Auto

Tăriceanu spune adio industriei auto, după mai bine de două decenii

Mediafax Foto

Mediafax Foto

Autor: Bogdan Alecu

28.05.2015, 19:31 1384

Închirierea centrului Ford din Băneasa de către compania Automotive Trading Services (ATS) către ŢiriacAuto marchează exitul lui Călin Popescu-Tăriceanu din piaţa auto românească. Tăriceanu este alături de Ion Ţiriac, Gheorghe Dolofan (Trust Motors), Michael Schmidt (Automobile Bavaria) şi Silviu Preoteasa (Midocar – actual dealer VW şi Audi) printre primii oameni de afaceri care au investit în piaţa auto locală şi printre primii care au adus în România branduri auto de import, pe o piaţă care în anii 90 era dominată în proporţie de peste 70% de mărcile autohtone. El a fondat ATS în 1993, moment în care a demarat importurile mărcii Citroen, brandul francez fiind printre primele mărci străine reprezentate oficial pe piaţa locală. În prezent compania ATS este deţinută în proporţie de 85% de fostul premier şi actual preşedinte al Senatului Călin Popescu-Tăriceanu, potrivit declaraţiei sale de avere depusă în iunie 2014, în timp ce directorul companiei, Bogdan Bucurescu, deţine 15%.

ATS a deţinut până în vara anului 2007 importurile mărcii Citroen, după care a rămas doar ca dealer şi pe final ca agent de vânzări pentru marca franceză. În 2010 după ce importurile Ford au trecut de la Romcar – parte a Ţiriac Holdings la Ford România, Tăriceanu a transformat centrul din Băneasa din cel mai modern centru Citroen, în cel mai modern centru Ford.

Tot Călin Popescu-Tăriceanu a adus oficial în România motocicletele Harley-Davidson, cel mai cunoscut brand american. Prin ATS fostul premier a preluat importul de motociclete în 2007, iar în 2009 a deschis primul showroom al mărcii tot în cadrul centrului din Băneasa, dar separat de cel auto. În total, la acea vreme, Tăriceanu a investit 700.000 de euro într-un showroom de 700 mp. În 2010 s-a extins şi la Constanţa, showroom care a fost ulterior închis.

Alături de Ion Ţiriac, Călin Popescu Tăriceanu este unul dintre cei mai cunoscuţi colecţionari de maşini. Dacă miliardarul deţine o colecţie impresionantă, Tăriceanu are în prezent, potrivit declaraţiei sale de avere, cinci automobile de colecţie, dintre care trei Citroen, din 1955, 1967 şi 1986, un Fiat din 1966 şi o Lancia Fulvia din 1970, dar şi o motocicletă Triumph din 1996. Cu modelul Fulvia Tăriceanu a participat inclusiv la campionatul naţional de viteză în coastă la categoria maşini cladice, iar Fiatul este un 500 Topolino decapotabil produs în Austria.

În ceea ce priveşte piaţa auto locală actualul preşedinte al Senatului este membru fondator al Asociaţiei Pro­ducătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), iar în timpul mandatului său de premier a fost semnat contractul de privatizare a uzinei de la Craiova cu americanii de la Ford. De asemenea, tot în mandatul său România a pierdut investiţia de un miliard de euro a celor de la Mercedes-Benz, care din cauza infrastructurii subdezvoltate de pe plan local s-au dus în Ungaria.

În calitate de prim-ministru, Tăriceanu a fost primul premier care a găsit fonduri pentru a susţine activ piaţa auto din România, fiind cel care a demarat programul cunoscut acum drept Rabla în 2005, derulat şi în prezent. Prin acesta se vor casa până la finalul anului aproape 520.000 de rable şi se vor vinde peste 260.000 de maşini noi. Tot el a susţinut introducerea taxei de primă înmatriculare în 2007 pentru a proteja piaţa maşinilor noi de importurile de automobile la mâna a doua.

Centrul din Băneasa al ATS a fost inaugurat în primăvara anului 2007, atunci când compania era importatorul oficial al mărcii Citroen pe piaţa locală. În acelaşi an activitatea de import a fost preluată de reprezentanţa oficială Citroen România, companie care s-a retras din activitate la sfâtşitul anului 2012, importurile mărcii franceze fiind în prezent deţinute de Trust Motors. Ulterior ATS a devenit agent de vânzări pentru Citroen până în toamna anului 2010 atunci când ATS a renunţat la marca franceză pentru a deveni dealer Ford. Marca Citroen a rămas până în martie 2011 în showroomul din Barbu Văcărescu, când şi acesta a fost închis. Mai mult, în jumătate din fosta locaţie a Citroen ţiriacAuto a deschis în vara anului trecut un showroom pentru mărcile Jaguar şi Land Rover.

La nivelul anului 2013, potrivit datelor de pe Ministerul Finanţelor ATS a rulat afaceri de aproape 21 mil. lei (5,44 mil. euro) şi a înregistrat o pierdere de 0,8 mil. lei. Ultimul an pe profit al ATS a fost 2009, când a punctat un profit net de 0,01 mil. lei. În total, între 2009 şi 2013 compania a înregistrat pierderi de 5,8 mil. lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO