Auto

Test Auto ZF: 20 de ore la bordul unui BMW 320d Gran Turismo

Foto: ProMotor

Foto: ProMotor

Autor: Bogdan Alecu

28.07.2013, 15:22 5047

Când vine vorba de un drum lung prin România, primul tip de automobil care trebuie luat în calcul este SUV-ul, în special din cauza drumurilor şi gropilor care pot apărea unde te aştepţi mai puţin. Dar nu întotdeauna este cazul, iar pentru drumurile de sute sau chiar mii de kilometri o alternativă pot fi modelele Gran Turismo de la BMW, iar în acest caz, Seria 3 Gran Turismo.

Primul GT din gama BMW a fost Seria 5 GT, care contrar denumirii, utiliza o platformă tehnică preluată în mare parte de la fratele mai mare – Seria 7, de unde şi interiorul foarte spaţios. Noul 3 GT utilizează aceeaşi idee, pornind de la portierele fără cadru pentru geamuri, la hayon pentru portbagaj (care însă acum se deschide într-un singur mod, nu două cum era cazul la 5 GT), ampatamentul alungit faţă de Seria 3 „normal” şi portbagajul spaţios.

Seria 3 Gran Turismo vine în completarea gamei medii a BMW după ce constructorul a lansat deja versiunea sedan, break şi Seria 4, noul coupe realizat pe aceeaşi platformă. Cu toate că modelele Gran Turismo ale BMW nu sunt pe aceeaşi nişă cu A5 sau A7 de la Audi, nemţii au implementat pe noul 3 GT în premieră soluţia unui eleron activ amplasat pe capota portbagajului pentru a obţine o mai bună stabilitate pe viraje la viteze ridicate.

Cu toate că 3 Gran Turismo respectă ideea unui automobil practic de familie, cu un habitaclu şi un portbagaj cât mai încăpătoare, în esenţă, maşina rămâne un BMW ce respectă ideea unui GT şi include portierele fără rame la geamuri.

Spre deosebire de un Seria 3 Touring, Seria 3 Gran Turismo e mai lung cu 20 cm, are un ampatament mai mare cu 11 cm şi e mai înalt cu 8,1 cm, ceea ce se traduce într-un spaţiu pentru pasageri similar cu cel dintr-o limuzină de clasă mare. În plus, cei de la BMW spun că scaunele faţă şi bancheta sunt mai înalte cu aproape şase centimetri comparativ cu un Seria 3, iar acest lucru se simte, mai ales la un drum de aproape zece ore. Dimensiunile mai mari ale lui 3 Gran Turismo au dus şi la creşterea capacităţii portbagajului, care e de 520 de litri, cu 25 de litri mai mare decât în cazul unui Seria 3 break. Astfel, portbagajul poate găzdui fără probleme bagajele a patru persoane pentru o vacanţă de aproape o săptămână.

Cu toate că la prima vedere maşina pare setată pe spaţiu şi confort, 3 GT oferă şi un comportament dinamic reuşit, foarte apropiat de Seria 3 obişnuit. Răspunsul maşinii oferit la apăsarea pedalei de acceleraţie este cu atât mai prompt cu cât se trece din modul Eco Pro în Comfort, dar mai ales în Sport şi Sport Plus – şi totul se întâmplă exact cum te aştepţi - prompt şi precis. Şi cu toate că accentul cade pe sportivitate, 3 GT absoarbe fără probleme denivelările din asfalt, iar confortul este la un nivel optim.

Seria 3 GT vândut în patru variante de echipare - bază, Sport Line, Luxury Line şi Modern Line -, precum şi cu pachetul opţional M Sport, care vine cu jante de 18 sau 19 inchi, un design şi mai sportiv al exteriorului, o suspensie mai joasă şi un set de inserţii M Sport la interior.

BMW Seria 3 GT are o gamă de motorizări care include trei propulsoare pe benzină şi două diesel, împreună cu o cutie de viteze manuală cu şase trepte sau o cutie automată cu opt rapoarte.

Varianta diesel entry-level este 318d şi este echipată cu un motor de 2,0 litri, care dezvoltă 143 CP şi accelerează de la 0 la 100 km/h în 9,7 secunde, iar viteza maximă este de 210 km/h. Al doilea diesel, 320d Gran Turismo, vine cu acelaşi motor de 2,0 litri ca în cazul lui 318d, doar că aici dezvoltă 184 CP şi 380 Nm, valori care-i permit să atingă de pe loc 100 km/h în 8,0 secunde şi să ajungă până la o viteză maximă de 230 km/h, în timp ce valoarea consumului mediu teoretic este de 4,9 l/100 km, aceasta fiind şi varianta testată.

Mai ales în modul Eco Pro, pe drumul dintre Bucureşti şi Oradea, via Braşov, Târgu Mureş şi Cluj. Fără a aborda neapărat un stil de condus economic, am reuşit un consum mediu de circa 6 litri/100 km, în condiţiile în care în maşină erau patru persoane plus un portbagaj plin de bagaje.

Momentan 3 Gran Turismo este disponibil doar cu tracţiune pe spate, însă până la sfârşitul lui 2013, BMW va pune în vânzare o serie de variante cu tracţiune integrală xDrive.

În România, preţurile pentru noul BMW Seria 3 Gran Turismo încep de la 36.642 de euro cu TVA pentru varianta de bază 318d, în timp ce varianta cea mai puternică, 335i, porneşte de la 50.902 euro.

 


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO