Auto

Se justifică economic construcţia metroului până la aeroportul Henri Coandă (Otopeni), un proiect de 1,3 miliarde de euro, sau mai bine s-ar dezvolta linia de cale ferată până la aeroport?

Proiectul Magistralei 6 de metrou prevede un traseu de 14,2 km şi cuprinde 12 staţii, cu plecare de la staţia 1 Mai (existentă) şi ar urma ar urma să asigure capacitatea de transport a unui număr de 50.000 călători pe oră şi sens.

Proiectul Magistralei 6 de metrou prevede un traseu de 14,2 km şi cuprinde 12 staţii, cu plecare de la staţia 1 Mai (existentă) şi ar urma ar urma să asigure capacitatea de transport a unui număr de 50.000 călători pe oră şi sens.

Autor: Mirabela Tiron

23.03.2018, 00:05 2733

La fel ca şi Magistrala 6, proiectul liniei de cale ferată până la Otopeni este doar pe hârtie.

Magistrala 6, un proiect major de infrastructură, estimat la 1,3 miliarde de euro, ce implică realizarea unei linii de metrou care să lege Capitala de aeroportul Henri Coandă (Otopeni), ridică tot mai multe semne de între­bare legate de traseul stabilit, dar şi de cos­­­turile de construcţie şi inclusiv dacă se justi­fică din punct de vedere economic acest proiect.

Cererea de finanţare pentru fonduri europene nu a fost încă aprobată de Comisia Europeană, care a făcut o serie de solicitări pentru clarificări.

Pe lângă traseu, Comisia întreabă dacă se justifică valoarea proiectului (costul total şi costul unitar) raportat la costurile proiectelor similare de construcţie a metroului din Bucureşti, analiza cererii de transport, cu luarea în considerare a impactului realizării celui de-al doilea terminal al Aeroportului Otopeni, rezultatele modelului de trafic, impactul asupra traficului pe DN1 pe perioada construcţiei, au transmis către ZF oficialii Ministerului Transporturilor.

„O linie de metrou costă foarte mult să fie construită şi costă mult să fie operaţionalizată. Având în vedere ruta ocolitoare aleasă, traseul ilogic, prin zone cu densitate redusă, cum este Pajura, în loc să treacă prin zone de business, pe linia de la Piaţa Victoriei la Pipera şi până la Otopeni, consider că acest proiect nu se justifică economic. Oportunitatea ar fi apărut dacă era construită linia către zone cu densitate mare. Cum este gândit acum metroul (de la staţia 1 Mai, punctul de plecare stabilit -n. red.), ca un pasager ce vine de la Unirii sau Pipera să schimbe mai multe trenuri, la Piaţa Victoriei, la Gara de Nord, cred că nu este cea mai bună soluţie“, a spus pentru ZF Ionuţ Moşteanu (USR), membru în Comisia de transport şi infrastructură şi fost secretar de stat la Transporturi în 2016 (pe vremea lui Dan Costescu).

Proiectul Magistralei 6 de metrou prevede un traseu de 14,2 km şi cuprinde 12 staţii, cu plecare de la staţia 1 Mai (existentă) şi ar urma ar urma să asigure capacitatea de transport a unui număr de 50.000 călători pe oră şi sens.

Consultanţii imobiliari subliniau că acest proiect ar putea contribui la dezvoltarea de noi poluri de birouri la Expoziţiei şi Băneasa, noi cartiere în proximitatea staţiilor şi fluidizarea traficului de suprafaţă.

„Este clar că sunt multe semne de întrebare, date fiind şi solicitările venite de la Comisia Europeană. Impactul unui astfel de proiect cum este Magistrala 6 trebuie măsurat nu doar ca trafic, ci din punct de vedere economic, ce potenţial de dezvoltare are pentru zonele prin care trece, ce investiţii va stimula, în cartiere rezidenţiale, în afaceri.

O linie de metrou ar putea stimula activităţi economice, dar trebuie comparate şi aprofundate soluţiile tehnice pentru ca proiectul să aibă un impact mare economic“, este de părere Aurelian Dochia, analist economic.

Încă din 1990 se vorbeşte despre dezvoltarea unei linii de metrou până la Otopeni, dar momentan întreg proiectul este doar pe hârtie. Autorităţile încearcă să obţină aprobările şi avizele pentru demararea proiectului. Finanţarea proiectului se face parţial de către Agenţia Internaţională de Cooperare a Japoniei (JICA), printr-un împrumut în valoare de aproximativ 330 mi­lioane euro, parţial din bugetul de stat. În decembrie 2017, România a solicitat Comisiei Europene finanţarea proiectului „Magistrala M6. Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni (1 Mai – Otopeni)“ din fonduri europene, prin intermediul Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020.  Consultantul Metrorex pentru Magistrala 6 este Asocierea Padeco Co. Ltd., Oriental Global Consultant Ltd. şi SC Metroul SA.

Bucureştiul ar putea să fie legat cu o investiţie mult mai mică de aeroportul Henri Coandă (Otopeni), cel mai mare din ţară, printr-o linie de cale ferată.

„Dacă vrem doar să conectăm Gara de Nord până la aeroport, nu are sens să construim o linie de metrou când putem prelungi linia de cale ferată într-un timp mai scurt şi cu o investiţie mai mică. Sunt multe oraşe europene care nu au linie de metrou până la aeroport, au linie de cale ferată. Dacă vorbim de linia de cale ferată, mai sunt de construit vreo 2 kilometri“, a spus Ionuţ Ciurea, vicepreşedinte la Asociaţia Pro Infrastructură.

În martie, Compania Naţională de Căi Ferate CFR a lansat licitaţia deschisă pentru realizarea studiului de fezabilitate necesar modernizării liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Aeroportul Internaţional Henri Coandă. Valoarea totală estimată a contractului este de 2,7 milioane de lei, sursa de finanţare fiind asigurată din fonduri de coeziune şi buget de stat, aferente cadrului financiar 2014-2020, potrivit oficialilor com­paniei.

CFR are o linie de cale ferată care face conexiunea între Gara de Nord şi Otopeni, o linie folosită de altfel pentru transportul de marfă, dar care ar avea nevoie de o extindere cu doi kilometri şi construcţia unei noi gări pentru a ajunge direct la Otopeni.

La fel ca şi Magistrala 6, proiectul liniei de cale ferată până la Aeroportul Otopeni este doar pe hârtie.

Ionuţ Moşteanu, fost secretar de stat la Transporturi:

Cum este gândit acum metroul (de la staţia 1 Mai, punctul de plecare stabilit - n.red), ca un pasager ce vine de la Unirii sau Pipera să schimbe mai multe trenuri, la Piaţa Victoriei, la Gara de Nord, cred că nu este cea mai bună soluţie

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO