12.500 de unităţi livrate, în scădere cu 2%, înregistrând volume similare cu modele precum Suzuki Ignis sau Honda Jazz, ambele din clasa mică.

Pe locul 114 se re­gă­seşte modelul Ford B-Max produs la Craiova de către construc­torul american. În total, monovolumul de clasă mică a înregistrat vânzări de aproape 11.000 de unităţi, în scădere cu opt procente faţă de perioada similară a anului trecut. În condiţiile în care segmentul monovolumelor este în cădere liberă, clienţii optând tot mai mult pentru SUV-uri, B-Max se vinde chiar mai bine decât fratele său mai mare – S-Max care a beneficiat inclusiv de un facelift, însă vânzările sale au fost de 10.640 de unităţi.

Pe o piaţă auto europeană pe care s-au vândut în primul trimestru aproape 1,9 mi­lioane de maşini, România, cu o producţie de circa 100.000 de maşini, rămâne un ju­cător marginal. La nivel european, înma­triculările au crescut cu 8,4%, cu 4,14 mi­lioane unităţi. Topul ţărilor europene este condus de Germania cu un volum de 844.684 de autoturisme noi înmatriculate (Ă6,7%), urmată de Marea Britanie cu un volum de 820.016 autoturisme (Ă6,2%) şi de Italia cu 582.465 (Ă11,9%).

În ceea ce priveşte constructorii de automobile, cele mai multe autoturisme înmatriculate în Europa în primele trei luni din 2017 sunt reprezentate de cele produse de grupul VW cu 964.383 unităţi, în creştere cu 5,3%, urmate de cele produse de grupul PSA cu 420.679 unităţi, în creştere cu 3,7% şi grupul Renault cu 405.848 unităţi, în creştere cu 11,1% (din care Dacia 111.126 unităţi, o creştere de 9,9% faţă de perioada similară din 2016).

Autoturismele produse de Ford au reprezentat pe primele trei luni din 2017 un număr de 313.266 unităţi noi înmatriculate, în creştere cu 9,7% faţă de perioada similară din 2016.

România se află pe locul 18 în UE din punctul de vedere al înmatriculărilor de autoturisme noi în primul trimestru, cu un volum de 22.276 de maşini, în creştere cu 27,5% faţă de perioada similară din 2016, potrivit datelor furnizate de ACEA - Aso­cia­ţia Constructorilor Europeni de Auto­mobile - şi ACAROM - Asociaţia Construc­torilor de Automobile din România. În ceea ce priveşte constructorii de automobile, Dacia a raportat o creştere de 9,9% a vânzărilor, respectiv 111.126 de unităţi. Constructorul român are o cotă de piaţă de 2,6% la nivelul UE Ă ţările EFTA (Islanda, Liechtenstein, Norvegia şi Elveţia).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO